Fail safe op een electro boot: welke

Discussie in 'Speedboten' gestart door Helicor, 6 aug 2023.

1. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    In een ander topic op de scheepsbouw sectie had ik eerder deze week al een vraag gesteld, maar mijn andere 'probleem' met de installatie van een fail safe is denk ik beter op zijn plaatst bij de speedboten: hier dus.

Ik heb dus een boot met 2 jet drives, die nogal snel kunnen gaan, en ik was er achter gekomen dat als ik radio signaal verlies, mijn motoren gaan draaien op volle snelheid. Daarom wilde ik er een fail safe tussen zetten om dat te voorkomen.
    Ik heb de fail safe van cys
    https://www.cysmodel.com/products/cys-h1100-fail-safe-protect-your-rc-models-from-run-away/

Om kort te gaan, die werkt dus niet, als ik hem tussen de gas uitgang, en de motor regelaars zet; als ik hem programmeer zoals beschreven, dus met gas op nul, dan gaan de motoren evengoed draaien als ik de zender uit zet.
    Vele malen geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat.

Maaar: er wordt steeds gerefereerd naar het bedienen van de gas servo of rem servo, en ik heb op een electroboot natuurlijk geen servo, alleen een input naar mijn regelaars.

Dus, de hoofd batterij niet aangesloten (ontvanger en de rest werken op de BEC), maar een apart batterij op de ontvanger, en de failsafe op de gearservo voor dez test. Geprogrammeerd als beschreven, en de servo op de gear werkt dan zoals bedoeld bij zender uitval.
    Conclusie: failsafe is goed, werkt wèl op een servo maar niet op een regelaar!

Zijn jullie er nog na deze ellenlange introductie?
    Dan de vraag: wat voor failsafe heb ik nodig die mijn motoren/regelaars stopt bij een defect of zender uitval; merk type graag, want dit lijkt mij typisch nodig in electro speedboten.
    Dank voor je tijd en geduld!
    Cor

2. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Zowat iedereen vaart tegenwoordig met een 2,4Ghz zender , die zijn standaard voorzien van failsaves....

Scheelt ook weer gepruts met losse kastjes die weer een risico op storingen betekenen.

3. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Klopt, ik heb een Spectrum DX7, ik heb dus een 2,4 GHz en als ik die uit zet, dan gaat mijn boot er op volle snelheid vandoor, met het gas op 0. En dat wil ik dus niet!
    En nu?

4. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Dan zijn de failsaves in de ontvanger niet goed geprogrammeerd....

Een extra failsafe gaat niet helpen , zorgt hooguit voor meer ellende.

5. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Er zijn geen failsafes in de ontvanger geprogrammeerd, zou niet weten hoe.
    Tips?

6. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
  7. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Welk? Niet van de spectrum DX7. Programmeren van een ontvanger?
    En als je geen constructieve antwoorden hebt, antwoord dan niet meer, hier heb ok niets aan!

8. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Read The F *cking Manual...

Lijkt me sterk dat er geen boekje bij die DX7 zat , en dat het daar niet in staat....

Veel constructiever als dat je dat boekje moet gaan lezen zodat je weet hoe je je failsaves programmeert gaat het niet worden....

9. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als je echt het oude type DX7 hebt, dan wordt de failsafe er tijdens het binden ingezet, staat zo in de handleiding.
    Dus ik zou gewoon ff met de gasstick de motoren uit zetten en de ontvanger opnieuw binden met de zender.

Unusual RC en wvr vinden dit leuk.
  10. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zoals met bijna ieder apparaat zijn de manuals bij de fabrikant online te downloaden.

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dat is alleen weggelegd voor de mensen met een meer talen knobbel.

12. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Mwah, Spektrum heeft veelal Engels, Duits en Frans beschikbaar. Daarnaast zijn er genoeg online document vertalers te vinden.

Maar ik trek even geen conclusie over de talenkenis van de topicstarter want daar is niets over gezegd, wel heeft hij aangegeven niet de DX7 manual te willen lezen met het vermoeden dat het daar niet in staat terwijl het toch duidelijk op pagina 19 en 23 is beschreven:
    dx7_manual.pdf (spektrumrc.com)

Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ja ik heb de oude DX7 -DSM2 van ik dacht ongeveer 2009 boekje is revised 03/09, dus in 2009. Ik heb dus vanmorgen de zender opnieuw gebonden aan een andere ontvanger, en, zoals altijd de routine is, met het gas in neutraal/ nul stand. Op die ontvanger gaan de motoren niet draaien, als ik de zender, ter test, uitschakel, dus dat is goed.
    Toen opnieuw gebonden met de originele ontvanger, en die werkt nu dus ook goed.
    Het opnieuw binden heeft het hem dus gedaan, bedankt voor deze simpele tip, dat was precies wat ik nodig had. Dat binden met een ontvanger doe je dus altijd, routinematig met de gas stick in de neutrale stand, afhankelijk van het model dus in de achterste stand, of in de middenstand. Daarvoor heb ik de handleiding echt niet nodig, maar had niet verwacht dat dit zou kunnen 'verlopen' of anderszins niet meer correct wordt uitgevoerd.
    Ik heb geen talen knobbel, maar maak je geen zorgen hierover hoor: ik heb 22 jaar in Engeland gewoond, en nog langer voor een Amerikaanse firma gewerkt ;)
    Dat heb ik dus nergens gesteld: Ik denk dat jij niet goed hebt gelezen, want ergens anders staat wel wat ik niet wil, namelijk : "als ik die "(zender) uit zet, dan gaat mijn boot er op volle snelheid vandoor, met het gas op 0. En dat wil ik dus niet!"
    Overigens, ik heb het originele boekje bij mijn zender, en voor het grijpen; daar staat op pagina 21 een stukje in over het binden en daarin wordt idd ook de Smartsafe™ failsafe genoemd, die ik overigens altijd uitvoerde zoals beschreven.
    Alleen, in dit geval was de zender allang aan de ontvanger gebonden, en werkte alles als bedoeld, alleen de failsafe niet.
    Nogmaals, met dank aan Leon (@hobbyist) heb ik hem opnieuw gebonden, en is het probleem opgelost!

Unusual RC vindt dit leuk.
  14. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Tot slot om wat voor boot gaat het? Ik ben benieuwd!

15. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    San Diego, met 2 Kehrer jets, 4238 (dacht ik) 800KV motoren op 5S.
    Cor

Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina