Fast van Pilot

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door janhein, 27 okt 2023.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.990
    Locatie:
    Rottevalle
    Heel lang geleden heb ik vrij veel LB gevlogen maar na 40 jaar niets in de klasse gedaan te hebben was ik een beetje roestig. Gelukkig heb ik de hulp gehad van twee ervaren instructeurs die mij weer op weg geholpen hebben .

    Dus ben ik aan het krassen gegaan in cad om weer eens een lb model te tekenen en tot een kitje te komen voor de Fast van pilot .
    gewoon omdat ik het een leuk model vind .

    Tekening kopiëren leidt denk ik wel tot iets wat in de lucht blijft , op het gewicht letten lukt ook wel . Maar een naar buiten staand stabilo is volgens mij achterhaald .

    Zijn er nog meer zaken die ik beter aan kan passen om tot een beter vliegend model te komen .
    Mijn ambities zijn voor alsnog rondjes kunnen draaien en zonder schade landen. Maar wel met dit model. (looks zijn ook belangrijk )

    hoeveel tip ballast heb ik nodig ?
    klopt het dat de vleugel over de hele lengte even dik is ?
    binnen en buiten vleugel even lang ?
    waar moeten de lead outs zitten ( midden ? )


    Link naar outerzone
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=13908




    Scherm­afbeelding 2023-10-27 om 09.14.18.png
     
  2. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Friesland
    Het tiplood is nodig om 'gewicht' van de lijnen, die de binnenvleugel naar beneden trekken, te compenseren.
    Omdat de buitenvleugel sneller vliegt dan de binnenvleugel is er ook nog een klein verschil in lift tussen de binnen en buitenvleugel.
    Zonder tiplood en even grootte vleugels (zonder wrap) zal het model met de binnenvleugel naar beneden en de buitenvleugel omhoog vliegen.
    Bij 15.92m lijnen (2.5 cc standaard combat) wordt vaak 8 tot 10 gram loodgebruikt.

    Taps toelopende vleugels vliegt mogelijk wat beter kunstvlucht. Uit experimenten vroeger met combats bleek dat je met tapstoelopende vleugels iets kleinere loopings kon draaien.
    Vleugel overal even dik bouwt makkelijker.

    Voor de andere zaken zou ik gewoon de originele tekening volgen.
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.990
    Locatie:
    Rottevalle
    dankjewel kan weer verder tekenen :)

    kamertje maken voor stukje lood , tekening hoef ik dan verder niet aantepassen.

    Zit ik alleen nog met de lead-outs moeten die gewoon in het midden van de tip ? En kijken of ze mooi uitkomen met de constructie of zijn daar ook regels voor .
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    leadouts nooit voor het zwaartepunt, een van de leadouts net voor de hoofdligger, de andere er achter bouwt makkelijk

    verder naar achteren mag, je zet dan het model onder een hoek naar buiten waardoor de motor iets naar buiten trekt, 3 graden is nodig om het motor koppel te compenseren, je mag ook alleen de motor naar buiten zetten en de kist haaks aan de lijnen houden.
    Als je het hele model onder een hoek naar buiten hangt trekt de motor met een cosinus naar voren, dus hoe groter de hoek hoe minder trekkracht. Daar krijg je wel iets van lijntrek voor terug al kost dat altijd snelheid.

    lijntrek krijg je voornamelijk door het model op snelheid te houden, ik heb de voorkeur voor alles recht en haaks, mijn leadouts zitten 5mm achter het zwaartepunt

    Een symmetrische vleugel vereist iets meer tiplood, Tiplood is een bepalende factor voor lijntrek, begin met teveel en verminder dit dan in stapjes totdat je tevreden bent met het vlieggedrag.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En heel belangrijk... Maak je tuimelaar niet te klein!
    Vroeger dacht men met 50~60 mm tuimelaars uit te komen.
    Met 75 ~100mm heb je een groter stuurmoment EN een tragere besturing, iets dat juist bij die kleinere kistjes veel lekkerder vliegt.

    edit:
    Ik zie nog iets...
    De tuimelaar zit buitenop de vleugel. :eek: :confused:
    Nu is dat in het geval van een massieve plaatvleugel ( VT Air Racer, Suls Record Trainer) heel vaak (behalve bij teamrace en speed) de handigste oplossing, al hang je hem er voor het gezicht dan wel onder...:yes:
    Bij een (holle) ribbenvleugel gaat de hele zooi uiteraard binnendoor.
    Tuimelaar platform van 3 mm (hard)triplex op de onderste hoofdligger lijmen en aan de achterkant op een hulp balkje ( balsa) dat aan de andere kant de indekking volgt. ( zie bijv. hoe dit in de Suppi-serie of de ACE trainer zit).
    De leadouts zou ik (met de kennis van nu) gewoon verstelbaar maken:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2023
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.990
    Locatie:
    Rottevalle
    Gewoon binnen een paar uur drie experts die me even een eind verder helpen :-D.

    ik kan weer verder met mijn kleurplaat .
     
    JaapDMC vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja heb toch ook gemerkt dat tiplood erg belangrijk is want de ringmaster kwam naar binnen en met lood was dat weg
     

Deel Deze Pagina