Fatshark CCD camera of alternatief?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Nevermore, 25 nov 2015.

1. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Ben benieuwd naar je ervaring! Het instel filmpje wat ik bovenaan heb doorgegeven vind ik persoonlijk de fijnste instelling hebben.
    Zit heel veel mogelijkheden in het menu en heb ook geen zin om alles uit te proberen....

2. Fifikus

Fifikus

Lid geworden:
    10 feb 2015
    Ik ben van plan om deze zender en receiver te kopen bij Banggood. Is dit handig om als set te kopen of kan ik deze beter los van elkaar kopen i.v.m. de duane?
    Ik weet namelijk niet of ze moeielijk doen i.v.m. de toegestane zend sterkte.

3. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Bij Banggood heb ik nog nooit problemen gehad met Douane.
    Ook de zendsterkte is geen probleem, daar heeft de Douane geen kaas van gegeten.
    Pakjes met snel transport worden vaak wel wat beter bekeken omdat deze speciaal zijn en dus waardevol zijn.
    Mijn advies zo goedkoop mogelijk verzenden.
    Heb velen zendingen van Banggood gehad zonder enkel probleem.
    Bedrag zit ook onder de 50 dollar, maak je dus maar geen zorgen.
    Ik zou wel voor cloverleaf antennes gaan. De standaard antennes die er nu op zitten zijn waardeloos.
    Op dit forum zit DennisK en hij bouwd 5.8Ghz antennes die erg goed, betaalbaar en levert erg snel.
    Heb het idee dat je een beeldscherm gaat gebruiken. Hou er rekening mee dat deze geen Blue Screen heeft. Dus bij minder bereik dat deze niet op eens op blauw gaat.

4. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Voor de Belgen: Let heel goed op met zend- en ontvangstapperatuur!!!!

Te veel vermogen: inbeslagname door douane / BIPT.
    Geen CE keurmerk: inbeslagname door douane / BIPT

Ik riskeer het niet meer. Te veel negatieve ervaringen mee. Zend- en ontvangstapperatuur bestel ik enkel nog in de EU.

5. Fifikus

Fifikus

Lid geworden:
    10 feb 2015
    Wederom bedankt Ard, ik heb mijn bestelling zojuist bij banggood besteld.

6. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Ik heb zelf deze ervaring totaal niet met zend en ontvangst apparatuur.
    Ook CE keurmerk is geen enkel probleem.
    Enige problemen die ik had was bij een groot bedrag dat ik een keer B.T.W. en admin kosten moest betalen.
    Dat was alleen bij Hobby King trouwens.

7. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Ben je Belg of Nederlander?
    Ik merk dat het voor Nederland totaal geen probleem geeft. Heeft met de wetgeving te maken. Jullie mogen een 600mW VTX hebben, maar niet gebruiken (zonder zendvergunning?)
    In België mag je dat gewoon niet hebben. Zelfs niet om aan bv. een Nederlander te verkopen.

BIPT is hier erg streng in. Een 25mW 5.8Ghz transmitter mag wel, maar MOET dan een CE keuring dragen.

Het is maar als waarschuwing. Want je bent je geld en goederen kwijt.

8. Fifikus

Fifikus

Lid geworden:
    10 feb 2015
    Oke, ik woon in Nederland. Hoop dat het dan goed zal gaan.

9. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Ik woon ook in Nederland
    Wist wel dat er verschillen zijn op het gebied van wetgeving met België, maar wist dit verschil niet.

10. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Eerste testen gisterenavond (gewoon binnen op tafel bij kunstlicht) waren veelbelovend. LC filter er ferriet kern staan er ook al tussen.
    Net nog een EzOSD gekocht.

Waarom zegt men van de zwarte draad (ground) niet mee rond de ferriet te wikkelen bij gebruik van een OSD?

11. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Goeie vraag. Ik gebruik zelf geen ferriet kern.
    Voor de camera voeding gebruik ik de 5V uitgang van mijn Immersion tx. Geen enkele storing op mijn beeld. De regelaar heeft vaak wel een ferriet kern met alle draden er doorheen.
    LC filter gebruik ik pas als ik echt strepen in mijn beeld krijg.
    Met fpv vliegtuig heb je dat niet snel. Met multicopter wel. Is natuurlijk altijd beter maar niet altijd noodzakelijk.

12. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Sommige OSD's (misschien in combinatie met een bepaalde manier van aansluiten) geven slecht beeld als je de zwarte draad ook meewikkelt. Je krijgt dan een 'common mode' filter en blijkbaar kan dat storen. Ik heb het probleem zelf nog nooit gezien, maar ik gebruik dan ook voornamelijk 'differential mode' filters, dus met alleen de positieve draad door de ferrietkern gewikkeld.

Waar het probleem precies door veroorzaakt wordt, weet ik niet. Mijn eerste gedachte was dat OSD's misschien zelf juist hoogfrequent piekstromen veroorzaken omdat ze met vrij hoge frequenties werken. Het onderdrukken van die piekstromen zou dan nadelig kunnen zijn. Maar dat pleit juist voor het toepassen van 'common mode' filtering, want de piekstroom loopt zowel door de positieve als negatieve voedingsdraad (tegengesteld) en ondervindt dus geen hinder van zo'n filter.
    Verder heeft het misschien te maken met het type OSD. Je hebt OSD's die je parallel aansluit en OSD's die je in serie aansluit. Het eerste type lift mee op het videosignaal van de camera en het tweede type genereert z'n eigen videosignaal en mixt het camerabeeld er doorheen. Bij het eerste type kun je de OSD uitzetten en zie je nog gewoon beeld, bij het tweede type wordt het beeld zwart. Eerste type met camera uitval: geen beeld meer, tweede type: nog steeds OSD beeld zichtbaar.

Martin

13. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Duidelijk verhaal Martin.
    Heb hier nooit zo in verdiept wel erg interessant.
    Gebruik beide omschreven type OSD systemen.
    Mijn ervaring Is pas een filter te gebruiken als het echt nodig Is. Je ziet al snel bij het optoeren van de motor of er een storing in het beeld optreedt.
    Fatshark/Immersion heeft ook filters die je direct op de balans stekker plugt. Zo heb je een schone voeding die storing in je beeld voorkomt.

14. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Helemaal mee eens om pas een filter te gebruiken zodra je storing krijgt. Veel setups vertonen helemaal geen storing en het toevoegen van een extra 'single point of failure' is dan alleen maar een nadeel.

Wat betreft het gebruik van balans stekkers, pas daarmee op. Ik heb al vaker gehad dat een van de draden los kwam bij de batterij. Veel goedkope lipo's hebben geen enkele trekontlasting op de draden, behalve de middelste draden, maar dat is hier onbelangrijk. Met de silicone buitenmantels is het wel beter geworden maar toch blijven de draden vrij fragiel. Ik gebruik de balansdraden alleen voor niet essentiële zaken zoals een lipo-alarm. Als je toch de balansaansluiting gebruikt voor FPV dan heb je mogelijk zelfs niet eens een filter nodig want je voedt je setje direct van de batterij. Toen ik begon met FPV heb ik tijden op deze manier testgedraaid. Nadat ik afstapte van het gebruik van de balansaansluiting had ik opeens een filter nodig. Dat korte stukje dikke voedingskabel van de batterij + XT-60 stekker pikte genoeg storing op om zichtbaar te worden in het beeld. Dat is niet vreemd want de stromen naar de ESC/motor zijn groot.

Martin

15. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Heel erg bedankt voor de tips en bedenkingen!
    De OSD is een EzOSD. Hoe zit het daarbij voor de zwarte draad?

Momenteel zitten de rode en zwarte draad rond de ferrietkern. OSD is nog niet binnen dus kan nog niet testen... Maar als ik nu al weet dat bij dat model OSD het waarschijnlijk een probleem geeft dan kan ik beter nu al de zwarte uit de kern halen natuurlijk.

De LC filter dan. Heb een 470uF condensator gebruikt.
    Begin dit jaar had ik al eens een low budget fpv setup gemaakt. Ook op een quadcopter. Daar had ik erg veel last van jello (was een cmos camera ) en lijnen. Toen de LC filter leren kennen.
    Daarom nu maar dadelijk voorzien. Kwaad kan het niet dacht ik. Staat er toch maar parallel over.

Als ik een fpv setup voor mijn easystar maak dan kan ik wel bekijken de filter er tussenuit te laten.

Laatst bewerkt: 6 dec 2015
  16. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Zo'n EzOSD is van het parallelle type dacht ik (wekt z'n eigen videosignaal op). Maar of dat problemen kan geven in combinatie met een 'common mode' filter, weet ik niet. Het was alleen maar een idee dat het mogelijk hiermee te maken heeft.
    Met die tweede opmerking ben ik het niet helemaal eens want de spoel staat in serie en wordt dus een extra 'single point of failure'. Als je extra stekkers gebruikt dan wordt de kans op uitval nog iets groter. Maar als je het filter al ingebouwd heb, zou ik het lekker laten zitten en testen zodra je de OSD binnen hebt. Bij dit type storing wordt de tekst slecht leesbaar. Je stort dus niet gelijk neer.

Martin

17. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Bedankt Martin voor de info.
    Zo leer ik elke keer weer wat bij.
    Heb zelf ook een EzOSD en die heeft zelf ook een 5V uitgang die ik voor de camera gebruik. Heb eigenlijk geen idee of deze gelijk gefilterd is.
    Moet hem nog inbouwen in een toestel deze winter.
    Vanavond heb ik een extra gekochte canopy voor mijn Easyglider Pro voorzien van FPV gear.
    Zo kan ik heel makkelijk wisselen tussen Normaal RC en FPV vliegen.
    Immersion 600mw 5.8Ghz, De besproken 600TVL camera, Tiny OSD en DennisK antenne.
    De camera zit op een Turnigy 180 servo zodat ik de camera 180 graden kan draaien tijdens het vliegen. Of via Head Tracking of dmv slider op de zender.
    Zie bijlage...
    Op de foto is ook het filter te zien die op de balansstekker gaat. Als trek onslasting gebruik ik regelmatig warme lijm op de balansstekker om het geheel steviger te maken zodat de aders niet los gaan bij het lostrekken.

Bijgevoegde bestanden:

18. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Zo dat ziet er netjes uit zeg!
    Ik houd altijd de draden altijd ook vast bij het lostrekken v.d. balansstekker. Soms komt er wel eens een pin los, maar dat geeft niet. Ik had het eigenlijk over draadbreuk bij de accu. Een kloddertje hete lijm zou daar ook wel goed doen denk ik. Meestal gebruik ik gewoon plakband om de draden langs de accu te plakken.

Martin

19. paulcolenbrander

paulcolenbrander

Lid geworden:
    8 dec 2010
    Camera is bij runcam besteld, zal over 2 a 3 weken binnen komen :)
    Bedankt voor alle info, als de cam binnen is, geef ik nog een update.

20. Ard Schell

Ard Schell

Lid geworden:
    20 mei 2009
    Ben benieuwd Paul naar je bevindingen.
    Nogmaals de instellingen die ik op pagina 1 heb gemeld vind ik echt geweldig.

Deel Deze Pagina