Fauvel 4 meter span ... richtingsroeren voorzien of niet

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Bartdr1, 9 okt 2024.

1. Bartdr1

Bartdr1

Lid geworden:
    27 dec 2009
    Ik nam tweedehands een Fauvel 36 van 4 meter span over van Muder Modellbau. Nog wel wat werk aan om vliegend te krijgen. Bouwberichtje van vorige eigenaar hier nog te vinden.... https://www.modelbouwforum.nl/threads/fauvel-av-36-van-muder-modellbau.240965/

Er zitten behoorlijk grote kielvlakken op, die momenteel niet aangestuurd zijn. Zelf eerder thermiekpiloot, dus heb erg graag stuurbaar richtingsroer (vooral handig in thermiek in mijn beleving, vaak richting in de bocht, aileron tegen), maar eigenlijk geen ervaring met schaalzwevers die vliegende vleugel zijn.

Is het de moeite (bouwtijd), kost (servo's, aansturing en gewicht) en extra complexiteit (bijv. bij het opbouwen) waard om de richtingsroeren aangestuurd te maken? ik vind er zowel met als zonder stuurbare richtingsroeren en als het voor wat acro aan de helling zou zijn, zou ik het waarschijnlijk niet doen. Maar ik wil dus slepen en thermiekvliegen....

Vleugelprofiel is met een serieuze S-slag erin, mocht dat hiervoor relevant zijn...

Rene Neefe en Hans N. vinden dit leuk.
  2. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De kielvlakken staan heel dicht achter de vleugel, dus de arm van de zijwaartse kracht die de richtingsroeren opwekken is erg klein. Daarom verwacht ik dat richtingsroeren niet heel effectief zullen zijn en dan je grote uitslagen nodig zult hebben om goed effect te zien. Grote uitslagen geven weer veel weerstand.

Veel vliegende vleugels hebben geen stuurbaar richtingsroer en vliegen daar prima mee. Ik verwacht dat ook deze Fauvel het zonder richtingsbesturing het goed zal doen. Aan de andere kant: bij het origineel waren ze vermoedelijk wel stuurbaar dus enig effect zal het hebben, en meer schaalgetrouwheid is ook leuk.
    Aan jou de keuze!

3. GeeW

GeeW

Lid geworden:
    29 apr 2010
    lecraM en Rick NL vinden dit leuk.
  4. Bartdr1

Bartdr1

Lid geworden:
    27 dec 2009
    Thanks for all info

Dank voor de info!

lecraM vindt dit leuk.
  5. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    dacht weleens, een "moderne" plank met twee van zulke AV36 kielvlakken ietsje achter de vleugel aan carbon staafjes, kan een heel goede thermiek of allround zwever zijn.
    ook wel als "snel model" (weinig parasitaire weerstand) maar met een plank gaat dan thermiek weer achteruit (iets kleiner bereik van liftcoefficient, waarbij de weerstand laag is).

6. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    GeeW en lecraM vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina