FC 16 mogelijkheden of toch maar de F 14

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Baggeraar, 25 mei 2010.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Hallo techneuten,
    Ik ben mij een beetje aan het orienteren in het doolhof van besturingen.

De keuze ligt op dit moment bij de FC 16 van Futaba.
    Met 2 uitbreidingsmodules.
    Ivm de vele functies die ik aan te sturen heb, had ik gedacht om 2 ontvangers in de boot te leggen.
    Naar wat ik begrepen heb kun je in het menu schakelen tussen modellen/ontvangers.
    Dit zou gemakkelijker gaan dan met 3 uitbreidings modules in de F14, omdat je dan door de vele knoppen en schakelaars het logische overzicht kwijt raakt.

Het plan is om op ontvanger 1 te varen en instellingen te doen.
    Op ontvanger 2 zou ik dan moeten kunnen baggeren.

(nummering is misschien niet zoals algemeen in gebruik is, maar ik noem de twinstick maar even 1 en 2)

Dus bij varen:
    ontv 1 kanaal 1 : BB machine toeren regeling
    ontv 1 kanaal 2 : SB machine toeren regeling

En bij baggeren:
    ontv 2 kanaal 1 : Verhaallier voorschip
    ontv 2 kanaal 2 : Verhaallier achterschip

Tijdens omschakelen hoop ik wel dat de ingestelde standen blijven staan en niet verlopen als die ontvanger afgeschakeld wordt.

Heb ik dit goed begrepen?

Kan deze FC 16 ook werkend op deze manier op 2,4gHz?

Kun je die multi switch/prop modules naar eigen keuze indelen, of zit je aan de beschikbare keuzes vast (4knop-4schakelaars of 8schak of 8knop)?

Tot zover de eerste vragen die boven komen.
    Reacties worden zeer op prijs gesteld.

Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  2. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Pfoe, dat is een hele waslijst aan vragen. Alvast enkele antwoorden:

- je kunt bij de FC16 niet schakelen tussen ontvangers. Je kunt wel omschakelen van modelgeheugen, maar dat houdt alleen in, dat je meerdere modellen kunt inprogrammeren. Het heeft dus niet veel zin om twee ontvangers in het model onder te brengen.

- bij de FC16 heb je 8 kanalen ter beschikking, waar je het mee zult moeten doen. Van deze 8 kanalen kun je er twee uitrusten met een multiswitch of multiprop.

- als je multiswitch of multiprop modulen gebruikt ben je verplicht om op 40 MHz te blijven. De FC16 is daarom ook alleen op 40 MHz leverbaar en niet op 2,4 GHz.

- met de multimodulen moet je kijken naar de decoders. Er zijn 3 typen leverbaar: 1)multiswitch 16, deze levert 16 schakelfuncties; 2)multiswitch/prop 12 + 2, deze geeft 12 schakelfuncties en 2 proportionele functies; 3)multiprop 8, deze levert 8 proportionele functies.

Als je zoiets wil als de twinstick de ene keer gebruiken voor het varen en de andere keer voor het lieren, zal er iets geknutseld moeten worden want hierin voorziet de zendersoftware niet. Er moet dan bijvoorbeeld een omschakelaar worden gemaakt, waarbij de twinstick de ene keer is toegewezen aan bijv. de kanalen 2 en 3 (beide motorregelaars) en de andere keer aan de kanalen 5 en 6 (beide lieren).
    Nu vind ik het zelf leuk om uit te puzzelen waarmee je alle functies, die je op het oog hebt, kunt bedienen, dus dat wil ik wel voor je doen. Ik heb dan wel een complete inventarislijst nodig van alle wensen. Eventueel kun je die per pb sturen, zodat ik even kan kijken.
    Om een idee te krijgen van de mogelijkheden moet je eens naar het filmpje van een Spierings vouwkraan kijken. Weliswaar hebben we hier gebruik gemaakt van een zelfbouw zender, maar met een FC16 + 1 schuifkanaal + 1 multiswitch 16 was het ook gelukt om dit te besturen. Er zit een omschakelaar tussen voor de kruisknuppels. In de ene stand worden hiermee de kanalen 1 t/m 4 bediend, die vier motoren in de kraan bedienen. In de andere stand worden de kanalen 5 en 6 bediend (gasregeling en stuur). De niet-aangestuurde kanalen staan in de nulstand, dus als je de kraan bedient kun je niet sturen en rijden, wat ook ongewenst zou zijn.
    Het filmpje is 56Mb en is hier te downloaden: www.airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Demo-Spierings.wmv

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Bedankt Jan, ik zal je bericht verder uitwerken.

Wil alleen nog wel kwijt, dat als ik vaar, dat ik dan niet bagger. en andersom ook.

Ik had dan gedacht, dat je eigenlijk voor de besturing 2 modellen hebt, weliswaar in 1 romp.

Model 1 is dan een boot
    Model 2 is dan een baggermolen.

Is alleen dan wel handig dat de kanalen van de niet gekozen ontvanger niet willekeurig gaan reageren.
    Of is het zo dat als je op de zender een ander model kiest je ook de ontvanger daarna mag pas activeren zodat ze elkaar zien? net als bij een draadloos weerstation.

groet Harm

4. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Corrien je schrijft (Je kunt bij de FC16 niet schakelen tussen ontvangers)
    zijn er zenders die dat wel kunnen dan ? 2 ontvangers gebruiken hoe werkt dat dan

5. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Baggeraar,
    Ik schreef al, dat het weinig zin heeft om twee ontvangers in het model onder te brengen omdat je niet kunt omschakelen. Als je namelijk twee ontvangers op een FC16 laat werken, zullen ze beide het zelfde doen. Bij het omschakelen van het modelgeheugen verandert dit niet. Modelgeheugens zijn er dan ook alleen voor om per model andere instellingen te kunnen opslaan, zoals bijv. servo-uitslagen en reverse.

@jd1uth,
    Bij het merk Spektrum doen de 2,4 GHz ontvangers aan modelherkenning. Een ontvanger, die je gebonden hebt op modelgeheugen 1 vertikt het dan categorisch om te werken op modelgeheugen 2. Omgekeerd doet een ontvanger, die op modelgeheugen 2 is gebonden het weer niet op modelgeheugen 1. Nu kost het omschakelen van het modelgeheugen wel wat tijd, dus dat werkt m.i. niet zo praktisch tijdens het varen.

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    @Corrien,
    Dat is me nu duidelijk. Je kan niet schakelen tussen ontvangers alleen wordt gewisseld met de instellingen voor servo's (draairichting/snelheid).
    Dan valt deze optie weg.
    Is het dan misschien mogelijk om hardware matig de "pulsdraad" van de servo's te wisselen per kanaal.
    Ik bedoel een wisselschakelaar op het servokanaal in de ontvanger, de ene keer servo1 , de andere keer servo2 op hetzelfde kanaal.
    Kun je die draad simpelweg losmaken, of moet je die stabieliseren op een bepaalde spanning.

Die kraan op de video is echt een mooi stuk werk.

Ik ben al aan het inventariseren voor wat betreft de kanaal wensen, als dat klaar is, stel ik het zeer op prijs als je daar ook over zou kunnen mee denken.
    Dit kan nog wel even duren, want het is nogal complex.
    Groeten Harm.

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Wellicht kun je er een hackmodule van Assan in kwijt ? je kunt dan schakelen tussen 40 mhz en 2,4 ghz. Zodoende kun je toch 2 ontvangers aan boord nemen, of heb ik dat mis ?

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    @Rhelie, ik heb daar geen idee van, heb verschillende dingen daarover gezien.
    1.dat dan misschien die multi modules niet werken
    2.als je 2,4 selecteert zou de 40 ook nog actief blijven.

Dus alle info is welkom.

Nu dat schakelen met die ontvangers niet mogelijk is,(eigenlijk de reden waarom ik voor die FC 16 gekozen had) zou ik ook nog voor de F14 kunnen kiezen, daar kan namelijk nog een extra uitbreidings module in. (3 ipv 2 bij de FC 16).

9. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Schakelen tussen 2,4 GHz en 40 MHz zal eveneens geen optie zijn. Als je daarbij op 2,4 GHz gaat werken zal de 40 MHz ontvanger gegarandeerd af en toe een storing oppikken. Een ppm-ontvanger moet nu eenmaal altijd zijn zender zien. Uiteraard kun je bij de FC16 ook pcm-ontvangers gebruiken, die dit probleem niet hebben, maar die zijn weer een stuk duurder. Daarnaast werken de multimodulen op vrijwel geen enkel 2,4 GHz systeem, ook niet op Assan.

In het model servo's omschakelen is een mogelijkheid, maar dat is een uitgebreid knutselwerk. Zelf heb ik dat nooit gedaan omdat ik het veel gemakkelijker en eleganter vind om de bedieningsorganen van de zender aan te passen. Je zou dan bij het omschakelen in het model via een multiswitch uitgang één of meerdere relais moeten schakelen, die op hun beurt de pulsdraden van servo's bedienen (een elektronicus zal i.p.v. relais hiervoor mogelijk liever IC's met daarin elektronische schakelaars gebruiken, maar het resultaat is het zelfde). Bij zo'n schakelsysteem moeten ook servosnoeren worden verbouwd. In dit geval zou ik bij elke servo tussen puls en min een weerstand van 22k monteren. Als de pulsdraad dan via het relais wordt afgeschakeld wordt deze via deze weerstand op het nul-niveau gehouden. Als 't ie wel wordt aangestuurd zal de weerstand geen merkbare invloed hebben. Ik weet alleen niet of alle merken/typen servo's wel bij het afschakelen dezelfde positie aanhouden. In ieder geval zullen veel snelheidsregelaars, waarbij je de puls afschakelt, eerst even gas geven voordat ze volledig afschakelen.

Meestentijd kun je, als je het goed uitknobbelt, alles wel via de zender bedienen zonder dat er geknutseld moet worden. Het bedieningsgemak is daarbij echter een tweede. Een omschakelmogelijkheid voor de kruisknuppels is dan een aanzienlijke verbetering, maar dit kost kanalen.

10. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    de multiswitch en multiprop modulen werken volgens een aantal leden hier en in duitsland wel in combinatie met de Yeti modules. maar let wel dat dit geen goedkoop systeem is.

een multiprop is de beste oplossing in dit geval echter zou ik nog even afwachten met de 2.4ghz totdat alles 100% bevestigd is.

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zender indeling tbv stoom baggermolen

De voorlopige zender indeling Andere oplossingen zijn welkom.
    Bij varen

1.Twinstick links is voor toerenregeling BB machine
    2.Twinstick rechts is voor toerenregeling SB machine

3. Rechterstick links-rechts is voor roerbeweging

-. Rechterstick voor-achter vervalt ivm modules

5. Schuifregelaar links is voor de keuze vooruit-stop-achteruit van de BB machine
    6. Schuifregelaar rechts is voor de keuze vooruit-stop-achteruit van de SB machine

4. Uitbreidingsmodule bestaat uit 4 schakelaars en 4 draaiknoppen. (positie in de zender rechts onder)

Waarbij ik er van uit ga dat de schakelaars 3 standen hebben.
    - middenstand is de nul stand
    - ene stand is servo laten bewegen tot einde van de slag of tot wanneer de schakelaar weer naar nul gezet wordt, dan gaat de servo ook weer naar nul.
    - andere stand is zelfde als hier boven maar dan zo dat de servo de andere kant op draait.

De draai knoppen vergelijk ik met de sticks met ratel.
    - Draai tot de gewenste stand en laten staan.
    - Of bedien een motorsnelheidsregelaar ermee.

7. Uitbreidingsmodule bestaat uit 8 schakelaars met drie vaste standen. (positie in de zender links boven)

8. Uitbreidingsmodule bestaat uit 8 schakelaars met drie vaste standen. (positie in de zender rechts boven)

Indeling module:
    4 knop 3 . Omdat ik stoom machines gebruik heb ik condensaftap kranen te bedienen.
    4 schakelaar 1 2 en 3 . Deze machines hebben een doodpunt, ik hoop dit nog op te lossen. heb voorlopig 3 functies gereserveerd hiervoor.

4 knop 4 . is voor de bediening van het roer van de onderlosser.
    4 schakelaar 4 . is voor de bediening van de bodem deuren.

Bij instellen gebruik ik:

8 schakelaar 4 . om de koppeling te maken van de machines op de schroeven of op de aandrijfas voor de emmerketting
    8 schakelaar 2 . keuze richting voor de vallende bagger via BB of SB stortgoot.
    8 schakelaar 3 . bediening beide stortgoten op of neer.
    8 schakelaar 6 . BB veilig vaarwater sein hijsen of strijken.
    8 schakelaar 7 . SB veilig vaarwater sein hijsen of strijken.
    8 schakelaar 8 . diepte instelling van de emmerladder.

Bij baggeren gebruik ik:
    7 schakelaar 1 . voor bediening van de baggerlier BB voor.
    7 schakelaar 4 . voor bediening van de baggerlier SB voor.

7 schakelaar 5 . voor bediening van de baggerlier BB achter.
    7 schakelaar 8 . voor bediening van de baggerlier SB achter.

7 schakelaar 2 . voor bediening van de bak verhaallier BB voor.
    7 schakelaar 3 . voor bediening van de bak verhaallier SB voor.

7 schakelaar 6 . voor bediening van de bak verhaallier BB achter.
    7 schakelaar 7 . voor bediening van de bak verhaallier SB achter.

Aan het einde van een baggerslag moet de molen weer naar de andere kant van het kanaal, waarbij de voorkant sneller omgaat dan de achterkant. De baggerlieren voorop stuur ik met een regelaar op een hoger toerental dan de achterlieren:

4 knop 1 . toerenregeling voor
    4 knop 2 . toerenregeling achter.

Aan het einde van een baggerslag moet de molen weer naar de andere kant van het kanaal, maar schuift eerst een stuk naar voren, zodat de emmers weer verse grond hebben.

8 schakelaar 1 . baggerlier voor.
    8 schakelaar 5 . baggerlier achter.

Misschien dat ik nog wat over het hoofd zie, (Ik hoop het niet) de zender zit vol op 1 servo kanaal na.

Hierbij heb ik al rekening gehouden met een automatische ketel water en druk regeling.

Een methode om de bak te koppelen met de verhaallier draden moet ik ook nog bedenken.
    Als ik met jullie hulp eruit ben met de zender keuze, zal ik dat als de tijd daar is in het baggermolen bouwverslag plaatsen.
    Dit kan echter nog even duren, ik kom financieel nog niet uit als ik nu al met de vut ga.
    De onderlosser is ook nog niet klaar en om met meerdere boten tegelijk bezig te kunnen zijn is mijn huis niet groot genoeg.

12. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Tja, dit wordt flink sparen :p.

Nu heb je bij het indelen zelf al de hele baggermolen voor ogen en ga je blijkbaar uit van een F14, maar dat is voor ons niet-baggeraars even een slag te ver. Laten we het even per kanaal bekijken en vaststellen wat er door de ontvanger en door de decoders bediend gaat worden. Eén puntje vooraf: de multimodulen kunnen alleen op de kanalen 6 t/m 8 aangesloten worden. Je moet dus de schuif van kanaal 6 verplaatsen naar kanaal 4 en de multiswitch/prop naar kanaal 6.

Kanaal 1 = toerenregeling BB = servo.
    Kanaal 2 = toerenregeling SB = servo.
    Kanaal 3 = roer = servo.
    Kanaal 4 = vooruit-stop-achteruit BB = servo (?)
    Kanaal 5 = vooruit-stop-achteruit SB = servo (?)
    Ik weet niet hoe bij een stoommachine het vooruit-stop-achteruit wordt geregeld, dus vandaar een vraagteken achter servo.

Kanaal 6. Zenderdeel is 4 + 4 multiprop/switch, decoder is 8k multiprop.
    Eerst de draaiknoppen:
    1 = toerenregeling lier vóór = snelheidsregelaar
    2 = toerenregeling lier achter = snelheidsregelaar
    3 = condensaftapkraan = servo (?)
    4 = roer onderlosser = servo
    Dan de schakelaars
    1 = reserve t.b.v. dood punt = ?.
    2 = reserve
    3 = reserve
    4 = bodemdeuren = servo (?). Met de schakelaar zet je de servo inderdaad in drie posities: vol links - stop - vol rechts

Kanaal 7. Zender- en ontvangerdeel is 16k multiswitch
    1 t/m 8 bagger- en verhaallieren = 8 x transistorompoler of 8 x relaisompoler of 8 x snelheidsregelaar

Kanaal 8. Eveneens 16k multiswitch
    1 = baggerlier = transistorompoler
    2 = keuze baggerrichting = ??? Hoe werkt dit mechanisch?
    3 = stortgoten op/neer = ??? Idem aan 2.
    4 = machine-omschakeling = ??? Idem aan 3.
    5 = baggerlier = transistorompoler
    6 = BB sein hijsen/strijken = transistorompoler
    7 = SB sein hijsen/strijken = transistorompoler
    8 = diepte emmerladder = ??? Idem aan 2.

Uiteraard moeten de vraagtekens uit het hele plaatje verdwijnen, maar zo te zien past het eisenpakket precies. Dat ene servokanaal, dat je denkt over te houden, zie ik niet.

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    niets over dus en er moet in de bak ook nog een decoder.voor het roer en de bodemdeuren.
    Die transistorompoler is dat een ompoolswitch met open middenstand ?

14. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Vanavond weer even uitgebreider kijken. Als er nog meer functies in moeten, moet er namelijk worden geïmproviseerd (of er moet een tweede zender worden gebruikt). Zo is het elektronisch bijvoorbeeld tamelijk eenvoudig om een vierde multiswitch/multiprop in een F14 aan te sluiten. Mechanisch moeten dan natuurlijk wel de schakelaars van één multiswitch ergens een plekje op de zender krijgen, dus dat wordt gaten boren. Je zou er in dit geval voor kunnen kiezen om de de schuifkanalen 4 en 5 te laten vervallen en te vervangen door een multiprop. In dit geval houd je op deze multiprop nog 6 functies over en heb je in de zender één kanaal, dat niet gebruikt wordt.

De transistorompolers van Robbe zijn te belasten met 1 Ampere en kennen de standen vooruit-stop-achteruit. Voor zwaardere belastingen gebruik je een relaisompoler of een snelheidsregelaar.

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Kijk eens aan dat opent weer een nieuw kanaal.:p

Heel mooi nieuws Jan. Heb je ook enig idee of zo'n unit links onder in het zenderdeksel past? Onder (eigenlijk meer ipv) de opdruk "F 14" .

Dan is er de mogelijkheid om de indeling iets logischer te maken.

groet Harm.

16. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Helaas kan ik geen foto's maken, maar aan die zijde zit alleen een accusteun, bedoeld voor keine accu's (AA-cellen). Als je deze steun wegfreest heb je ruimte genoeg en kun je onderin twee multimodulen kwijt. De steunen voor grote accu's zitten wat verderop, dus daarvan heb je geen last.

Eventueel heb ik wel een bovenhuis voor je, waarop je kunt oefenen, maar dan moet je dat wel zelf komen halen.

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Bedankt voor het aanbod maar als je zegt dat er plek is om de zender zo te verbouwen als op de foto hieronder, dan ga ik er helemaal vanuit dat het goed komt.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    @Jan,
    weet je misschien of ik met een knop uit de multi-prop-module een snelheidsregelaar kan aansturen?

Als de knop geen voelbare middenstand zou hebben , kan ik me voorstellen dat je nooit zeker weet of de motor stil staat.

Als die knop een "dood" gedeelte bij de middenstand heeft, zou ik de baggerlieren met zo'n knop en een lierservo Quartel Modelbouw B.V.
    kunnen uitvoeren. (of hebben die servo's misschien een ongevoelig stuk bij het neutrale gedeelte?)
    Dit is namelijk veel eenvoudiger dan een driestanden schakelaar EN een ander kanaal voor de toerenregeling.

groet Harm

19. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Met multiprop modulen kun je uiteraard snelheidsregelaars aansturen. Helaas hebben de potmetertjes van het multiprop systeem geen voelbare klik in de neutraalstand, alleen een voelbaar rilletje op de knop.

Als je lieren hebt, die in snelheid regelbaar moeten zijn, is zo'n SDU-unit een prima oplossing. Deze hebben een zekere deadband, maar hoe groot deze precies is, weet ik niet. Ik zie deze units namelijk zelden. Als je slechts twee van deze lieren nodig hebt, zou je twee schuifkanalen kunnen monteren en deze (laten) aansluiten op het multiprop module. In dit geval worden twee draaiknopjes van de multiprop buiten werking gesteld en worden de schuiven daarvoor in de plaats aangesloten. Zo'n schuif heeft wel een voelbare klik en je kunt er de snelheid wat nauwkeuriger mee doseren.

Als je lieren hebt, waarbij een vast toerental ook prima is, kun je beter verbouwde servo's gebruiken en deze met 3-standen schakelaars bedienen. Een schakelaar levert nu eenmaal meer bedieningsgemak dan een draaiknop en een verbouwde servo is zo'n beetje de goedkoopste oplossing, die er bestaat. Ergens hier op het forum heb ik al eens laten zien hoe je een motorompoler maakt van een servo-elektronica van een S3003 servo, waarbij er een zeer grote deadband wordt gemaakt. Het zelfde doe je als je van een servo een lier wil maken.

[edit]Het ziet er natuurlijk niet uit om dwars door de belettering te boren, maar zoals het plaatje van 2 postings hierboven gaat het er met een 4e multi-module inderdaad uitzien.[/edit]

Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  20. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hoi,

ik wil hier een "buiten de normale gedachte gang" idee aandragen.

Het idee van twee ontvangers is een leuke basis.
    Offer van 1 ontvanger 1 kanaal / uitgang op om de voeding of de massa van de servo's per ontvanger in of uit te schakelen, dus een soort wisselschakelaar waarbij je dus een deling van functies krijgt en maar 1 ontvanger zijn servo's laat werken.

Hierdoor kun je alle noodzakelijke functie onderbrengen in de Functie ontvanger.

Zelf gebruik ik dit systeem in mijn Smit Siberie om via 1 kanaal 3 verschillende functies te bedienen. Ik schakel dan een bepaalde functie met behulp van de multiswitch.

Kanaal 6 bedient de sleephaak als standaard
    Brand het ankerlicht dan is kanaal 6 de ankerlieren.
    Brand het sleep licht dan bedient hij de sleeplier.

Dit alles regel ik dus door de massa van een bijbehorende functie te schakelen.

Groeten,
    André

Deel Deze Pagina