Filmpje van Bourbon Orca

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Adam, 9 feb 2007.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Op het Norsk Skipsfarts Forum kwam ik onderstaand filmpje tegen van de Bourbon Orca, het eerste schip uit de serie met de zo genaamde X-Bow.
    Een mooi schip is het niet, maar het zeegedrag is toch wel anders als een conventioneel schip.
    En je heb weer eens een apart schip op een tentoonstelling.

    Bourbon Orca in een aanschietend zeeetje
     
  2. Wout v.d. Spek

    Wout v.d. Spek

    Lid geworden:
    27 nov 2004
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Lisserbroek
    Ja, Adam,
    Dit is echt zo,n schip mooi van lelijkheid.
    Wel een leuk filmpje.
    Ook leuk om het verschil van de vaar eigenschappen van de twee supply vessel te zien.
    Ben benieuw hoe de vaareigenschappen van de Bourbon Orca zijn als model, volgens mijn moet het wel een mooi gezicht zijn om dit model te varen met een hoop windt en lekkere hoge golven.
     
  3. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Dit ziet er inderdaad heel mooi uit :) en nog onder begeleiding van lekkere muziek ook!
     
  4. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    nounou :oops:

    zo lelijk is ze ook nie hoor
    kvind der zo wel stoer uitzien hoor 8) 8)
    ma je ziet wel dat de orca minder ver duik dan de .... die rooie
    en hoeso hebben ze tegen woordig
    zo`n gigantishc hoge verschansing op hun achterdek meestal hoor zo`n dek toch wat boven het water te leggen ?/

    mvgr

    armando
     
  5. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Zo'n hoge verschansing heet een cargo rail.
    Deze schepen zijn bedoeld als bevoorrader van booreilanden, niet als anchor handling tugs.
    Tussen deze cargo rail kan de lading beschut worden opgeslagen. Lading bestaat meestal uit containers en pijpen.
    Op mijn werk hebben we de Normand Auroro gebouwd, dit was ook een schip met die cargo rail.
    Het was een Ulstein p105.

    Ik vind de x-bow wel wat hebben, ik denk er zelfs over om er een model van te gaan maken.
    Tekeningen heb ik al, ik heb goede connecties bij Ulstein design.

    Groetjes,

    Govert
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Even e.e.a. recht zetten 8)
    De Bourbon Orca is wel degelijk een echte orginele AHTS, oftewel een Anchor Handling Tug Supply vessel met een BP van 180 ton. (meer dan de SW Rotterdam en de SW London)
    [​IMG]

    Net als haar revolutionere boeg heeft ze ook een revolutionair achter schip.
    Het achterschip is namelijk uit gerust met het Safe Anchor Handling System
    Het achter dek is voor een gedeelte draaibaar
    [​IMG]
    Dit kan voor het anchorhandlen omhoog gezet worden, het anker wordt dan naar boven gehesen.
    Zodra het anker gelijk met het verticaal gedraaide dek komt te staan (zoals op bovenstaand fotootje), wordt dit dek weer horizontaal gebracht, en ligt het anker aan dek.
    Men voorkomt hier mee dat de ankers een draai van 90[sup:1a935cd27f]0[/sup:1a935cd27f] over de hekrol heen moeten maken.

    De beide "kranen" op de cargorail zijn eigenlijk "manipulatoren" en kunnen heen en weer "rijden" over de cargorail
    Met deze manipulatoren kunnen kabels om de boeien heen gebracht worden welke boven de ankers liggen om zodoende de anker op te kunnen "vissen".
    Het hele achterdek concept van de Bourbon Orca staat in het teken van veiliger werken.

    Omdat deze schepen geen bergingen ed uitvoeren hoeft de sleepdraad niet over de zij te kunnen.
    De hydraulische towingpins zorgen er voor dat de sleepdraad altijd in het midden van het achterschip blijft en is het dus mogelijk om zo'n hoge cargorail te hebben.

    Voor de modelbouwer is het wel een uitdaging om een dergelijk schip volledig functionerend na te bouwen.
     
  7. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    maar dat is toch leuk om hem helemaal te laten funcineel te maken
    dan heb je tenminste wat over na te denken toch :lol:
    ik begrijp het niet helemaal van dat horizontale en verticale gedoe :?: :?: :?:
    ik vind het een beste wel mooi schip vooral met die kranen achterop
    ik zou heb zeker wel eens willen maken
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Nog een paar animatie plaatjes van het achterdek
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de Bourbon Orca als sleper
    [​IMG]
     
  9. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    IK vind het nog helemaal niet zo'n lelijk schip......

    Hier is nog een filmpje van de Bourbon Monzoon (een X-Bow van het type PX105)

    Deze zijn als tweede aan Bourbon geleverd (2 schepen, Bourbon Mistral en Bourbon Monzoon)

    (Met dank aan Mr. S. Kaul uit Denemarken)

    UaaVeBkeJZQ[/media] Monzoon

    De X-bow schepen doen het goed....op de website van Ulstein staan inmiddels meerdere aankondigingen van nieuw te bouwen X-bow schepen.

    Ciao

    Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld

    Volgens mijn contacten bij Ulstein was de originele bedoeling van dit type schepen het bevoorrader van booreilanden.
    Ik zal hem er eens op aanspreken.
    Ik denk dat hij een vergissing maakt met de p-serie.
    De Smitwijs Londen en Rotterdam hebben overigens ook meer als 180 ton aan de paal getrokken.
    De Rotterdam 183 ton volgens de proefvaart archieven op mijn werk.
    Het was ook meteen het eerste schip waarbij de motoren zo ongeveer compleet gereviseerd werden tijdens de proefvaart.
    De Stork-werkspoor stond toen niet echt bekend om zijn duurzaamheid.
    22000 pk kwam er ook niet uit, ze hebben volgens mij zelfs het vermogen van de koelkastmotor bij het vermogen van het totale schip opgeteld.


    Groetjes,

    Govert
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Dat zou kunnen kloppen. De P-serie staat voor Platform Supply Vessel

    Ik ben twee weken geleden aan boord van de SW Londen geweest, nadat de trekproef in Stavanger plaats gevonden had, waar ze 162.25 ton getrokken had.
    Volgens de kaptein (en kantoor) een ¼ ton meer dan bij nieuwbouw.
    De 180 ton ben ik ook wel eens tegen gekomen maar dat zijn volgens mij PR tonnen 8)
    De SW Singapore heeft wel een hogere BP door een wat gewijzigd onderwaterschip, andere tunnels en andere schroeven.
     
  12. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    zo te zien heeft esvagt ook van die schepen net zo als de bourbon orca...
    naja.. ze hebben ze nog nie wel aangekocht zijn stoere schepen hoor :)

    Emergency response vessels for North Sea

    Statoil has signed two letters of intent with the Danish shipping company Esvagt AS for delivery of two emergency response vessels. The deals are together worth over NOK 900 million.

    The ships, both newbuildings, will enter service as area emergency response vessels in the North Sea. One of them will operate in the Sleipner/Volve area, replacing the current vessel there, in addition to maintaining upcoming emergency response requirements when the Volve field comes on stream. The other vessel will operate in the Gjøa area.

    (bron tugspotters) internationaal news

    mvgr

    armando
     
  13. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Die 162,25 was dat 100% mcr of erboven?
    Op proefvaarten word er ook altijd getest op waardes boven de 100% mcr.

    Groetjes,

    Govert
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Monster
    Goof,

    Ik heb geen flauw idee, maar ik ga er vanuit dat dit soort trekproeven volgens afgesproken procedures gaan, zodat de uitkomsten onderling te vergelijken zijn.
    De kaptein was in ieder geval in z'n nopjes met het behaalde resultaat.
     
  15. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Terug :eek:ntopic:

    Hier staan nog wat filmpjes van de bouw.

    Groetjes,

    Govert
     
  16. marcobreen

    marcobreen

    Lid geworden:
    3 apr 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Goedereede
    vond na lang zoeken op Tugspotters.com deze foto van het schip wat dan voor Esvagt zou moeten gaan varen.

    Tevens heb ik foto`'s gezien van eenzelfde soort sleper met een helidek, helaas weet ik niet meer waar ik die foto heb gezien, anders had ik hem graag op het forum gezet.

    [​IMG]
    foto's by www.tugspotters.com

    groetjes marco
     
  17. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
  18. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    ha marco dat was al gezegd
    alleen zonder plaatje..

    mvgr

    armando
     
  19. marcobreen

    marcobreen

    Lid geworden:
    3 apr 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Goedereede
    @mario
    ja klopt, ik bedoelde de "Island Constructor",

    moet zeggen dat ik het aparte schepen vindt, zit er aan te denken om misschien er één op schaal te bouwen als ik klaar ben met mijn huidige project.

    groetjes Marco
     
  20. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    hier een site met veel fotos en uitleg over de bourbon orca

    www.tugboats.de (bij reports)
     

Deel Deze Pagina