Op het Norsk Skipsfarts Forum kwam ik onderstaand filmpje tegen van de Bourbon Orca, het eerste schip uit de serie met de zo genaamde X-Bow. Een mooi schip is het niet, maar het zeegedrag is toch wel anders als een conventioneel schip. En je heb weer eens een apart schip op een tentoonstelling. Bourbon Orca in een aanschietend zeeetje
Ja, Adam, Dit is echt zo,n schip mooi van lelijkheid. Wel een leuk filmpje. Ook leuk om het verschil van de vaar eigenschappen van de twee supply vessel te zien. Ben benieuw hoe de vaareigenschappen van de Bourbon Orca zijn als model, volgens mijn moet het wel een mooi gezicht zijn om dit model te varen met een hoop windt en lekkere hoge golven.
nounou zo lelijk is ze ook nie hoor kvind der zo wel stoer uitzien hoor 8) 8) ma je ziet wel dat de orca minder ver duik dan de .... die rooie en hoeso hebben ze tegen woordig zo`n gigantishc hoge verschansing op hun achterdek meestal hoor zo`n dek toch wat boven het water te leggen ?/ mvgr armando
Zo'n hoge verschansing heet een cargo rail. Deze schepen zijn bedoeld als bevoorrader van booreilanden, niet als anchor handling tugs. Tussen deze cargo rail kan de lading beschut worden opgeslagen. Lading bestaat meestal uit containers en pijpen. Op mijn werk hebben we de Normand Auroro gebouwd, dit was ook een schip met die cargo rail. Het was een Ulstein p105. Ik vind de x-bow wel wat hebben, ik denk er zelfs over om er een model van te gaan maken. Tekeningen heb ik al, ik heb goede connecties bij Ulstein design. Groetjes, Govert
Even e.e.a. recht zetten 8) De Bourbon Orca is wel degelijk een echte orginele AHTS, oftewel een Anchor Handling Tug Supply vessel met een BP van 180 ton. (meer dan de SW Rotterdam en de SW London) Net als haar revolutionere boeg heeft ze ook een revolutionair achter schip. Het achterschip is namelijk uit gerust met het Safe Anchor Handling System Het achter dek is voor een gedeelte draaibaar Dit kan voor het anchorhandlen omhoog gezet worden, het anker wordt dan naar boven gehesen. Zodra het anker gelijk met het verticaal gedraaide dek komt te staan (zoals op bovenstaand fotootje), wordt dit dek weer horizontaal gebracht, en ligt het anker aan dek. Men voorkomt hier mee dat de ankers een draai van 90[sup:1a935cd27f]0[/sup:1a935cd27f] over de hekrol heen moeten maken. De beide "kranen" op de cargorail zijn eigenlijk "manipulatoren" en kunnen heen en weer "rijden" over de cargorail Met deze manipulatoren kunnen kabels om de boeien heen gebracht worden welke boven de ankers liggen om zodoende de anker op te kunnen "vissen". Het hele achterdek concept van de Bourbon Orca staat in het teken van veiliger werken. Omdat deze schepen geen bergingen ed uitvoeren hoeft de sleepdraad niet over de zij te kunnen. De hydraulische towingpins zorgen er voor dat de sleepdraad altijd in het midden van het achterschip blijft en is het dus mogelijk om zo'n hoge cargorail te hebben. Voor de modelbouwer is het wel een uitdaging om een dergelijk schip volledig functionerend na te bouwen.
maar dat is toch leuk om hem helemaal te laten funcineel te maken dan heb je tenminste wat over na te denken toch :lol: ik begrijp het niet helemaal van dat horizontale en verticale gedoe :?: :?: :?: ik vind het een beste wel mooi schip vooral met die kranen achterop ik zou heb zeker wel eens willen maken
IK vind het nog helemaal niet zo'n lelijk schip...... Hier is nog een filmpje van de Bourbon Monzoon (een X-Bow van het type PX105) Deze zijn als tweede aan Bourbon geleverd (2 schepen, Bourbon Mistral en Bourbon Monzoon) (Met dank aan Mr. S. Kaul uit Denemarken) UaaVeBkeJZQ[/media] Monzoon De X-bow schepen doen het goed....op de website van Ulstein staan inmiddels meerdere aankondigingen van nieuw te bouwen X-bow schepen. Ciao Mario
Volgens mijn contacten bij Ulstein was de originele bedoeling van dit type schepen het bevoorrader van booreilanden. Ik zal hem er eens op aanspreken. Ik denk dat hij een vergissing maakt met de p-serie. De Smitwijs Londen en Rotterdam hebben overigens ook meer als 180 ton aan de paal getrokken. De Rotterdam 183 ton volgens de proefvaart archieven op mijn werk. Het was ook meteen het eerste schip waarbij de motoren zo ongeveer compleet gereviseerd werden tijdens de proefvaart. De Stork-werkspoor stond toen niet echt bekend om zijn duurzaamheid. 22000 pk kwam er ook niet uit, ze hebben volgens mij zelfs het vermogen van de koelkastmotor bij het vermogen van het totale schip opgeteld. Groetjes, Govert
Dat zou kunnen kloppen. De P-serie staat voor Platform Supply Vessel Ik ben twee weken geleden aan boord van de SW Londen geweest, nadat de trekproef in Stavanger plaats gevonden had, waar ze 162.25 ton getrokken had. Volgens de kaptein (en kantoor) een ¼ ton meer dan bij nieuwbouw. De 180 ton ben ik ook wel eens tegen gekomen maar dat zijn volgens mij PR tonnen 8) De SW Singapore heeft wel een hogere BP door een wat gewijzigd onderwaterschip, andere tunnels en andere schroeven.
zo te zien heeft esvagt ook van die schepen net zo als de bourbon orca... naja.. ze hebben ze nog nie wel aangekocht zijn stoere schepen hoor Emergency response vessels for North Sea Statoil has signed two letters of intent with the Danish shipping company Esvagt AS for delivery of two emergency response vessels. The deals are together worth over NOK 900 million. The ships, both newbuildings, will enter service as area emergency response vessels in the North Sea. One of them will operate in the Sleipner/Volve area, replacing the current vessel there, in addition to maintaining upcoming emergency response requirements when the Volve field comes on stream. The other vessel will operate in the Gjøa area. (bron tugspotters) internationaal news mvgr armando
Die 162,25 was dat 100% mcr of erboven? Op proefvaarten word er ook altijd getest op waardes boven de 100% mcr. Groetjes, Govert
Goof, Ik heb geen flauw idee, maar ik ga er vanuit dat dit soort trekproeven volgens afgesproken procedures gaan, zodat de uitkomsten onderling te vergelijken zijn. De kaptein was in ieder geval in z'n nopjes met het behaalde resultaat.
vond na lang zoeken op Tugspotters.com deze foto van het schip wat dan voor Esvagt zou moeten gaan varen. Tevens heb ik foto`'s gezien van eenzelfde soort sleper met een helidek, helaas weet ik niet meer waar ik die foto heb gezien, anders had ik hem graag op het forum gezet. foto's by www.tugspotters.com groetjes marco
@Marcobreen: je bedoelt toevallig de "Island Constructor" (SX-121 design van Ulstein Group) ? Ulstein's SX-121 --> Island Constructor (will be coloured blue/white) (A.u.b. een beetje geduld hebben bij het openen. Het bestand is ± 5.5 Mb groot) Groet, mario
@mario ja klopt, ik bedoelde de "Island Constructor", moet zeggen dat ik het aparte schepen vindt, zit er aan te denken om misschien er één op schaal te bouwen als ik klaar ben met mijn huidige project. groetjes Marco