filmpje

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 17 nov 2006.

  1. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.174
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk, da's nou modelvliegSPORT! :thumbsup:
     
  3. fc3003

    fc3003 Guest

    ja model vlieg sport is het zeker en vrije vlucht is het ook ,,maar dan is dit slecht de envoudige tak van de vrije vlucht,,, de wedstrijd tak met zijn omlijnde en bindende klasse regels..maaar er is meer,
    je hebt n.l. ook de vrije vrije vlucht,, en dat is de meest ingewikkelde groep.. ga die regels maar eens aan iemand uit leggen !,,,
    die zijn er n.l. niet , je doet het gewoon om dat je het leuk vind ! ;-)
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.894
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja leuk en hoe stuur je ? ;)

    (gerard de rc piloot :D )
     
  5. fc3003

    fc3003 Guest

    met een goed afgestelde kist,voor een verbrandingsmotor model b.v. laat je hem in circels rond vliegen, klein of groot naar gelang je wilt.
    nou en aan het geluid van de motor herken je het toerental en weet je of hij ongeveer op gelijke hoogte blijft of zal stijgen, en ook in welke mate hij zal stijgen ,en aan de hoeveelheid brandstof in de tank ken je de vlucht duur, meestal tot op de 1/2 circel nouwkeurig... goed en dan zijn er natuurlijk ook nog vrije vrije vlucht, zweefvliegtuigen en rubber motor modellen,, en ja de wind is er ook en de thermiek dat moet je eerst ook leren aanvoelen, voor je er dus op het gevoel goed gebruik van kan maken om het vlucht patroon van de kist in te schatten. en dan als laatste de thuisbrenger, een timer of lontje, om dan ook nog weer eens op de grond te komen bij de langere vluchten met thermiek, of om gewoon tot aan de rand van het veld te vliegen bij de langere hogere vluchten met wind.
     
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hey allemaal,

    bedankt voor de reacties!


    Ik weet niet of het helemaal duidelijk is maar in het filmpje is er sprake van een rubber model, het model gaat op rubber kracht om hoog (circa 80 meter) en na 40 seconden klapt de prop in. Hier begint de zweefvlucht en om een lange tijd te vliegen heb je zeker hulp nodig van termiek want anders kun je je max. wel vergeten. (max is maximale vlucht duur).
    En dat het simpel is wil ik ook even bespreken:
    Het model beschikt over een timer met 5 functies die dingen aan sturen zoals de vertraagde propstart, 3 kielvlak standen, 3 stabilo standen en 2 vleugel standen. Bij iedere afstel functie moet je rekening houden met de verschillende uitslagen en de tijden waarop deze veranderen. Dit wat betreft het afstellen van een kist.
    Het opdraaien van 30 gram rubber is een kunst opzich want je wil natuurlijk bij een maximale torsie zoveel mogelijk toeren in de motor hebben.

    btw: vrije vlucht modellen met brandstof motor bestaan natuurlijk ook, de wedstrijd klasse F1C bijvoorbeeld. ook deze modellen worden verticaal gestart.

    ik hoor het wel,

    kevin
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Respect hoor!
    Ik vind het er nog steeds prachtig uitzien. Nadeel is dat er hier in Den Haag gewoon te weinig plek is EN ik graag wil sturen :). Daarom doe ik aan DLG.

    Ook vind ik het altijd wel fijn om het toestel te kunnen redden als hij weer eens dreigt te crashen :D. haha.

    Die nieuwste "vrije vlucht" toestellen vind ik toch wel wat te ver gaan hoor. Het zijn al volledig complete RC-vliegtuigen. Alleen hebben jullie de afstandbediening "afgeplakt" tot enkele standen... Dan stuur ik toch liever geleidelijk ipv in 3 standen...
     
  8. fc3003

    fc3003 Guest


    F1B,, zeker, ik ken ze en vind ze geweldig,,F1C vind ik mischien nog wel mooier ,ik hou nu een maal best veel van verbrandings motoren, en ook van het mooie geluid,,de "muziek"die er af komt,,, ik heb het vooral op evenementen in engeland gezien ,..
     
  9. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hoi sietse,

    de vliegtereinen zijn inderdaad nationaal maar ook internationaal het grootste probleem. want omdat je je model niet kunt bij sturen zal het ondanks dat het rondjes vliegt altijd met de wind mee gaan, en hoe harder het waaid hoe sneller dat gaat. In nederland is windkracht 3 eigelijk als te veel.

    ben trouwens ook nog aan het experimenteren met een vrije vlucht dlg, wil wel een beetje lukken maar ga binnnenkort maar een nieuw model bouwen. Het is mijn doelstelling om het model voledig aerodinamish aftestellen (dus zonder gebruik van bv een timer) maar de overgang van lancering naar zweefvlucht is wel moeilijk. (en ook nog niet perfect gelukt).

    en wat betreft F1C, FC3003, ik vind die herrie maar niks, maar iedereen mag daar natuurlijk zijn eigen mening over hebben. Probleem in nederland is dat het (van wege het geluid) verboden is.

    gr kevin
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Kevin: Je hebt het me vast al eens eerder horen verkondigen op dit forum, maar er is meer dan alleen wedstrijden vliegen met modelvliegtuigen. Wat Hans bedoelt is wat meestal wordt aangeduid als 'sportvliegen' dat wil zeggen: niet in principe om mee te presteren, zoals bij F1C wel het geval is. De enige F1C vlieger in Nederland is toch Pieter de Boer? En hij moet in het buitenland vliegen omdat het hier niet mag vanwege lawaai en gevaar.

    Van de andere kant zijn er toch alles met elkaar nog wel enkele tientallen mensen die wel eens met een sportmodelletje vliegen op de hei of in een weiland, een goedmoedig vliegend ding met een (meestal klein diesel-) motortje dat je alleen voor de lol laat vliegen, om te zielsgelukkig toe te kijken hoe het door de lucht bromt. Het hoeft niets te presteren, behalve een enkele tientallen seconden in de lucht blijven en heelhuids landen op een plek waar je hem weer kunt oprapen om nog een vluchtje te maken.

    Persoonlijk vind ik het altijd wel jammer dat wakefield en F1A-vliegers verbaasd staan als je vertelt er andere dingen zijn dan wedstrijdsport en dat je wel vliegt maar niet aan wedstrijden meedoet, dat het je niet om maxen en ultieme prestaties gaat, maar om relaxt 'spelen' met een modelvliegtuig. Ik ben daarom ook geen voorstander van de term 'modelvliegsport'. Ik ben zelf geen radiovlieger, maar het zijn zeker modelvliegers, en ik denk dat van de radiovliegers zeker 98% aan 'sportvliegen' doet, dus geen wedstrijden vliegt. De conlusie is dat het overgrote deel van het modelvliegen in Nederland niets meer is dan dat, modelvliegen, en geen modelvliegsport.
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Kevin, voor een Vrije vlucht DLG is het misschien ook interessant om de TE van bv Depron te maken. Ik heb al eens een kleine bestuurbare DLG gezien die zo werkte. Als hij dan hard vliegt (bij de start) buigt het depron zodat je een dun symetrisch pofiel heb. Zodra hij langzamer gaat, buigt de TE weer naar beneden en krijg je een profiel dat meer lift kan genereren. Leuk dat je er wel mee bezig ben.

    Fox35,
    Klopt 99% is bezig met "leuk vliegen". Daar gaat het toch ook om? We zijn nu met F3K bezig om een wedstrijdklasse op te zetten. Ik vind dat vooral leuk omdat er dan zowieso meer meetings komen. Wedstrijdjes vliegen is ook vet leuk, het moet alleen niet je doel worden denk ik... Lol staat voorop en met meer mensen vliegen geeft meer lol dan in je eentje :).

    Ik stel dus eigenlijk vaak ook alles gelijk. Of je nou een heli van 1500 euro, een DLG van 400 euro, een F1A model van kweenie (heel veel uren bouwen, net als DLG eigenlijk), OF een simpel papieren vliegtuigje. De LOL staat voorop (als het goed is :D) haha.
    Ik heb al zo vaak gehad dat me heli stil stond terwijl ik parachuutjes van het dak aan het smijten was....
     
  12. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hey,

    ik zal het hier misschien wat vaker hebben over de klasses F1B en F1M omdat dat nou eenmaal de klasses zijn die ik zelf vlieg. Maar dat neemt niet weg dat ik andere vormen van vrijevlucht (bv sportvliegtuigen) niet mooi vind. Het allerbelangrijkste is uiterraard de lol die je aan deze hobby hebt en het laten vliegen van een vliegtuig (ongeacht wat voor een vorm of klasse). Als het me alleen om de kick van een wedstrijd gaat en niet om het vliegen, kan ik beter gaan voetballen ofzo want dan hoef ik niet al dat geld en al die tijd in een goed wedstrijd model te steken. 8)

    Ik doe dit in de eerste plaats omdat ik het gewoon helemaal te gek vind om iets dat je zelf hebt gebouwd te kunnen laten vliegen, en dat ik er dan ook nog wedstrijden mee kan vliegen vergroot voor mij de pret alleen maar. :D

    kevin
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Kevin: ik begrijp je wel, maar het is soms wat vermoeiend als er meteen in wedstrijdklassen gedacht wordt terwijl er zoveel ander leuks is. Ik doe zelf wel mee aan wedstrijden om samen met anderen te kunnen vliegen, maar ik ben niet zo prestatiegericht. Dus daarom reageer ik als wanneer de een zegt 'vrije vlucht met motortjes' de ander meteen concludeert 'dus F1C'.

    Wat Discus Launched Chucks betreft: ik zou het moeten opzoeken, maar ik geloof dat er ongeveer een jaar geleden in een van de Engelse bladen (AMI of Model Flyer) een goed ontwerp voor een VV DLC stond, en ik meen ook in een recente Flying Models (Amerikaans) te hebben gelezen dat een Amerikaan met dat ontwerp de hele chuckwereld in de VS op zijn kop heeft gezet door met zo'n overacht te winnen dat óf het volgend jaar iedereen die een kans wil maken ook met een DLC zal moeten verschijnen, óf dat ze de DLC's zullen uitsluiten van chuckwedstrijden (dan stellen ze dus dat een DLC géén werpmodel is), en dan zal daar miscchien een aparte klasse voor ontstaan.

    Zelf heb ik nooit chuck gevlogen, maar het altijd willen doen. Het kwam er alleen niet van. Ik heb nu enkele klassieke chucks op stapel staan die ik met een catapult wil lanceren (voor de lol natuurlijk, want in een wedstrijd mag dat niet) om blessures aan mijn ongeoefende schouder te voorkomen. Maar ja, ik ben met zoveel bezig, dus ik weet niet hoe snel ik er werkelijk toe kom.
     
  14. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ja, in engeland zijn het afgelopen jaar bij de nationals ook de eerste 3 plaatsten bij de chucks naar dlg's gegaan.

    kevin
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    het lastigste bij het DLGen van een vrije vlucht model lijkt me het zwaartepunt en de instelhoek...

    Ik heb een felix (www.felix.gliders.nl) omgebouwd naar RC en die kan ik nu behoorlijk hoog DLG'en. Hij kan heeeeel goed rechtdoor vliegen (en dus hoog komen in een worp) doordat ik het zwaartepunt eigenlijk net iets te ver naar achter heb :). Vliegt lastig, maar smijt dus superhoog. Denk dat je voor vrijevlucht dan toch iets met zwaartepunt en hoogteroer verandering moet doen.
    Maarrrrrrrrr, dat mogen jullie lekker uitzoeken :). Heb genoeg leuks aan mijn kop! haha
     
  16. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    maar als je dan met het zwaartepunt er voor kunt zorgen dat hij goed rechtdoor gaat (dus goed stijgt), wordt het dan niet moeilijk om mooie rondjes te zweven anders vliegt tie zo ver weg :)
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    [/media]

    Leuk filmpje met de 3 grootste klassen van de outdoor vrije vlucht. F1A,F1B en F1C
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina