Finale wedstrijd F5B Stompetoren

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 14 sep 2010.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het wordt weer tijd om een oproep te doen voor de laatste wedstrijd F5B.
    Het is de laatste wedstrijd van het seizoen.
    De datum is 25 september, aanvang 10.30
    De nummers 1, 2 en 3 van Nederland worden bekendgemaakt maar ook de belgen en het totale klassement.
    Johan van Gog kan daar meer over vertellen, hij doet de administratie.
    De wedstrijd:
    Het is op het veld van Aeroclub Kennemerland, Stompetoren / Alkmaar.

    Iedereen graag om 10.30 aanwezig zijn met geladen accu's en 2e ontvanger met kristal of gebind als clone ontvanger.
    We gebruiken 1 ontvanger in het model en de andere gaat op de gasbox, dus beide ontvangers moeten tegelijkertijd werken, test dat aub even thuis!

    Omdat we het volgend jaar allemaal wat strakker en professioneler willen gaan doen gaan we de regels strakker hanteren.
    De sfeer zal wel prima blijven maar er komt gewoon wat meer tempo in.
    Dit is ook gunstig voor mensen die volgend jaar een keer Eurotour willen gaan vliegen, dan wen je daaraan.

    De start zal om 11 uur zijn.
    Ben je iets later, bel even vantevoren dan zetten we je iets verder in de startlijst.
    Wedstrijdleiding zal in handen zijn van Mike, Johan zal de software bedienen en voor het inlezen ben ik nog bezig met iemand uit Bad Bruckenau (Eurotour).

    --------------------------------------------------------------------------------------
    De wedstrijd gaat alsvolgt:

    De eerste deelnemer begint om 11 uur, hij leest de ontvanger in en gaat vliegen.
    Op het moment dat de eerste deelnemer gestart is gaat de volgende met zijn model naar de starttent en laat de ontvanger inlezen op de gasbox.

    Let er zelf op, de procedure is:
    Zender aan,
    1. Motor uit.
    2. Motor aan.
    3. Motor uit.

    De gasbox is dan ingelezen en je kan je model aanzetten.

    Als de eerste deelnemer klaar is dan moet hij weg bij het A rak en kan je starten.
    De starter vraagt aan je of je klaar bent.
    Zodra het model de hand van de helper verlaat start de tijd, ongeacht of de motor loopt.

    De volgende deelnemer komt dan met zijn model naar de starttent en krijgt dezelfde procedure.

    Als je niet op tijd bent om je gasbox in te lezen heb je pech.
    Zolang de 200 seconden loopt van de vlieger voor je kan je inlezen.
    We wachten na het eindigen van de voorgaande vlieger nog 30 seconden, ben je er dan niet wordt je gediskwalificeerd voor die ronde.
    Je hebt dus eigenlijk 230 seconden om je in te lezen, dat is bijna 4 minuten!

    We hangen een startlijst op zodat je kunt zien wie er voor je start, hou dat dus in de gaten!

    Het klinkt allemaal heel streng, en dat is het ook.

    Als je met 2 personen vliegt (zoals Gerben en ik) zullen we rekening houden met de tijd tussen de vliegers zodat de ene de andere kan helpen.

    -------------------------------------------------------------------------------------

    Hopelijk is deze manier van de wedstrijd leiden een eerste stap naar een Eurotour in Nederland.

    Voor mensen die nog nooit meegevlogen hebben staan Gerben en ik klaar maar je kan iedereen vragen wat je wilt, hoe er wel rekening mee dat je niet in de buurt van de props komt en blijf achter het model staan als de vleugel erop zit, dan staat alles op scherp en ik heb zelf al een gat in een multiplex tafel geslagen met een prop.

    Na de wedstrijd kunnen mensen nog even oefenen op de rakken en vrij vliegen buiten het rakkengebied.
    We hebben wel een geluidsrestrictie dus geen hoogtoerige e-modellen (>25.000 rpm).

    De komende dagen zal dit draadje wel gevuld worden met allerlei vragen en opmerkingen, hou het kort of stuur gewoon even een mailtje naar info@f5b.nl
    Als het in algemeen belang is dan via het forum, andere dingen via de mail aub.

    Nu hopen op goed weer!

    Adres van de club is:

    Noordervaart 26
    Stompetoren (bij Alkmaar).

    Grts Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2010
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik kan in ieder geval vast vertellen dat ik er zin in heb!

    Als het meezit ben ik er met een vliegende Blizzard, en anders kom ik in ieder geval kijken. Ik moet helaas wel op tijd weer vertrekken.
     
  3. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    Als m'n plet weer terug is ben ik zeker weer bij....

    Jw
     
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou ik kom.

    :)

    Heb effe een jaar moeten wachten maar dan kom ik toch eindelijk. Hahahaha.

    GJ, hoe staat dit keer het parkoer? Ik weet nog van de demo dag in Stompetoren dat de zon in de weg zat, is daar wat aan te doen?!

    Jos
     
  5. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    Waarschijnlijk is er toch geen zon.......;)

    Jw
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos,
    Rakken in Stompetoren staan zodanig dat je weinig last van de zon meer hebt.
    Staan nu haaks op de richting zoals ze eerst stonden (langs de slootkant).

    Groet,
    Gerben
     
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, de zon staat niet in de weg, hopen dat ie er is.
    We vliegen van links naar rechts.

    Janwillem, ik zal Plet donderdag nog een keer mailen en bellen.

    GJ
     
  8. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Vorige keer kon het inlezen tijdens een vlucht niet in mijn beleving
    ik zal me spullen in orde houden.
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mark, je beleving klopt.
    Maar het kan wel, als men het me alleen maar even gevraagd had hoe het moest.
    Ik wilde op die dag gewoon even kijken hoe het zonder mij zou lopen.
    Vandaar dat we de regels wat strakker aan gaan trekken en ik me nog even bezig ga houden met opleiden van wat mensen die de tijdwaarneming gaan doen.
    Johan heeft inmiddels de software ontvangen en ik zal een idiot proof schema maken zodat je dat alleen maar hoeft te volgen.
    Vorige keer ging er bij het inlezen veel fout, daarom heb ik nu in de eerste post ook de volgorde gezet zodat ook de vlieger zijn verantwoording kan nemen en eventueel de tijdwaarneming kan corrigeren.

    En Mark, jouw spullen zijn altijd in orde, je hebt zelfs nog, net als ik, een losse gasbox genomen om het voor de vlucht te testen.

    GJ
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    Ik zal er zijn, moet toch proberen die 4de plek vast te houden...........

    Nadat ik met de plaatsing van de accu het zwaartepunt iets naar voren heb gelegd vliegt de Siren ook een heel stuk sneller en blijft die snelheid iets beter vasthouden. Echter is het niet echt het geschikte model voor deze tak van sport. Daarvoor komt voor volgend seizoen een nieuw model.
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Cool, thanks mannen!

    Ja, bidden voor mooi weer.

    Jos
     
  12. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    bedoeling is er ook bij te zijn deze keer, met een Hawk! Zal de start-procedure incl. de 2e ontv. thuis even een paar keer oefenen.

    Ronald
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Heeft iemand toevallig nog een 4mm collet liggen?

    Deze dus:
    Propellor Adapter 4mm Spankop, 8mm Prop


    edit: hij is gewoon op voorraad :p
    nu dus besteld. Hopelijk alles voor het weekend klaar. Dan volgende week 's avonds invliegen en wat oefenen.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2010
  14. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Goed dat er tempo wordt gemaakt tijdens de wedstrijd. Staat iedereen op scherp. Maar is er na een ronde vliegen een minimale tijd voor de vliegers om even bij te komen en de kist weer klaar te maken voor de volgende start?
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ronald, op zich hoeft er niet een lange pauze te zijn.
    Binnen 5 minuten kan de nieuwe ronde opgestart worden.
    Met 10-12 deelnemers zou er genoeg tijd moeten zijn om je accu bij te laden en bij te komen.
    Maar we kijken wel even of we 2 ronden doen en dan een langere pauze om te eten en zo.
    Hangt ook een beetje van het weer af en van wat jullie willen.

    GJ
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Gelderland
    Daar heb je volgens mij tijd genoeg voor. Voordat je weer aan de beurt bent hebben alle overige piloten alweer gevlogen. Zal wel een uurtje overheen gaan.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ronald,

    Een ronde duurt ongeveer 1 1/2uur (bij 12 deelnemers).
    In die tijd vlieg je 15 minuten. Houdt je 1uur en een kwartier over om bij te komen, bij te praten, etc etc.

    Veel langer moet een ronde ook niet duren, voor 3 rondes ben je dan 4 1/2 uur verder. Kleine pauze ertussen en eventueel wat uitloop en je zit met een starttijd van 11:00 al ruim na 16:00.
    Het lijkt misschien wat veel, maar als de rondes lekker soepel doorlopen, weet je waar je aan toe bent en kun je tussendoor lekker ontspannen.

    Groet,
    Gerben
     
  18. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    1 uur en een kwartier, dat moet net voldoende zijn om de hartslag weer onder de 100 te krijgen
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En ik maar denken dat de zweeftaak daarvoor bedoeld was... ;)

    Groet,
    Gerben
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Gelderland
    De zweeftaak, 2 minuten leuk en daarna nog 8 minuten pure saaiheid. Kan me best voorstellen dat je daar niet rustig van wordt.
     

Deel Deze Pagina