FireBird XL Sux????

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Paul, 16 sep 2003.

  1. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    wie heeft er hier een firebird xl en wie vind en goed of verrot?

    ik vind hem een beetje raar vliegen aangezien hij nu 4 meter onder de grond ligt. :oops:
    maar ja....
    het is dan ook maar speelgoed van 120 euro. maar aadgezien mijn mc12 bestelling nog wel wat daagjes kan duren moet ik het met dat doen.
    :!: wie heeft er een firebird xl? firebird 400 is ook goed
     
  2. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    He Paul,

    Wat heb je in het verleden al succesvol kunnen vliegen?
    Lag het aan de Firebird of aan je stuur kwaliteiten...... :wink:
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.917
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tja dat heb je met dat underpowerde speelgoed.
    het is niks meer dan mensen proberen lekker te maken voor het echte spul.
    het vliegt maar net.
     
  4. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik ben dan net weer begonnen met de hobby en ben eerlijk gezegd ook verbaasd over de hoeveelheid "speelgoed" toestellen die er aangeboden worden. Helaas begint dit steeds meer een soort van trend te worden, waar ik in ieder geval niet bepaald blij mee ben.
    Neem bijvoorbeeld het assortiment van Robbe; enkele jaren geleden kwamen hier nog leuke en vooral goede vliegtuigen vandaan, terwijl het nu niks meer dan speelgoed is. (Toestellen zoals de Silence/Airdancer/Skyflex/Ranger)
     
  5. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    hat lag duidelijk aan de firebird aangezien de rechter vleugelvlap nu een hoek van 45 graden omhaag staat en de andere plat is gaat ie nog naar rechts wijken ook met trim naar links ook. (v staart)

    hij vliegt wel maar hij komt er gemakelijk weer uit he gerard ligt maar niet hoeveel seconde je het van tevoren ziet aankomen :)

    hij was ong 13 van de 15x de grond in gegaan
     
  6. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    og ja 1x vloog hij tegen een boompje van 2-3 mtr hoog en toen vloog de acce 2 meter verderom enkele tips want ik plak nu gewoon de cockpit dicht met tape maar maybe heeft dat nadelen ofzo.

    ik gebruik wel een soort van papier tape om iets af te plakken wanneer je iets spijt weet je wel wit maar niet doorzichtig tape
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.917
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    haal eens rustig adem en lees je posts eens door voor je op "ok" duwt.
    wat komma's en punten en dan snapt iedereen het straks.
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    vorige week de firebird voor het eerst gevlogen tijdens de vliegshow in almere, ging eigenlijk perfect !!!, zelfs met (teveel) wind op de zaterdag ongeveer 20 minuten vliegtijd uit de accu, en op zondag gewoon 2 a 3 vluchten uit een ladinkje gehaald..... Enige aanpassing die ik gemaakt heb is de uitslagen van de roertjes wat groter gezet...........Peet..........8)
     
  9. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    firebirds vliegen wel goed, maar je moet wel veel ervaring hebben heb ik gezien en meegemaakt.
    maar hij vliegt wel goed, maar mijne heeft een irritante afwijking.
    wat nu bijna is weggewerkt
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Dit is een beetje flauw paul. Gerard wijst je terecht op de slechte leesbaarheid van je posts, en het is in jouw belang dat je duidelijk bent zodat de mensen van dit forum je ook beter kunnen helpen ;)
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Paul S, ik heb je als moderator een pm gestuurd..
    Graag je houding wijzigen, anders zal ik met Robert (de stichter van dit forum) over jou moeten gaan praten.

    Ik heb je 2x eens gezien en je op een dinsdag avond eens geholpen met dit parkflyertje.
    Zijnde instructeur dit doe ik dit best graag, vooral met wat nieuws zoals dit vliegtuigje.

    Rottig en stoer doen is hier op het forum, en ook straks bij de MVA, niet gewenst.
    Verwacht dan ook geen hulp en steun van de andere mensen..
    Realiseer je dat je nog een beginner bent, en nog veel te leren hebt als je zelf echt verder wilt met modelvliegen.

    Jij bent een jongen van een jaar of 13 a 15, en alleen door ouder worden en groeien zul je volwassener worden.
    Niet door bot te doen hier.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Paul, we hebben toen samen met het ding gevlogen, en ik heb jij en je vader wat tips gegeven hoe het vlieggedrag te verbeteren, heb je hier wat mee gedaan?Vooral de richtingssturing zou een stuk beter moeten kunnen.

    Beschrijf eens in normale bewoordingen wat er allemaal gebeurde.
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ik heb met het ding gevlogen, en het was bepaaald niet underpowered, soort van sp400 in zo'n licht dingetje.

    Geen hoogteroer, hoogte wordt gestuurd met de motor, op de linkerstick.
    Neutraal is uit, naar voren is meer gas, en dan gaat het ding steiler omhoog. Volgas is gelijk 1/4 loop.
    rechterstick doet richting, en dit niet al the enthousiast, soms het halve MVA veld nodig om uberhaupt door een bocht heen te komen. Zo wordt in de wind houden behoorlijk lastig.

    ik heb aangeraden de vleugel mbv houten blokje iets naar achter te schuiven, zodat instelhoek iets minder wordt, en zwp iets naar voren komt, hierdoor vliegt het ding strakker en stabieler.
    Ook zouden beide flappen meer omhoog gezet kunnen worden voor betere V stelling en daarmee betere reactie op richtingsroer.
     
  14. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    weet ik, maar dat probeer ik anders niet te doen. maar ik ben gewend om gewoon maar raak te tikken,
    maar dat houten balkje had ik gedaan maar door dat is er helaas een groot gat in gekomen. (de vleugel)

    en dat van de vlappen zou waarschijnlijk niet lukken,
    omdat hij dat misschien niet kan trekken.
    en ik maar 2 staarten heb en ik weet nog niet waar ik mijn onderdelen moet kopen.

    maar ik vlieg er nu gewoon mee in de buurt want mijn mc-12 kan nog wel eens lang gaan duren. ben al 3 weken aant w8ten.
     
  15. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    euh MC 12 ????, hebben we gewoon liggen ???........ Kan je evt ook wel met je firebird helpen, ik weet niet of je op de show bent geweest en de mijne hebt zien vliegen..... deed het prima ook met wind hoor.................................Peet........................8)
     
  16. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Misschien een rare gedachte hoor, maareuh... wat denk je ervan Peet, om die jongen gewoon een leuk, 3 kanaals, arf hoogdekkertje te verkopen? Eentje van balsa en cover? :roll:

    Ik hoor het de laatste tijd net een beetje te veel dat dat speelgoed als beginners kist word verkocht, en dat is het niet. :x
    Ja, Peet kan er goed mee weg komen, Niek ook, maar jullie beiden hebben al jaren ervaring met vergelijkbare tuigen, Niek in ieder geval, die frobelt ze zelf... Maar met dat soort zaken, en het geld dat er met die zooi al gemoeid is, geef dan gewoon het advies dat ze beter eerst effe kunnen leren vliegen, en daarna met die andere dingen gaan experimenteren.
    En voor modelwinkels is er eigenlijk ook de morele verplichting om de mensen in zo'n geval naar een modelvliegclub te sturen, beide voor advies (en dan terug naar de winkel om te kopen) en vliegles, met een duidelijke waarschuwing over wildvliegen.
    Vorige week hadden we een paar mensen op het veld met een reeds kapot gevlogen piepschuim ding van robbe, en daar werd nog speciaal een grotere zender bij verkocht ook (op 27Mhz!!!!) en die wilden dus effe komen vliegen. (ze kwamen van Toemen, dus dit kan ook bij draadje over winkels... :evil: ) maar dat ding was zelfs door een ervaren vlieger bijna niet te houden. En dan als les toestel? En weer het standaard verhaal, die mensen gaan voor advies, weten van niets, en worden letterlijk afgescheept met het verkeerde vliegtuig. korte termijn politiek, en da's zo vreselijk jammer, zulke mensen geven op, en kopen dus nooit meer iets.

    Maar goed, terug naar Paul, ik weet niet wat de staat is van dat firebird ding, maar ik denk dat Niek, als instructeur, het ook niet geheel met mij oneens zou zijn dat Paul gewoon moet besluiten met een echt vliegtuig te gaan leren vliegen. Maakt het leven voor all parties involved een stuk aangenamer... :teacher:
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.917
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    koop desnoods (samen met iemand mee die verstand van zaken heeft!) een 2e hands trainertje van marktplaats oid.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Thanks! :twisted:


    Ik heb nu 2 ervaringen met deze parkflyers, de Firebird van paul_s, en het gele jamaaahra pipertje van Arjen.

    Beide behoorlijk lastig te vliegen inderdaad, vraag me af hoe zo'n kid het op zo'n sportveldje ergens achter zijn huis in zijn eentje doet.... Petje af als het ze lukt.

    Maar, gesteld dat er een parkflyertje zou zijn/komen wat wel normaal en makkelijk vliegt, dan is dit voor het begin een veeel kleinere inverstering en leuker voor zo'n jongen, dan het moeten maken van een complete houtbouw charter.
    Met RC en motor erbij is tellen de hornderden euros flink op. En dit spul is lastig 2e hands voor een leuk prijsje weer verkoopbaar in het zeldzame geval dat de hobby m niet bevalt..
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die voor beginners geschikte parkflyers zijn er wel. Kijk maar eens naar de Slowmo van GWS of de kleine Pipercub van GWS, met deze modellen is het goed te doen om het vliegen te leren, alleen moet men dat nooit alleen proberen want dan kon het best wel eens net zo duur worden als met die rode charter.
    Men kijkt ook nog wel eens tegen de hogere kosten van de mini apperatuur op maar als je het goed doet is het niet duurder. Die grote servo wat je bij verschillende zaken kan krijgen voor 10 euro die zou ik alleen maar voor de gas functie gebruiken om voor de andere functies toch een duurdere uitvoering te gebruiken.
     
  20. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    mc-12 voor mijn charter maar haltronics heeft em niet in voorraad, dus hij zou er 1 bestellen.

    maar het duurk normaal ong 1 week (toch?).
    maar nu sta ik hier met spinnerag om me heen nog te wachten (4 weken) dus besloot ik met mijn firebird te vliegen.

    maar pete welke firebird heb jij?

    Ik de xl, jij misschien firebird 1? en mijne heeft wat crash damage, dat kapje op de kop ligt eraf.
    en heb het weer met tape fast gezet.
     

Deel Deze Pagina