Flair Puppeteer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Rico van Dijk, 12 apr 2005.

1. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Hoi mensen,

Zo van laat ik weer eens een draadje starten, met mijn brandnieuwe account 8)

Ik ben van plan donderdag eindelijk de knoop door te hakken en de kit van de flair puppeteer te halen.

Ik weet dat het een semi schaal vliegtuig is, maar daar zag ik zo snel geen forum voor dus hoop ik dat ik hier terecht kan :wink:

anyway, ik ben van plan om hem "ietsje" meer schaal te geven dan hoe die bedoeld is: in de zin van: plak er een cockpitje in, mooie gun op schaal (en niet zo'n 1:4 geval! :p) een dummy-motortje, gewoon die door flair wordt aangeraden, (maar welke, er is een dummy motor en er zijn losse dummy cylinders http://www.flairproducts.co.uk/Aircraft/Spares_Flair/Spares.htm ) hierover later meer.

ik ben van plan hem uit te rusten met een saito .56 4tact motor. aangeraden wordt 4tact .40-.60 dus ik zit dan aan de bovenkant van de marge, en ik hoor heel veel positieve berichten over deze motor.

en uiteraard nog de wel bij een 2dekker horende tuikabels tussen de vleugels, maar puur voor het uiterlijk en niet constructief.

Donderdag meer

Groeten
    Rico.

2. jaap

jaap Guest

Hoi Rico,
    Laat maar komen hoor dat verslag, dat ie semischaal is maakt niet uit.

Succes,
    Jaap

3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Rico!

Welkom, leuk dat er weer iemand iets gaat bouwen.

Maar, waarwom ga je voor de Puppeteer, en niet voor een echte Sopwith Pup? :?

In beide gevallen ben je een hele tijd bezig, maar in het laatste geval heb je een echte Pup. :D

Er is verschil . . . :yes:

Ik wil je plezier en voorpret niet bederven, maar ben toch even nieuwsgierig.

jan.

4. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Een mooie aanleiding om (jaja, trots 8) ) nog even m'n eigen Pup te laten zien.

(Die ligt ondertussen (en nog steeds :? ) aan gort, maar het gaat om de idee).

jan.

5. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Heel mooi model jan, ik was deze foto's al eens op het net tegen gekomen.

Ik heb er even aan gedacht om de flair sopwith pup 1:4 te halen, maar die is toch een stuk duurder en groter.

het formaat is vooral thuis een probleem, waar ik stiekem nooit rekening mee houd :p

maar de prijs is een heel ander verhaal. de kit is in usa niet zo duur, maar hier in NL wel, dus er komt een hoop sores bij ivm import enzo.

daarnaast is de kit van de puppeteer iets completer

maar het grootste verschil vind ik de 9cc viertact tegen de 20cc viertact of zenoah benz. motor

die zijn namenlijk echt een heel stuk duurder.

:D mvg
    Rico

6. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Rico!

Deze Pup is maar een (1) meter, hoor (zie de (normale) stoeptegels).

Zat eerst een 1cc dieseltje in. :D

Die 1 : 4: ja, dat is een bakbeest . . . 8O

jan.

7. Arvid

Arvid Guest

Weer een mooi toestel voor een maiden dit jaar! :D

8. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Ok. ik heb de kit..

way! ziet er keurig uit! alle onderdeeltjes mooi lasergesneden, bouwtekeningen met instructie, hardwarepack en brandstoftank. en natuurlijk die prachtig mooi glimmende cowling! :D

De aangeraadde folie was oratex, vind het er heel mooi uitzien, maar heb het nog ff niet mee genomen. eerst maar is gaan bouwen. lijkt me voorlopig uitdaging genoeg.

Ik heb een fototje van de kit, maar alleen geen ftp server meer. weet iemand een goede plek om foto's te uploaden?

Groeten
    Rico.

9. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

10. Arvid

Arvid Guest

11. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    fotos die hier op het forum gebruikt gaan worden svp enkel uploaden via www.modelbouwupload.tk !

dat is de eigen foto host, dit om te voorkomen dat er straks fotos verloren gaan en de kruisjes tevoorschijn komen :D

12. Hier een paar foto's van een puppeteer bij mij op de club. Deze is door Robin Jansse gebouwd, hij is ook lid van dit forum, maar hiet niet meer erg actief. erg mooi toestel. Hij had hem eerst gemoteriseerd met een OS 48FS dit was wat te zwak, daarna heeft hij er een 10cc MVVs opgezet en dat was weer power teveel.

13. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Fototje van de kit.

heb ondertussen de bouwtekening en bouwbeschrijving een hoop aandacht gegeven. alle onderdelen die nog niet genummerd zijn (lite-ply lasercut parts) genummerd.

super handig, achterop de inventaris lijst zit een overzicht tekening waar de onderdelen te vinden zijn

het model is meer dan compleet: 1 plankje te veel :p moi, beter dan te weinig eh ;)

Foto van de eerste bouwmomenten komt asap.

groeten.
    Rico.

(ps, echt ideaal dat lasercut spul. scheel VEEL figuurzagen 8) )

14. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Kej. hier is het meest recente beeldmateriaal.

Dit is altijd het leukste van een nieuw bouwproject, het schiet zo lekker op. een paar uurtjes bouwen en je ziet meteen resultaat.

pup002 [​IMG]

onderdelen inventariseren, en nummeren

pup003 [​IMG]

De bouw begint, de eerste 2 onderdelen zitten tegen elkaar

pup004 [​IMG]
    Zo, nu maar laten drogen, morgen weer een dag.

Groeten!
    Rico

15. jock

jock Guest

Hi Rico,
    Leuk om te zien dat je een puppeteer aan het bouwen bent. Ik ook namelijk!
    Ik zit nu even op de pc van iemand anders en zal maandag wat foto's posten van mijn vorderingen zover.
    Regards,
    Jock

16. arjen27

arjen27

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Kijk, dat is nu weer een draadje dat ik ga volgen. ben zelf met de Fokker DVII van Flair bezig en zie al een hoop overeenkomsten.
    Jan, ik zie op jouw pup een mooie vintage prop, waar koop ik die? De plastic prop die ik klaar heb liggen vind ik geen gezicht :nooo:

17. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Arjen!

Het zijn twee verschillende propellors; die effen propellor is dacht ik een Topp-Flite.

Tja, waar koop je die . . . :roll:

Geen idee meer. :nooo:

Volgens mij heb ik die gelaagde via Jan Bakker een keer uit Tsjechie gekregen. :?

Weet je al wat je zoekt?

jan.

18. jock

jock Guest

Hi,
    Zover ben ik nu. Vervolgens wil ik de vleugels gaan bouwen en dat zal wel even duren want dit is 'mijn eertse keer'.

Hier nog een draadje over de puppeteer.
    http://www.rcuniverse.com/forum/Flair_Puppeteer_Trust_Angles/m_2581782/tm.htm
    Wat ik hieruit in elk geval geleerd heb is dat je zoveel mogelijk gewicht naar de neus moet brengen om te voorkomen dat je lood moet gaan gebruiken.

Regards,
    Jock

19. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Geinig he, zo`n Puppeteer.

Mijn vliegmaat Onno heeft er ook 1.

Kissie is nu voorzien van servo`s en motor dus moet binnekort toch wel een keer de lucht in (zoals zoveel kisten van osn :oops: ).

Groet,
    Berto.

20. arjen27

arjen27

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Jan,

Het maakt het natuurlijk af als je op zo'n dubbeldekker een mooie houten prop hebt. Eentje die zoveel mogelijk lijkt op de origenele props uit die tijd (met ronde tips enzo....), die gelaagde prop is een mooie. Maar ik heb gehoord dat een houten prop niet zo lekker loopt op een viertakt methanol, omdat een viertakt een zware (kunststof) prop nodig heeft vanwege het vliegwiel effect. Iemand hier ervaring mee?

Jock, Rico,

Voor wat betreft dat lood in de neus: Door dat deze oude dubbeldekkers zo'n korte neus hadden ligt het zwaartepunt al gauw te ver naar achteren. Flair schrijft bij de Fokker D7 dat ze een viertakt (dus een zware) motor hebben gebruikt en de servo's zo ver mogelijk naar voren hebben gemonteerd. Tevens de staart zo licht mogelijk houden. nadeel van deze dubbeldekkers is dat ze tijdens de uitloop na de landing nog wel eens op de neus gaan staan. Ik kan nog niet uit ervaring spreken want de D7 is nog niet klaar. Ga zo door, dit wordt een leuk draadje!! :thumbsup:

Deel Deze Pagina