Na lang wachten met testen turbine in schout was het eindelijk zover, wat gaat er gebeuren met de fadec regeling en hoe werken de parameters op de motor! De turbine draaide op gas en gaf bij 5000 toeren al ready for kero en dat was goed te merken.... een gigantische steekvlam van zeker 3meter en de kero pomp bleef doordraaien dus snel de kraan dicht .maar het duurde wel even voordat de kero uit de leiding was gezogen ! De temp van de motor gaf 700graden aan en de achterkant van ketel begon al behoorlijk blauw aan te lopen! De turbine vandaag weer uitelkaar gehaald en gelukkig geen versmolten lagertunnel ,alles loopt en ziet er nog goed uit. volgens m,n broer Henk stonden enkele parameters totaal niet goed ingesteld en hopen dus komende week weer de turbo te laten draaien! Mischien kun jij Henk nog wat meer uitleg geven van de elektronika, waar ik minder kijk op heb dan jij! als er nog mensen met ervaringen van instellingen zijn horen we het graag! groetjes Rene.
Dag Rene, ik heb geen verstand van de ECU die jij gebruikt maar wat ik zo hoor is de start ramping voltage, oftewel de pomp start spanning vééél te hoog ingesteld. Wellicht is deze ook bij jou controler in te stellen en als deze ready geeft moet de brandstof slechts druppel gewijs uit de pomp komen. Als dit een straaltje is zal je inderdaad precies krijgen wat jij beschreef, een vette steekvlam zoals een afterburner. Op zich zal dat niet zo snel schade aan turbine leveren als dit maar voor korte duur is. Goed en snel gereageerd dus! Effe bij de fabrikant van je ECU checken dus, of staat dit wellicht in de handleiding. (Je weet wel, dat boekje die wij modelbouwers meteen aan de kant gooien...... :lol: ) Groet, Gerald
Beste Rene. Een turbine kan zeer snel versnellen. Je moet op twee dingen letten. Als ik je verhaal zo lees kan het volgende aan de hand zijn. Het turbine wiel of compressor lopen aan. Of de motor loopt op gas maar hij brand niet in de verbrandings kamer. gr Gerrit Jan.
Altijd gedacht dat een turbine dat nu net niet kan, vergeleken met een zuigermotor. Is het bij kleine turbines dus anders?
Een zuiger motor zet een op en neer gaande beweging om in een draaiende beweging. Daar is tijd voor nodig. Een turbine motor heeft alleen maar een draaiende as waar op compressor en turbine wiel op gemonteerd zijn, en kan als je een keer knippert met je ogen van 30.000 naar meer dan 100.000 toeren lopen . Is natuurlijk niet goed voor je motor. Vandaar dat een regeling altijd met vertraging werkt. gr Gerrit Jan
rene jij hebt toch een hand starter? inieder geval gebruik 7 cellen voor je handstart je moet bij de start kijken zodra de regeling zegt fuelramp moet je de starter opjagen tot zeker 13000 toeren bij de kero zal hij dan zelf doorstarten tevens haal je de starter eraf als hij bij ongeveer 21000 is hierna moet hij zonder problemen oplopen naar minimum toerental kijk in het menu van de fadec bij: Auto+ daar moet staan auto +3 maak hiervan auto+1 en bij pump start ramp 009 maak hiervan 003 of hoger probeer eens van hieruit ik denk dat jij ook een pomp hebt met een speed 400 ook een te laag toeren tal kan dit gebeuren de turbine heeft een zelf sustain van ongeveer 19000 nodig in jouw geval en vergeet niet: de sneller naar idle de cooler de start
wij werken niet met voltage ramping , daar elke pomp uniek is in plaats hiervan meten wij de aanloop weerstand van de pomp zodra de regeling meet dat de weerstand minder word zal hij dit vergelijken met de temperatuur en de weerstand van de starter zodra hij ziet dat de starter nog zwaar draait en temp laag zal hij sneller en sneller de pomp voltage opregelen. bij de tweede start onthoud hij de laatste beste start spanning en zal deze weer gebruiken dit alles heet dus Real time calibratie
nou ron de nieuwe generatie tubine kan al van 6 kilo naar 16 kilo stuwdruk in minder dan een seconde dit is in sommige gevallen al sneller dan een soortgelijke benzine motor
Sandor,ik heb de instellingen die jij opgeeft erin gezet,denk dat het zo moet lukken.de turbine draaide goed liep niet aan,maar de pump start ramp stond veel te hoog,255,deze op 005 gezet verder denk ik dat het toerental te laag was,ongeveer 5000 t/min. we hebben de flight works pomp voorzien van 4cellen 3000mAh,hij begon te pompen,bij te weinig toeren denk ik vandaar die prachtige steekvlam. in ieder geval bedank voor je reactie,we houden je op de hoogte,gr,henk
Wat een leerzame hobby,Gerald en Gerrit natuurlijk ook nog bedankt voor jullie reactie, heb net alle onderdelen weer schoon gemaakt en gelukkig kan ik geen enkele schade ontdekken!!alles draaid weer als een naaimachine!!! :roll: Zondag volgende test poging! zal foto toestel klaar leggen! groetjes Rene
ik denk dat ik weet wat er gebeurd is de regeling stond orgineel op 005 MAAR als je turg loopt in het menu zal hij bij 000 ineens naar onder gaan oftewel 255 (absoluut maximum) tja dan gaat dus in een keer bij temperatuur detectie de pomp op de volledige spanning van de accu lopen in dit geval 5 volt , tja dan wil hij wel nee begin laag als het te lang duurt ga dan stap voor stap hoger mijn ervaring is iets van: Flightworks 200A auto+3 pump start ramp 009 maar ben op tijd met je handstarter! dus rustig aanzetten op het moment dat er staat ramping die starter erop en hoogjagen! de regeling komt wel na zoals ik al zij de regeling zal dan bij de tweede keer nog beter starten een tip: gebruik eens 3 cellen sinds jullie op 100000 gaan draaien is dit veiliger zijn jullie ook op de jets over pampa,s? als het dan nog niet echt gelukt is wil ik wel eens proberen
Dag Sandor, ik heb net de turbine weer inelkaar gemonteerd en we hebben de startmotor 400 speed nu ook op goede spanning werkend .dus nu kunnen we optoeren naar ongeveer 22000 toeren.nu moet het lukken met de ingestelde parameters. Nee helaas kunnen we niet naar Pampa komen maar ik kan altijd een keer afspreken om naar je toe te komen. ik houd je op de hoogte!! groetjes Rene.