Hallo, Ben helemaal nieuw op het gebied van vliegtuigbouwen en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de FLM pitts met rubbermotor ?? Ik heb dat ding bestel bij Conrad omdat het mij leuk lijkt om eens een vliegtuigje te bouwen van balsa hout. Het model is ook mijn favoriet ! Hier de link ! FLM Pitts Moet ik nog ergens rekening mee houden ?.. vliegt het ook nog een beetje ? Bedankt voor tips en reacties ! Groeten
Ik ken het model niet persoonlijk. Maar als je wil vliegen met rubbermotor zijn er enkele dingen er belangrijk. - De staart moet licht zijn. Zware staart betekend veel lood aan de neus om het zwaartepunt goed te krijgen. - Alles moet netjes en recht gebouwd zijn. Omdat zoiets niet kan trimmen met een besturing zoals RC modellen moet alles kaarsrecht zijn wil het model mooi vliegen. - Voor het bekleden moet je niet te zwaar materiaal nemen. Hoe zwaarder je model hoe dikker rubber erin moet. Dit zijn enkele belangrijke factoren die ik zelf als vrije vlucht vlieger als eerste aanhoud. Er zijn nog wel meer belangrijke dingen maar die komen pas als je het model aan het vliegen wil krijgen. Bernard
Bedankt !!... ben dus niet zo handig met linkjes ! Gaarne reacties en/of ervaringen met dit soort toestellen/bouwdozen !
Zp stond er niets... en zo staat er wat !!... bedankt !! Heb ook meteen zo'n snijmat gekocht met maatverdeling er op zodat ik ook daarmee goed kan controleren of alles recht is. Zal er rekening mee houden dat alles zo licht mogelijk gebouwd word ! Bespanning is van het hele dunnen papier... daar zou ik als het goed is minimaal 4 lagen spanlak op moeten smeren !!?? Neem aan dat als ik de regels allemaal volg hij niet te zwaar zal worden ? Elders op het forum word er gesproken dat de bijgeleverde elastieken noiit goed zouden zijn ? Groeten, Ruben
Ik heb ooit eens een Tiger Moth met rubber motor in elkaar gezet, spanwijdte ongeveer 500mm (lang geleden, weet het niet exact meer). :? Was ook een balsa constructie voorzien van doek met spanlak. Was enthousiast over het vlieggedrag, draaide langzaam rondjes (was niet de bedoeling, maar wel handiger dan perfect rechtuit) en kon vanaf asfalt opstijgen als je 'm op de grond zette. Ik heb vluchttijden gehaald van zo'n 34 seconde (lijkt niet veel, maar ik was daar dik tevreden mee). Indoor vliegen ze met lichtere modellen die veeeeel langere vluchttijden halen... Heb daarna nooit meer met rubber motor gewerkt, maar ik kan me nog herinneren dat het insmeren van het rubber (vast wel iets over te vinden) best belangrijk was. Had wat extra versteviging aangebracht waar rubber aangreep in romp (plaatjes balsa, er zat een alu buisje in waar rubber omheen ging). Bij een vriend van me resultaat gezien als de kist de krachten van het rubber niet kan bolwerken :cry:
Spanlak zou ik niet teveel mee doen. Je kunt ook een alcohol oplossing gebruiken met water. Daarmee span je het in eerste instantie mooi mee op. Daarna doe je er 2 tot maximaal 3 lagen waterdunnen spanlak op. (verdunnen met thinner). Als je wil dat het niet te hard gaat trekken ( de spanlak) doe je er 1 of 2 druppels wonderolie bij in. Meestal vind ik toch de beschrijving bij die bouwpaketten een beetje onlogisch. Veel dingen worden op de beschreven manier veel te zwaar. Ook is het hout te dik voor de staart. Dit kun je eventueel dunner schuren. De elastieken die bij zijn geleverd zijn inderdaad van matige kwaliteit. Voor goeie vluchten zul je toch rubber moeten hebben van betere kwaliteit. Soms verkrijgbaar bij enkele vrije vlucht vliegers. Zelf heb ik ook apparaatje om rubber op verschillende breedtes te snijden. Als er nog meer vragen zijn stel ze maar zal ik proberen er wat over te zeggen. Bernard
Het lijkt, ook gezien de prijs, een bouwdoos van goede kwaliteit. De delen zijn al laser gesneden, dus de pasvorm moet goed zijn. Probeer zo weinig mogelijk lijm te gebruiken, alleen waar balsa op balsa komt, geen druppels lijm, lijm niet als plamuuer (vulmiddel) gebruiken en geen rupsen lijm langs verbindingen leggen voor de 'stevigheid'. Door te veel balsa kan het al te zwaar worden. Schaalmodellen zijn moeilijk bouwen en vliegen, zeker als ze een 'ronde' romp hebben en dubbeldekker zijn. Een beetje verkeerde instelhoek van de vleugels of iets kromgetrokken vleugels en het zal niet vliegen. Misschien beter om te beginnen met simpele modellen (bijvoorbeeld de 'Cub' van SIG en dan een simpele hoogdekker met vlakke rompijzijkanten) en de Pitts tot daarna te bewaren, een Piper Cub zoals mijnheer Ron zou een goede keus zijn. Als jij in Veldhoven zit, volgens mij zit er in Goirle een aktieve vrije vlucht club. Probeer conctact met ze te krijgen. Misschien hebben ze bouwavonden waar je veel over het bouwen kunt opsteken. Ga het model NIET schilderen, ook geen gekleurde spanlak gebruiken, gewoon het bespanpapier gebruiken dat in de doos zit en evt. via de post, bijvoorbeeld bij SAMS in Engeland, dun gekleurd tissue bestellen (geel of zo) als je het witte uit de doos te saai vindt. Verf en kleur betekent gewicht en dat moet je niet hebben. Het is heel belangrijk dat het zwaartepunt op de goede plek ligt en zeker niet zwaarder is dan in de beschrijving aangegeven (lichter is beter). Verwacht overigens niet te veel van het vliegen. Als hij te zwaar is zal dat 10-15 seconden maximaal zijn, en rekenen er op dat zelfs een expert er niet meer dan 40-60 seconden uit zal kunnen halen. Ook hier was de 34 seconden van mijnheer Rob dus een goede prestatie. Langzaam rondjes vliegen is overigens juist wél wat je met dit soort modellen probeert te bereiken. Rubbervliegen is al net zo'n kunst als het bouwen. Niet alleen moet je goed rubber hebben, je moet het rubber smeren (tegenwoordig wordt vaak siliconenolie gebruikt, maar een mengsel van zachte zeep en glycerine is ook goed. Wonderolie kan ook, maar tast het rubber aan. Je kunt rubber krijgen via wedstrijdvliegers (zoals Kevin) of bestellen bij SAMS in Engeland. Je moet de prop niet met de vinger opwinden, maar met een omgebouwde handboormachine of zo, terwijl je het rubber uitrekt. Meestal wordt het model daarvoor in een standaard gemonteerd en wordt het rubber er aan de voorkant uitgetrokken om op te winden. Je wilt het maxiamel uit het rubber halen, maar als je te veel windt (of het rubber te oud wordt) en de boel knapt, rolt de rest zich op tot een dikke kluwen en daardoor spat je romp uit elkaar!!! Ook hierom: zoek contact met Goirle, of een andere vrije vlucht club in de buurt (Nijmegen en Arnhem?) Als je rubbervliegen een te grote uitdaging vindt kun je hem nog bouwen als 'statisch model' voor op de schoorsteenmantel, of als je al kunt radiovliegen: monteer een klein borstelloos motortje met lipo's en mini servo's en vlieg het RC. Ik vindt vrije vlucht mooier, maar bereid je dan wel voor op een mogelijke teleurstelling.
Hoofdzaak is voor mij de lol van het bouwen !... en de keuze van dit model was puur vanwege de looks ! Begrijp heel goed dat het redelijk wat ervaring verlangt om hier een goed vliegend model van te maken. Zal mij er in ieder geval op voorbereiden dat de eerste vlucht een teleurstelling word en dat een tweede poging er misschien niet eens meer inzit ! Voordeel van een crash !.. heb ik weer mooi excuus om iets nieuws te bouwen Groeten, Ruben