Wat zou het verschil zijn tussen: om met een flybar rod lengte 400mm,en lengte 440mm te vliegen?Deze van 400mm zit nu op mijn T-rex 600gf.In de boek staat er 440mm,toch is lengte 400mm te verkrijgen,wanneer gebruiken ze die kortere dan?
Normaal gesproken zou je hiermee kunnen bereiken dat de heli feller reageert vooral als je hierbij dan ook nog eens lichtere paddels gaat gebruiken.
Dat klopt niet helemaal. Een kortere paddle stang laat de paddles een lagere airspeed hebben waardoor ze slechter reageren. Een langere paddlestang laat de heli dus feller reageren omdat de paddles meer airspeed hebben , daarentegen wordt dit weer wat teniet gedaan doordat er een grotere centrifugaalwerking is. Een langere paddlestang vreet ook meer energie van de motor. Tussen al deze variabelen moet je datgene zoeken wat jou het beste past, maar velen laten de heli zoals ie uit de doos komt. En dat is vaak ook de beste setup. Steven
Verschil tussen 400 en 440mm is minimaal trouwens. Heb ze beide gehad op een 600. Gewoon pakken welke op voorraad is en vliegen.
Ik vond dat de 440mm Flybar stabiler was in het Hoveren. Voor de Pro had ik op Helifreak gelezen dat de 400mm in de vroegere kits voorkwam en later is vervangen door de 440mm. Algemeen gezien maakte het volgens mijn ervaringen weinig verschil uit. De Paddles (gewicht) zelf maakten een groter verschil.
Als alle andere factoren (lengte mixerarmen, paddelgewicht, stuuruitslagen etc) onveranderd blijven, is het effect van de paddelstanglengteals volgt: Als de paddelstang langer word, word de heli stabiler en krijgt een (bij gelijkblijvende stuuruitslag) lagere rolsnelheid. De rotor reageert echter wel preciezer, of "harder", dwz als je de stick loslaat houd de heli ook abrupter op met rollen, en omgekeerd, als je een uitslaggeeft, zal de heli abrupter beginnen met rollen. En uiteraard heeft een langere paddelstang meer vermogen nodig. Een kortere paddelstang kost een beetje stabiliteit, en de rotor reageert wat "waziger", wat minder precies. Maar daar staat dan weer tegenover dat hogere rolsnelheden mogelijk zijn en minder vermogen nodig is. Het verschil in stuurvolgzaamheid heeft niet echt veel met de airspeed van de paddelbladen te maken maar veel meer met het massatraagheidsmoment, waardoor de paddelstang als hij korter word, een grotere precessiesnelheid bereikt. Aangezien de hoofdrotor niet anders kan dan de paddelstang volgen, zal de heli ook sneller rollen. De hogere airspeed van de paddels merk je hooguit door het wat "hardere" (langere stang) danwel "wazigere" (kortere stang) aanvoelen van de stuurrespons. Het is meer een kwestie van smaak dan wat anders, al kun je in zijn algemeenheid stellen, dat je naarmate je een lager toerental instelt, je een langere paddelstang zou willen hebben... Overigens bereik je met lichtere paddels bijna precies hetzelfde als met een kortere stang, inclusief verlies van stabiliteit, maar dan met behoud van de "harde" stuurrespons.
Das heel apart dan. Mijn graupner uni star rolt wel degelijk sneller met een langere paddlestang. Ik weet ook zeker dat ik toen alleen de paddle stang heb vervangen voor een langere en aldus eerst weer getest heb. Misschein heeft het te maken met hoedicht je bij de "ideale" lengte zit misschien, ik heb er verder geen ideeen of theorieen voor. Steven
Ik denk ook dat de geometrie van je rotorkop erg kan bepalen hoe belangrijk de lengte van je flybar is. De Unistar is denk ik meer toegespitst op precisievliegen, een Trex niet echt.
Hallo, Ik vlieg met een trex600n pro met die langere paddlestang en ik kan je zeggen omdat ik de eerste 20 tankjes met de standaard paddlestang heb gevlogen, het is een BEHOORLIJK verschil. Veel feller op je swach. Ik heb met dezelfde standaard paddels uit de doos gevlogen. Echt een duidelijk verschil. Niet zomaar wat kopen dus, maar je afvragen of je wel feller Wilt kunnen sturen met die heli. gr matthijs
Een langere paddelstang die minder rolsnelheid levert? Is rekenkundig beslist mogelijk maar nog nooit in de praktijk ervaren. Een langere paddelstang levert meer omtreksnelheid dus meer wind langs de paddel en daar door meer kracht dus sneller sturen. Een langere paddelstang brengt de het zwaartepunt van de paddelstang naar buiten waardoor de middelpuntvliegende kracht meer wordt met als gevolg meer stabiliteit. Als je nou toeren gaat verhogen wordt de stuurbeweging van de heli als maar HOGER door het verhogen van de omtreksnelheid. (lineair) Als je nou toeren gaat verhogen wordt de stuurbeweging als meer MINDER door het verhogen van de middelpuntvliegende kracht (kwadratisch) Zo zou het kunnen zijn dat de heli bij een bescheiden toerental sneller reageert dan bij een hoger toerental omdat de stabiliteitfactor het sterker sturen van de paddel overtreft. Of,,, een korte stang met grote zware paddels zou mogelijk sneller kunnen zijn dan een lange met de zelfde paddels. Hier zit de grap op een gegeven moment kan de kwadratisch oplopende middelpuntvliegende kracht de door de omtreksnelheid verhoogde stuurbeweging overtreffen. Waardoor de boel dus langzamer wordt. Dit is eigenlijk alleen maar rekenkundig gespeculeer.. In de praktijk heeft het verlengen van de paddelstang in eerste instantie sneller sturen en meer stabiliteit tot gevolg. Zo niet,, zou het kiezen van een lichtere paddel mijn eerste optie zijn. Je moet de mix dus zelf maken en er is geen vast recept. In de regel levert een lange stang meer respons en rolsnelheid en door het verhoogde gewicht meer stabiliteit. (bij gelijk blijvende toeren en uitslagen (geometrie van de kop)) Wordt/is de boel te lang/zwaar zal de middelpuntvliedende kracht zwaarder (gaan) wegen dan de hogere omtreksnelheid. Gewichten van paddels, vorm en oppervlak van de paddels, lengte van de paddelstang, dikte van de paddelstang (gewicht en torderen), gekozen toerental en, zoals Laurens al schreef, natuurlijk de geometrie van de kop hebben allemaal invloed op het stuurgedrag. Grt, Ben
Oh, ik zie dat ik hier een discussie heb laten versloffen. Een langere paddelstang lever een directere (=minder tijdsvertraging) en wat "hardere" (de heli volgt exacter de sticks, en minder de invloeden van buitenaf) op, maar geen hogere rolsnelheid. Heel veel mensen verwarren deze verschijnselen, inclusief ikzelf in het begin. Het begon me een beetje te dagen, toen ik rigid multiblade ging vliegen. Deze vertonen ook een heel "harde" stuurreactie. Hierdoor heb je het gevoel de stuuruitslagen terug te moeten nemen. Ga je vervolgens flink sturen, dan blijkt dat die "harde" reactie alleen in het begin van de respons zit, in de tijdsvertraging tussen stick-input en reactie van de heli. Met de lengte van de paddelstang neemt de omloopsnelheid van de paddels evenredig toe. Het effect van de paddels neemt dus kwadratisch toe (en de weerstand ook), maar het traagheidsmoment neemt met de 3e macht toe. En dat traagheidsmoment is zowel de oorzaak van de stabiliteit, als de oorzaak van dat de heli op een lineaire wijze de sticks volgt. Als het massatraagheidsmoment stijgt, verzet de paddelstang zich dus ook sterker tegen een verandering van de stand van de rotatie as. Zoals gezegd, het gyroscopisch effect neemt met een hogere macht toe dan het aerodynamische effect. Nogmaals, iedereen die zegt en verschil te merken, heeft gelijk, want het maakt behoorlijk verschil. Maar iedereen die denkt een hogere rollrate te halen, die moet nog maar eens een volle rol vliegen. Het lijkt alsof je een hogere rolrate haalt, omdat de stuurvolgzaamheid verbeterd is. Omdat de heli minder tijdvertraging heeft, van zichzelf stabiler aanvoelt en erg direct reageert, lijkt het net alsof hij ook sneller rolt. Het verschil zit hoofdzakelijk in wat je als piloot prettig aan vind voelen. Wil je echt sneller rollen, dan moet je het voordeel van de langere paddelstang combineren met die van de lichtere paddels, zodat het effect van de hogere omloopsnelheid niet tegengewerkt word door een grotere massatraagheid, en dus een groter gyroscopisch effect. Groet, Bert