Foam Banden / Differentieel vraagje

Wie weet of onderstaande stelling klopt:

Als je geen vrijloop hebt in je differentieel dan zijn Foam banden slecht voor je diff,
aangezien de banden onregelmatig slijten en hierdoor het differentieel te veel belasten
gaan deze eerder stuk.

Wie weet hier meer van, aangezien ik wel met foam banden rij maar geen vrijloop heb in mijn differentieels.

wat is vrijloop?

ik snap wel dat als je ene band meer slijt de diameter kleiner word en dus de diff dis moet compenseren... dit betekend dus dat als je car rechtdoor rijd, de as van het kleinste wiel het meest gedraaid heeft. je diff verdeeld deze krachten als ie los is ingesteld, dit betekend dus dat als je rijd je diff continu aan het draaien is. kijk je zult dan zeggen, je tandwiel op de motor draait ook continu, maar je weet maar nooit, misschien is een tandwiel in een diff anders, geen id eigenlijk. er komen natuurlijk wel veel krachten te staan op een wat kleinere tandwielen duzz... wat ik wel gehoord heb is dat het niet goed is als je volgas geeft en dan 1 band vasthoud waardoor de andere heeeeel hard draait... maarja dat was met me Xray met een brandstofauto is dat zowiso niet verstandig :D

@ Blade_3 Voor zover ik weet zorgt een vrijloop ervoor dat de banden een motor niet kunnen laten ronddraaien als de motor van een rijdende auto stopt.

Maar ik denk dat het eerder niet goed is voor de banden van je auto. Ik heb niet zo veel verstand van auto's, maar dat lijkt me logischer.....

dat je motor niet draait als je wielen draaien, daar zorgt je koppeling wel voor...

vrijloop zorgt ervoor dat de voorwielen kunnen blijven draaien als je met je achterwielen remt....geef je gas dan zal de one-way lager op de vooras weer aanpakken en heb je dus weer 4 wiel aandrijving.. dit geeft redelijk veel extra bij een on-road auto... aangezien die soms slippen met de achterwielen (niet goed overigens!), je houdt dan alsnog controle over je sturing omdat je voorwielen niet remmen...

Een oneway zegt het al, dat is een lager die in 1 draairichting als een lager werkt en in de andere richting zich vast grijpt aan de as, dit soort diffs zitten alleen gekoppeld aan de voorwiel aandrijving.

Je kunt met het formaat banden maar ook met de overbrenging naar voren spelen voor de juiste wegligging. De truuk is om ervoor te zorgen dat je voorwielen iets sneller draaien dan de aandrijving, zo komen de oneway lagers in een vrijloop en zal de voorkant nooit energie wegtrekken als je rechtdoor rijdt en heb je dus maximale snelheid.
Op het moment dat in de bocht de voorwielen of de achterwielen gaan glijden zal de aandrijving sneller draaien dan de voorwielen en zal zo 4wd in werking treden om de auto makkelijk door de bocht te trekken.

Dat banden aan 1 kant sneller slijten dan aan de andere kant is normaal. Op ieder circuit zijn er wel van die snelle lange bochten en op een circuit draai je altijd meer bochten 1 kant op dan de andere kant op.
Hier moet je rekening mee houden om na iedere rit de banden L/R te wisselen. Tijdens lange finales willen ze aan de snel slijtende kant wel eens een grotere band plaatsen of aan de minst slijtende kant een smalere band om het verloop tijdens de finale minimaal te houden.

Dat een normale differentieel hier last van kan hebben is waar maar op een circuit maak je meer stuurbewegingen dan dat je rechtuit rijdt en juist in de bochten staat een differentieel het meeste te werken. Dat stukkie werking op de rechte lijnen is pinuts voor een diff.

Roelof, reactie op je grote uitleg (heel erg bedankt trouwens) ik heb, zoals je misschien al weet, een Xray t1 (bijna evo2) helemaal opgevoerd en getuned. dus heb ik ook een one-way erin zittenn namelijk de Pro :D kijk maar :D

show.php

nou kan ik het tandwiel dat erop zit verranderen in een 32tands ipv een 34

maar hoe zit het nu wat nou sneller draait, de voorkant of de achterkant? als ik een setje tandwielen koop heb ik een 32 voor op de diff(s) en een 18 op de as waar ook de spur op zit...origineel zit er een 16 op en een 34 bij de diffs. wat moet ik nu waarin verranderen om voor het effect te krijgen wat jij beschrijft in je uitleg?

Als je van 16 naar 18 gaat en/of van 34 naar 32 zal de voorkant alleen maar sneller gaan draaien. Hoe zit jouw achterkant dan, is dat ook 16 om 34 ?

Als je de overbrenging naar voren sneller maakt zal er een zo goed als continu aandrijving op de voorwielen bestaan. Je zult hierdoor heel scherp kunnen sturen omdat in de bocht het binnenste wiel minder snel draait dan het buitenste wiel zal alleen het binnenste wiel die door het Ackerman effect een grotere hoek heeft aangedreven worden die de voorkant door de bocht trekt.
Juist door die continu aandrijving betekent het dat die direct bocht-in al mee werkt en je al heel agresief kunt insturen.
Zo'n setup is inweze alleen maar handig op korte bochtige baantjes.

In een rechte lijn zal er een wrijving ontstaan tussen de voor en achterkant en zal je iets snelheid inleveren en mogelijk meer energie verbruiken.....

ERCE is een klein bochtig circuit :D, en die aandrijving ziet er het volgende uit...:

show.php

aan de beide tandriemen zit een 16 en een 34 tandwiel, dus ik heb 2x een 34 en 2x een 16 tandwiel dat betekend dus dat als ik die set koop ik dus achter die 18 en de 32 en dan voor de 16 en de 32. dit betekend dus dat dan de voorwielen harder draaien, wat gebeurt er dan? als het goed is heb ik dan het meeste grip met de voorbanden, maar dit moet ik eigenlijk niet te veel hebben, op erce zijn noujuist de achterbanden die telkens welslippen door de vele bochten waar je toch zo snel mogelijk doorheen moet ;)

wat raad je mij nou aan, ERCE is een technisch bochtig circuit (zie www.erceracing.nl met een erg vlak mooi asphalt, handbalasphalt :P erg fijn met een hoge grip, zegt men. ik kan dus zoals je weet de tandwielen aanpassen. alleen het kleine tandwiel aan de grote tandriem kan ik niet zo makkelijk aanpassen. dan moet ik een nieuwe as kopen waar in het plaatje ook de spur aan zit...

Back