Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 27 jul 2015.

1. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hallo Porcino,

Bedankt voor de leuke reactie!!

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de vorm van de neus.
    De neus van mijn Fokker loopt te rond aan de onderzijde.
    De echte neus is meer afgeschuind naar achteren inderdaad.

Er komen nog wel twee ronde vensters in de onderkant van de neus wat de neus ook nog enigzins afvlakt.
    Maar ik zal de schuurklos er nog eens bij pakken en kijken of ik de neus wat meer gelijk het origineel kan krijgen.

En kriebelen,... er staan erg veel leuke tekeningen gratis te downloaden op het internet tegenwoordig!
    Wat balsa en lijm inslaan,... en beginnen! ;) Bouwen is zo heerlijk!

Groeten, Ramses
    .

Bart83 vindt dit leuk.
  2. Porcino

Porcino

Lid geworden:
    23 aug 2015
    Hallo Ramses,

Ik houd het maar bij 1/72 en 1/144... Naast een manie voor het bouwen van versterkers en luidsprekers kan ik er niet nóg een geld en ruimte verslindende hobby bij hebben...

Denk ik...

Toch???

:rolleyes:

:D

Ik wilde je geen werk aanpraten, maar als je zoveel liefde en werk steekt in een model... Ik kon niet stil blijven. De T8w is een beetje mijn lieveling...

3. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    [edit]
    Een post over de forummigratie en het gevolg van de missende foto`s...
    Alles is weer opgelost, hieronder weer verder:

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 26 okt 2020
  4. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Zie eventueel hier voor meer info.

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 27 aug 2015
  5. frankh78

frankh78

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Jammer om te lezen dat je het voor gezien houdt op het forum, Ramses, bouwer zoals jij houden een forum staande en blijven hierdoor de moeite om te bezoeken. Heb je verslagen dan ook met plezier en interesse gevolgd.
    Heb de discussie en ophef over het forum gemist blijkbaar

6. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie.
    Ik hou het niet voor gezien hoor en blijf andere mooie verslagen zeker volgen!
    Ik stop alleen voorlopig met het bijhouden van mijn eigen verslagen.

Groeten, Ramses
    .

7. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hoi Ramses,

Bedankt voor de prachtige bouwverslagen op het modelbouwforum.
    Met grote interesse heb ik deze gevolgd en veel van geleerd.
    Natuurlijk kan ik begrijpen dat je teleurgesteld bent over het modelbouwforum.

Voor mij is het ook nog onduidelijk of het zin heeft een bouwverslag ob het forum te openen.
    Voorlopig wacht ik maar af, of en wanneer de problemen met de foto´s definitief zijn opgelost.
    Wel raar, dat in deze moderne tijd sommige software problemen maar moeizaam onder controle te krijgen zijn.
    Oplossingen die door de forumbeheerder zijn bedacht, vallen blijkbaar niet helemaal in goede aarde.

Voorlopig ben ik nog bezig mijn hobbykamer opnieuw in te richten.
    Als deze klaar is, is misschien het modelbouwforum ook weer op orde en het probleem met de foto's de wereld uit.
    Iedereen heel veel plezier met bouwen!

Johannes

8. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hoi Johannes,

Bedankt voor je fijne reactie!
    Ik zag dat o.a. ook jouw (en Henri`s) prachtige draadje over de "zwei antik seglers" geen foto`s meer laat zien...
    Echt heel erg zonde, het is (was?) een geweldig naslagwerk voor alle vliegtuigbouwers hier op het forum!
    Ik heb er heel erg van genoten en ook veel van geleerd, de uitleg en foto`s zijn (waren?) echt super!
    Succes met het opnieuw inrichten van je hobbykamer, daar gaan weer veel mooie vliegende bouwwerken gemaakt worden.
    En ook jij heel veel plezier met het bouwen!

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    Ariel vindt dit leuk.
  9. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ik heb besloten mijn drie lopende bouwverslagen dan maar zelf weer van de foto`s te voorzien.
    Dat betekent elk linkje handmatig aanpassen...

Het kostte flink wat tijd, maar dit bouwverslag (en die van m`n Spitfire en Whirlwind) is helemaal gerepareerd, alle foto`s en linkjes werken weer.
    En wat nog veel beter is, alle foto`s zijn nu ook in groot formaat te zien in dit verslag!
    Ook als je niet ingelogd bent (dus niet meer de postzegelplaatjes)!! :)

.
    De neus van m`n Fokker is inmiddels aangepast na de terechte opmerking van Porcino.
    Ook de cockpits zijn een stuk verder uitgewerkt en ik kan beginnen met het "beglazen".
    Binnenkort meer...

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    nico v kooten vindt dit leuk.
  10. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Super !!!!! Misschien wel een idee het forum beheer te benaderen voor een oproep om volwassen communicatie. Ga ik iig wel doen, en succes met de bouw verder.

Freek

ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  11. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Heel fijn Ramses; veel dank!

ramses vindt dit leuk.
  12. Porcino

Porcino

Lid geworden:
    23 aug 2015
    Super Ramses!

Ik was als 'stille' haast weggegaan omdat alle foto's weg zijn. Ook weet ik als forumbeheerder dat het soms niet meer kán om alles te herstellen na migratie... Gelukkig heb je de moed gevonden om alle linkjes aan te passen! Petje af, het zijn er nogal wat!

ramses vindt dit leuk.
  13. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    @ Freek, Christiaan en Porcino: Bedankt! :)

.
    Verder met de Fokker!!

De cockpits zijn inmiddels "ruw" opgezet.
    Zoals eerder vermeld zijn het tevens luiken voor hetgeen eronder komt te zitten.
    Ik denk dat ik ze aan één zijde scharnierend ga maken.
    Hier liggen ze nog los op de romp:

De achterzijde van de lange cockpit liep te recht naar beneden en dat is inmiddels ook aangepast.
    De achterzijde loopt veel schuiner nu, gelijk het origineel:

De overgang van cockpit naar de romp vloeiend gemaakt en de frames van de cockpits voorzien van een grondlaag:

En zo staat de Fokker er nu bij:

Ik ben inmiddels begonnen met het maken van de beglazing voor de neuskoepel en het "hervormen" van de onderzijde van de neus.
    Ook heb ik een 3-view van de Fokker T.VIII W(G) welke ik had gevonden op het internet geplot in schaal 1/9.
    Dit is een mooie referentie aangezien ik geen bouwtekening van deze kist heb!
    Binnenkort meer...

Groeten, Ramses
    .

jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  14. ronald blaas

ronald blaas

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Hoi Ramses
    Ben blij :) dat je het toch weer gaat bij houden , heb toch zeker wat dingen geleerd van jou en nu weer alle foto's zichtbaar ,toppie
    En die Fokker gaat ook als een speer zo ziet er goed uit blijf alles volgen wat jij maakt , soms wel in ,,stilte,, ik heb helaas niet veel tijd nu om te bouwen dus dan maar
    even lezen bij de meesters van het forum ;)

gr ronald

15. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ha Ronald.

Tof! Heel erg bedankt, teveel eer!

.
    De onderkant van de neus was veel te "bol" zoals Porcino terecht opmerkte hierboven.
    MAAR... die neus kon ik wel mooi gebruiken om de beglazing overheen te trekken voor de bovenzijde!
    De onderkant van de neus dus eerst helemaal strak en glad gemaakt.
    Daarna een vel transparant plastic gepakt en deze boven 9 waxinelichtjes warm gemaakt.
    Toen snel en krachtig het plastic over de onderzijde van de neus getrokken:

Dat ging zeker niet in één keer goed, maar na 7 pogingen had ik genoeg bruikbare stukken voor de bovenzijde van de cockpit:

Hierna kon de onderkant van de neus in de juiste vorm gemaakt worden.
    Hiervoor moest ik naast het blauwe schuim helaas ook een stuk van de houten neus aantasten.
    De vorm is een stuk beter dan hij was, maar nog steeds niet helemaal correct.
    Hiervoor zou ik teveel van de neus moeten slopen en ik heb besloten dat dat voor deze kist te ver gaat en het nu dus zo te laten:

In het gapende gat weer nieuw hout gelijmd en daarna met lichtgewicht vuller de neus weer wat strakker gemaakt.
    Nadat dat de vuller uitgedroogd was de neus in vorm geschuurd en hier een nieuwe laag 50 grams glasweefsel overheen vastgezet d.m.v. Glitsa PU-lak:

Goed laten drogen en de bouwplank in de tussentijd passend ingericht voor de Fokker...
    Zoals ik hierboven had beschreven heb ik een 3-view in schaal 1/9 uitgeplot.
    Omdat ik geen bouwtekening van deze kist heb is dat een mooie referentie voor het een en ander.
    In plaats van een snel tussendoortje begint dit toch wel echt een project te worden:

Het overtollige glasweefsel d.m.v. een fijn schuurpapiertje verwijderd en de onderkant van de neus van een grondlaag voorzien.
    Tevens beide cockpits van de laatste kleurlagen voorzien en deze zijn nu klaar voor de drie vliegers en de beglazing.
    Meer details komen er niet in de cockpits van deze kist, deze wordt sportschaal.
    De Fokker krijgt alleen oppervlakte details i.v.m. het hoge gewicht van de constructie zelf.
    Ook zijn de cockpits niet diep genoeg voor details als paneeltjes/instrumenten etc.

Hier één van de zeven transparant plastic stukken over de voorste cockpit:

Nu alles goed laten drogen en dan beginnen met het bewerken/verwerken en verlijmen van de beglazing van de cockpits

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 1 sep 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  16. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Bij Hobby-In in Waalwijk drie pilootjes gekocht voor de Fokker in schaal 1/9
    Via dit forum een tweede Saito FA-80 kunnen scoren voor de Fokker.

De carburateurs zitten toevallig gespiegeld wat mooi uitkomt voor deze twin!

Twee maal Saito FA-80 en een vlieger, schutter en torpedo richter:

Zo, nou is dit restauratieverslag weer helemaal up-to-date en actueel.
    Morgenavond beginnen met het beglazen van de cockpits

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 1 sep 2015
    jmk1, peter 55 en bfromd vinden dit leuk.
  17. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Geweldig ramses...7x geprobeerd...engelen geduld!

18. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Goed dat je hier verder schrijft met je verslag! Prachtige vorderingen!
    Ik keek naar je bowden uitgangen in de staart... had ook nog met dun staaldraad en soldeerhulsjes gekund.... puur voor de optiek... meer niet... en het is pull-pull (bier-bier), als ik het goed heb gezien...
    De cabine-ruit... hoe heb je die zo prachtig mooi rond gezet. Aaien met een föhn om de snuit aan de onderkant? Of om een antieke Ming-vaas? En dan maar hitte + sjorren?

Die drijvers onder de originelen... rare vraag... Italiaanse of Engelse ontwerpen... daar die al zoveel ontwikkeling/kennisvergaring achter de rug hadden... bedoel... wellicht op maat aangeleverd werden? etc..
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  19. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Fantastisch werk Ramses!
    Altijd een feest om jouw verslagen te volgen.
    Mooi werk aan de cockpitkap en de rompneus.
    Glasmat met Glitsa blijft dat goed stevig zitten?
    Da's een stuk eenvoudiger dan met epoxy, ga ik onthouden.
    Ga lekker zo door, ik geniet

Groeten, Ralf

20. Lex Risseeuw

Lex Risseeuw

Lid geworden:
    7 nov 2006
    Het wordt weer een beauty Ramses,
    Ik leer zo ontzettend veel van jouw creatieve oplossingen om met relatief simpel handgereedschap zulke mooie dingen te maken. Zo ook de manier waarop je het glaswerk van de cockpit hebt gemaakt fantastisch.

Nog even een vraagje, hoe heb je het opgelost met de foto's, want ik heb in mijn Jungmeister draadje ook voor de mensen die niet zijn ingelogd alleen maar postzegelplaatjes.

Groet,
    Lex

Deel Deze Pagina