FPV beginner

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Tom Albatros, 17 mei 2013.

1. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Zowat al mijn vrije tijd gaat in het lezen over fpv.( volg ook roni's long range fpv project op het forum).
    Is dit zowat een juiste kort beschrijving?(2.4ghz valt weg omdat ik 2.4ghz zender heb)

1.3GHz
    + minder last van objecten( obstakels ) door de lage frequency
    +minder last van andere op dezelfde frequency
    + Werkt met 2.4GHz RC zenders (spektrum)
    - kan GPS signaal storen
    - moeilijker om antenne's te vinden
    - kleiner keuze in tx rx
    Is het waar dat je een sterkere zender nodig hebt voor je tx?

5.8GHz
    + makkelijk om antenne's te vinden
    + stoort gps minder
    + Werkt met 2.4GHz RC zenders (spektrum)
    - Last van objecten (obstakles)
    - Sneller last van andere gebruikers op 5.8ghz

Nu wil ik een set samenstellen waarmee ik zover kan vliegen dan mijnn zender aankan (spektrum dx6I)
    Ik beschik al over een hoverthings fpv met naza controller.
    Deze wordt 1 van de weken voorzien van een gps module.

Ik heb al een paar website's gevonden die betaalbaar materiaal kunnen leveren. Maar is het dan ook wat betrouwbaar?

readymaderc
    bevrc
    electronica rc

ik dacht aan :

5.8ghz tx 500mW tx
    ontvanger 5.8ghz
    Setje cloverleafs
    Om te beginnen 7 inch monitor (later goggles)
    sony camera

Graag jullie feedback.

2. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik vlieg op 5.8 GHz omdat ook ik op 2.4GHz vlieg. Dat bevalt me prima!
    Inderdaad zijn objecten soms een probleem maar daar kan ik wel mee leven.
    Over 1.3GHz kan ik niets zeggen helaas omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Kijk ook eens naar Foxtech 5.8GHz vTx en vRx! Ik heb de 200mw versie en dat werkt prima in combinatie met een 7 inch monitor en een Sony 600TVl Super HAD board camera.

Cloverleaf antenne voor op je model een een Skew Planar Wheel antenne op je video ontvanger schijnt goed te werken. Bijv. die van Spironet.

3. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Ik jouw bouwverslag ook al volledig gelezen, goede info.

Ik woon in een vrij bosrijke omgeving. Heb je daar al in gevlogen of enkel open stukken.

Tom

4. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Bedankt! :D Leuk om te horen.
    Vooralsnog heb ik enkel in een open omgeving gevlogen maar ik wil nog een range test doen in een omgeving met obstakels.
    Uiteraard niet vliegend maar gewoon met een buddy en een telefoon om te kunnen communiceren. Kijken waar de grens ligt met obstakels en 5.8GHz!

Er zijn ook verschillende kanalen binnen de 5.8GHz frequentie. Wat ik bijvoorbeeld heb gemerkt is dat mijn 2.4GHz Graupner MX-16 handzender stoort op kanaal 5 van de 5.8GHz frequentie maar niet op kanaal 1.
    Ik verwacht dan ook sterk verschillen in prestatie per kanaal.

5. NL-Quint

NL-Quint

Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Hoi Tom,

Ik heb een 1,3 setje bij BEVRC vandaan. 400 mW. Ik vlieg met een futaba 7c (2.4 ghz) en met een low pass filter op mijn video tx is dat geen probleem.

Met de standaard rubber duck antenna's vlieg ik al naar het randje van mijn rc zender. Heb dan wel af en toe wat storing. Ik heb er ook eens een setje clovers op getest en dan ben je gewoon geheel storings vrij.

Ik heb nog geen osd, dus weet niet hoe het stoort op gps, maar wat ook een voordeel van 1,3 is, is dat je met minder mW toch ver kan vliegen. en dat minder mw ook minder storing geeft op je overige componenten (zoals rc ontvanger, gps, servo's e.d.)

Die Sony super had 600tvl heb ik ook, is echt een goede cam! Ik maak gebruik van een 8" monitor. Let wel op dat als je signaal weg valt, dat je monitor dan niet naar een bleu screen gaat, maar sneeuw geeft. Anders duurt het lang eer het beeld weer terug komt en kan je gemakkelijk je kist kwijt raken.

Wat een groot voordeel van 5,8G is, is dat de antennes veel kleiner zijn. Wat weer een nadeel is, als je zelf clovers wil maken, omdat het allemaal veel nauwer luisterd naar de afmetingen.

Laatst bewerkt: 17 mei 2013
  6. Rien123

Rien123

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Hallo Tom,

Ik ben ook begonnen met 5,8GHz 200mW. De reikwijdte was met cloaver/skew combi ongeveer 500m en met een 4 turn helical aan de ontvanger 1Km. Met wat uitval af en toe en ook nog eens afhankelijk van het weer (luchtvochtigheid).
    Nu vlieg ik met 1,3 setje (1280) 400mW van BEVRC en heb met een cloaver/skew combi 3Km gehaald zonder enige uitval. Voor mijn gevoel kon ik nog veel verder. Voor de besturing ben ik terug gegaan naar 35MHz, niet helemaal ideaal natuurlijk.

De ontvangantenne staat bij mij wel op een paal van 2,5m hoog. Want zeker bij 5,8 mag er niks tussen komen. (Je vliegmaat die langs je antenne loopt bijvoorbeeld).

7. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Goed om te weten dat je alleen dure spullen moet kopen om een goed systeem te kunnen samenstellen.

8. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Valt wel mee hoor.
    Vlieg met immersion spul.
    Kan je best voor de antenne gaan staan. Mits je niet al te ver bent.
    Geldt ook voor obstakels. Dichtbij kan je nog wel een beetje buiten LOS vliegen.
    Bomen enzo geven wel wat glitches.

Goede antennes is van groot belang.
    Alles is mooi compact en betere video weergave.
    Met een beetje zelfbouw vlieg je ook zo 4km of verder als je wilt maar vooral stabiel beeld als je een beetje dichterbij blijft (<2km)

9. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Tom , een goede raad , geen Fpv video zender bestellen buiten EU , in Belgie wordt het meestal in beslag genomen bij de douane en je krijgt een fixe geldboete. Controles zijn streng in Belgie.
    kijk eens bij electronica rc in spanje ..

10. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Goede tip Roni. :thumbsup:

Met welke fpv setup vlieg jij op je quads?

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op 5.8GHz mag je tot vijfentwintig milliwatt.

12. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Dat is alleen voor zeeeer gevorderden met perfecte apparatuur. Niet te doen voor beginners dus...
    Gewoon kijken wat praktisch iedereen intussen met succes en probleemloos gebruikt.

13. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Tom , ik vlieg met 1,3ghz 850 mw op al men Fpv materiaal ..

14. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Roni,

Zo zag ik al zo'n setje bij rcelectronica.
    Ga volgende week eindelijk eens bestellen.

Tom

Deel Deze Pagina