Zo.. Dat is lang geleden zeg! Bijna een jaar misschien wel.. De laatste keer dat ik bij een meeting was, was in Ijmuiden volgens mij. Affijn, te lang geleden in iedergeval weer. Voor de aanstaande winter, had ik een zogeheten 'winter' vlieger gebouwd. Een simpele Easystar, voorzien van ailerons en de nodige verstevigingen. Ik was van plan ermee op 4S te gaan vliegen. Tot ik mijn FPV gear weer eens tevoorschijn toverde. Ik dacht, dat moet op de EZ*.. Zo gezegd, zo gedaan. De Easystar, ready for maiden. De Easystar voorzien van mijn FPV gear. Goed, de OSD zit wat vervelend, aan de zijkant geplakt. Ik ga de maiden sowieso op zicht vliegen, met de FPV koffer ernaast. Dan gelijk even op het display zien of alles goed functioneert. Als alles goed werkt, gaat er binnenkort een nieuwe OSD op. Even uitzoeken waar mijn wensen liggen. Besturing geschied middels een FF9 zender, op de 35Mhz. Had die nog liggen, dus waarom ook niet En de handige schuifjes aan de zijkant, bedienen mijn pan/tilt. Ik heb dit zo ingesteld dat de servo volledig naar rechts draait en weer terug komt in het midden van het zicht. Zo pak ik de volledige rechtervleugel mee, als ik opzij "kijk". Omhoog en omlaag heb ik ook vol uit gedaan, zodat bij opzij kijken nog een beetje "rond" gekeken kan worden. De bedoeling is om a.s. zondag te gaan maidenen... Wordt vervolgd...
En de maiden is geslaagd! Wat een pracht beeld.. Camera doet het goed, ground station doet het goed. Hoorde veel positieve geluiden om mij heen in iedergeval van de omstanders haha. Patrick, bedankt voor de spelen van de buddy en het helpen bij afstellen. Enige minpuntje, de corona 35mhz ontvanger die in het toestel zit, heeft last van glitches. Dus de ontvanger gaat eruit en een 2.4Ghz ontvanger gaat erin. Even module in zender wisselen en dan volgende week een nieuwe poging doen.
En weer wat bijgewerkt vandaag.. Aangezien de 35Mhz ontvanger bij de maiden vervelend deed, waardoor ik zonder glitches niet verder dan zo'n 250 mtr kon vliegen heb ik besloten een 2.4Ghz ontvanger in te bouwen. Module veranderd in de zender en poging 2 staat gepland voor a.s. weekend. Verder de Easy OSD ingebouwd met GPS module (heb alleen de switch niet meer om te ijken, dan maar in 1x goed de stekker erin steken ). Gat gemaakt onderin de Easystar: Easy OSD met GPS module: GPS achterop de staart: We hebben beeld! Poppetje gezien.. Kastje dicht..
En toen maar begonnen aan een tweede easystar, omdat de eerste (ja, degene in dit topic) in de dichte mist verdween en ik (en de rest van de lieden die aanwezig waren) aan het staren waren naar een plek waar de easystar niet uit de mist vandaan kwam.. Schade leek aanvankelijk wel mee te vallen, maar toen ik verder ging kijken bleek er meer stuk te zijn.. Helaas.. Zo gezegd, zo gediggidaan.. Op onderstaande afbeelding is te zien: 60amp regelaar 2700kv inrunner en de manier waarop de kabeltjes zijn weg gewerkt.. Op onderstaande afbeelding is te zien: OSD printplaatje, met snoer naar achter voor GPS. switch om nul-punt te ijken. de manier waarop de kabeltjes wederom zijn weg gewerkt Laatste afbeelding laat het geheel aan elkaar zien met: Camera voorop (moet nog even schoon gemaakt worden) Antenne van de FPV zender (zender is ingebouwd en wordt zoals je ziet nog niet gekoeld) achterop de GPS module. Vanavond maar even stabilo erop lijmen en servo's afregelen. De servo's uit de vleugel waren stuk, heb dus netjes de snoertjes doorgeknipt en moet daar even nieuwe opzetten (solderen).
He wat sneu, waarom verdwijn je dan de mist in ??? (1+1=2?) Ik lig in een deuk van die camera, wat een bagger
Laat ik het zo zeggen, ik heb geleerd van mijn rekensom.. hahaha... Hier de nieuwe: Met de poes in beeld.. Vanmiddag re-maiden en met sleutelhanger cam proberen om filmpje te schieten. Binnenkort even een hd camera kopen om erop te plakken.
En de maiden was succesvol! Gemaakt met keycam, tijdens de eerste FPV vlucht. Jammer dat er veel wind stond, hierdoor is het beeld wat schokkerig Oh, en de keycam vond het ook te koud, dus hij is er na anderhalve minuut mee gestopt Volgende keer beter beeld en meer beeld ook Nu tijd om de easystar netjes te voorzien van stickers.. het oog wil ook wat. En tijd om vele uurtjes te maken nu.
Inderdaad... het oog wil ook wat... Belangrijk is ook, dat je telfoonnr. er luid en duidelijk op staat.
uh.. telefoonnummer? Mogelijk dat je je nader kunt verklaren? Oh, op je toestel bedoel je! Haha, ik dacht dat je bedoelde dat op het filmpje mijn telefoonnummer te horen zou zijn
Haha.. Yup, inderdaad op je kist. Ingtussen toch de nodige vliegers gezien (waaronder ikzelf) die een kist tijdelijk zijn kwijt geweest en dankzij het telefoonnummer toch de spullen weer terug hebben gekregen.
Nice, het blijft een heel bruikbaar vliegmachien die EasyStar! Ik heb in de herfst ook een EasyStar 1 opgebouwd voor FPV. Oorspronkelijk bedoeld voor reserve onderdelen, nooit nodig gehad omdat je schuim zo goed kan plakken Ik heb ook meteen rolroeren ingebouwd en de vleugels wat platter gemaakt. Random aantal CF stokjes verwerkt in rolroeren en hoogteroer. Richtingsroer is vergroot met balsa. Halve rol glasfibertape eromheen. Later nog een RD32ii HD cam op de vleugel gemonteerd en een TK102 GPS tracker op de andere vleugel; daar heb ik nog niet mee gevlogen. Ik was de standaard stickers beu dus ik ben 'm te lijf gegaan met MPX schuimspray. Het oranje valt wel heel goed op (die enkele keer dat ik LOS vlieg). en filmpje van 3e of 4e vlucht hiermee (beetje winderig, en je ziet ook wat een witte neus met je video doet)...