FPV met een modelboot

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door EvdF, 14 apr 2013.

1. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Hallo,

Binenkort wil ik beginnen met de bouw van een modelboot voor FPV. Inmiddels heb ik al wel ervaring met auto's en vliegtuigen voor FPV maar een bootje is nieuw voor me en weet nog niet waar ik op moet letten met de keuze van het model.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
    Wat voor romp kan ik het beste gebruiken? wat is stabiel en vaart toch redelijk goed.

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    FPV-sets zijn over het algemeen vrij licht in gewicht.
    Qua stabiliteit zal het dus niet zoveel uitmaken welke romp te neemt, tenzij je je camera, zender en antenne boven in de mast wilt hebben.

In ieder geval geen ultra snelle boot nemen, want dan zie je op je film alleen maar ruis voorbijkomen. Je zit immers dichter op je omgeving dan in een vliegtuig. Bovendien is de stamp- en slinger-frequentie een schip nu eenmaal hoger. Je hebt dus sowieso onrustiger beeld.
    Zie een filmpje van mij op een van mijn slepers: gewoon het fototoestel op het achterdek gezet en gaan:
    H7mV1qUHJVg[/media] board VSP-tug Parrot - YouTube

Als ik snel draai krijg je een bijzonder onrustig beeld.

Als je de romp van een sleper neemt, heb je over het algemeen een redelijk stabiel uitgangspunt. Op een uitzondering na: de Zwarte Zee. Dat is een bijzonder smal schip, zelfs zonder extra's aan boord vrij instabiel.
    Wellicht je vraag eens stellen in het deeltje "schepen, algemeen".

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. willembalder

willembalder

Lid geworden:
    12 mei 2010
    robot heeft volgens mij fpv boot, vraag hem!

4. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Bedankt voor de antwoorden.
    De vragen over de rompvormen zal ik bij schepen algemeen stellen. Goed idee Roel.

Ik heb ook even het filmpje bekeken en zal eens nadenken over het stabiliseren van de camera. Misschien is daar iets op te vinden dat het beeld rustiger zal worden want het water was daar nog redelijk vlak. Het water waar ik oa wil gaan varen is bij het strandje van schokkerhaven. Dat kan best hobbelig zijn ;) En anders de lokale vaart, ook daar is wel ruimte

Willem ook bedankt voor de tip.

Deel Deze Pagina