Na een klein jaartje stilstand ( door totaal andere werkzaamheden) wat FPV betreft ga ik er terug aan beginnen, of beter gezegd mee verder doen. Begin dit jaar had ik enkele vluchten gemaakt, maar met veel moeilijkheden.De videolink was nooit het probleem, maar mijn RC-bereik was echt slecht te noemen. Na ongeveer 300 a 500 meter geen controle meer van het toestel. De zender is een Futaba FF7 en de ontvanger was ook Futaba.Toen werkte ik wel met een vtx op 1,3 Ghz met 800 mW. , waarschijnlijk dat de RC-ontvangst te veel weggeduwd werd door de vtx. Nu ga ik gebruik maken van een 400 mWatt vtx, en volgende antenne en de vtx op de staart. 400 mWatt is duidelijk meer dan genoeg poeder! Dit was de opstelling. Daarom besloten om op 433Mhz te vliegen, hiervoor heb ik een OpenLRS systeem aangeschaft.Deze: Deze module ga ik op mijn Graupner MC-12 aansluiten, hiervoor moet er wel wat gesoldeerd worden. De zendmodule gaat net onder deze antenne komen, met een booster van max. 7Watt. Het is wel de bedoeling dat deze booster niet constant op volle vermogen gaat werken, dit ga ik regelen door de voedingsspanning te regelen. Mijn doel is om dit regelen automatisch te laten gebeuren door gebruik te maken van een Arduino-bordje. Bijvoorbeeld als de ontvangst onder een bepaalde waarde gezakt is de voedingsspanning van de booster met bepaalde % te verhogen. Dus verder vliegen is meer vermogen naar de zender, minder ver het omgekeerde.Het is misschien wel een beetje ambitieus, maar het is steeds interessant om een doel voor ogen te hebben, ook al lijkt het een beetje boven onze stand. :teacher: De nodige filtering ga ik ook voorzien. Graag hoor ik commentaar, ervaringen en aanbevelingen, zelf kritiek! Groeten Marc
Interessant ! ga ik volgen. Is het trouwens niet ook zo dat je het best een V antenne naar voren gericht monteert ? Mocht je video signaal slechter worden (terwijl je van je af vliegt) dan heb je met terug naar je toe vliegen iig weer betere ontvangst.
Is de filter voor de booster of vtx? Wel een erg mooi idee om de zendsterkte automatisch variabel op het signaal aan te kunnen passen.
Bedankt voor de info, :teacher: wat de antenne betreft is dit een goed idee, zo zie je maar dat er altijd wel iets te rapen valt op dit forum. De antenne kan ik nog gemakkelijk verplaatsen en zal ik doen, klinkt ook een beetje logisch lijkt me. De Low Pass Filter is van RFRCC Laboratory voor de 433 Mhz zender, deze komt tussen de zender en antenne, dit om harmonische te verminderen. Bij erg lage zendvermogens is dit minder belangrijk denk ik, maar als je boven de 1 Watt gaat uitzenden kan dit wel beginnen te tellen, wat harmonische betreft! We moeten ook een beetje denken aan ether-pollutie, we moeten er voor zorgen dat we anderen niet te veel tot last zijn he’! Ondertussen heb ik het 433 Mhz systeem hier getest, en blijkt goed te werken, een rangetest heb ik nog niet gedaan, met dat constant regenen hier gaat het niet voor direct zijn vrees ik. Maar er is nog veel te doen, en die regen heeft ook zijn voordelen, zo kunnen we ook lekker knus wat knutselen in de ( verwarmde) bouwstek.