FPV onderdelen

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door MulticopterX, 24 mei 2014.

1. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Hallo,

Ik heb veel gezien en gelezen over FPV vliegen en zelf wil ik het ook graag gaan proberen. Ik ben nu een beetje naar onderdelen aan het zoeken, ik weet alleen van sommige dingen nog niet precies of het goed is en wat alles betekend. Ik heb tot nu toe de volgende onderdelen gevonden:

- Tx/Rx: Partom FPV 1.2G 1.3G 8CH 800mw Wireless AV Transmitter And Receiver - US$55.99

- Camera: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

- Beeldscherm: HD FPV MONITOR 7" INCH TFT LCD 800X480 AERIAL PHOTOGRAPHY FOR GROUND STATION | eBay

Nu heb ik nog een paar vragen over die onderdelen.

- Hoeveel (kilo)meter bereik heb je ongeveer met die Tx/Rx? (met cloverleaves, ik weet dat je de standaard antenne meteen weg moet gooien :p)

- En ik lees veel over blue screen, dat dat niet goed is. Maar wat betekend dat nou eigenlijk? Het scherm dat ik heb gevonden heeft ook "blue screen when no signal input". Is dat dan een slechte eigenschap? Of maakt het weinig uit?

M.v.g. Roan

2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Bij geen signaal op blauw is niet erg. bij slecht/ gestoord signaal, op blauw wel.
    Je wilt dat het ding zo laat mogelijk op blauw gaat, liefst helemaal niet.

Maar bij de meesten (fpv geschikte schermpjes) is de storing al zo erg, dat je niets meer kan zien, wat je doet, VOORDAT hij op blauw gaat. dus dan is dat niet erg.

3. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Ze zeggen dat het FPV geschikt is, maar het is en blijft Chinees. Maar dan ligt het dan toch ook aan de fpv receiver? Die zend het signaal naar het scherm, dus als die bij een storing nog steeds een sterk signaal naar het beeldscherm stuurt, blijft het beeldscherm weergeven wat de receiver nog kan ontvangen. Of werkt dat dan weer anders?

4. m00st

m00st

Lid geworden:
    1 sep 2013
    De Mobius is een goede action cam en je kunt er mee FPVen (mits je de video out kabel hebt). Maar bij wisselingen van licht en donker (bijvoorbeeld bij laagstaande zon) wordt het beeld donker.

Voor FPV kun je beter een losse CCD camera gebruiken, bijvoorbeeld de pz0420 of cmq1993. Daar kun je alleen weer geen HD filmopnamen mee maken. Veel mensen hebben daarom beide (ik ook).

sent from a mobile device

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Als er zoveel schermen adverteren met "fpv geschikt" "no blue screen" , etc, dan mag je concluderen dat het dus niet ligt aan de vtx, maar het ECHT bij het scherm ligt ;)

Ts niet anders... Scherm gaat bij storing of geen goed signaal, dus op blauw. Dat zit echt IN het scherm. Gelukkig hebben velen het niet.
    Zolang hij bij slecht signaal, storing NIET op blauw gaat is het goed. Bij GEEN signaal, WEL op blauw, ook prima.

6. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Ik denk ook niet dat ik de Mobius nog ga kopen :p. Maandag en dinsdag is er een iBood Hunt. Voor degenen die het niet kennen, er komen twee dagen lang allemaal producten voorbij voor hele lagen prijzen. Vaak hebben ze ook GoPro's dus ik hoop deze keer ook!

Maar werkt een GoPro dan wel goed voor FPV? Of kan je dan alsnog beter een losse FPV camera kopen?

7. m00st

m00st

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Ik gebruik geen Gopro voor FPV dus ik kan het je niet vertellen. Persoonlijk vind ik de meerprijs van een Gopro de betere beeldkwaliteit niet waard. Dus voor alleen op de multicopter vind ik een Gopro te duur eb te zwaar (Mobius voldoet prima). Maar iedereen z'n eigen voorkeur natuurlijk.

sent from a mobile device

8. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
  9. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Op 5.8ghz zijn de 600mw immersion erg geliefd... Meer milliwat, is meer bereik.
    Die 1.2ghz heeft 800mw, en komt ook erg ver..

Lees even de verschillen over 1.2 en 5.8. !.2 heeft een beter penetratie vermogen, maar heeft ook grotere antenne's..

10. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Zou je een tx ook kunnen gebruiken op je toestel via een fatshark?

11. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Wat bedoel je precies?

12. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Als je een 5.8Ghz tx dus ontvanger om beelden te krijgen op je multirotor zet en dan via je fatshark beelden krijgt. Zou dat lukken?

13. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Tx is transmitter, zender dus, niet ontvanger. Rx is ontvanger. Maar fatshark werkt volgens mij ook echt alleen samen met andere fatshark producten. Dus dan heb je echt een fatshark transmitter nodig om het te kunnen ontvangen op je fatshark bril/ontvanger. Zeker weten doe ik het niet!

14. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    bij een fatshark kan je wel een fox gebruiken en nog een paar andere merken. Maar een tx en rc bij FPV doen toch hetzelfde dus als je die op dezelfde frequentie zet moet dat toch lukken?

15. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Bedoel je de zender (afstandsbedining voor je rc model) en de zender (zender voor FPV) op dezelfde frequentie?

16. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Ik bedoel gewoon de receiver en transmitter bij FPV.

17. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    De receiver en transmitter bij FPV MOETEN op dezelfde frequentie zitten. Anders herkennen ze elkaar niet! Alleen moet je bijvoorbeeld geen 2.4Ghz FPV hebben als je ook een 2.4Ghz zender hebt. Dan krijg je storingen.

18. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Ik bedoel dit ch1 5720
    ch2 5740
    ch3 5760
    ch4 5780
    ch5 5800
    ch6 5820
    ch7 5840
    ch8 5860
    ch9 5880

19. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014
    Je moet ook op hetzelfde kanaal zitten ja. Sommige kanalen werken beter dan andere, dat moet je dan even testen wat het beste werkt. Je moet er ook opletten dat de kanaal frequenties bij de tx en rx hetzelfde zijn!

20. MulticopterX

MulticopterX

Lid geworden:
    22 apr 2014

Deel Deze Pagina