fpv; wat doe ik fout??

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Abel, 2 okt 2013.

1. Abel

Abel Guest

Hallo allemaal,
    ben bezig met mijn eerste fpv set up en zit nu vast.
    Volgens mij heb ik alle nodige ingredienten voor een goede set up maar ik krijg maar geen beeld..

Zowel de zender als de ontvanger geven een brandend lichtje en staan dus in ieder geval aan.

Ik gebruik een mobius hd actioncam, die heb ik aangesloten op een ts 351 zender met de kabelset die ik bij de mobius kreeg. In verschillende tutorials heb ik gezien hoe men met deze zender de camera ook van stroom voorziet. Dit wilde ik echter niet dus ik heb alleen het gele videokabeltje aangesloten en de zwarte aarde, en dus niet het rode kabeltje. Dit zou gewoon moeten kunnen toch? De zender voorzie ik van stroom dmv de balance plug van een lipo met het juiste voltage en de camera heeft zijn eigen accu.

De ontvanger, een rc305 gaat dus ook gewoon aan, en heb ik aangesloten op de computer via een usb video-grabber (zelfde idee als een capture device). Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd maar steeds niks..

Iemand enig idee waar het fout gaat??

Als ik iets moet verduidelijken doe ik dat ook graag natuurlijk!

2. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dopje van de lens halen ?

3. Abel

Abel Guest

ha! was het maar zo simpel maar helaas dat is het niet.. Voor de duidelijkheid, ik krijg een soort ruis, maar die ruis krijg ik ook als ik de tulpjes loskoppel dus dat betekend gewoon geen signaal

4. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Wordt zender warm. Of heet. Houd ding goed in de gaten
    Nooit zonder antenne testen

De draden die jij gebruikt. Zaten die er bij???

Als je verschilende video draden heb
    Kan je met multimeter na kijken wat wat
    Kijk op de jack plug wat video is
    Er zit vaak verschil in
    Dan is rood video uit

Kan je je camera testen zonder vtx
    Dus zo op tft aansluiten

Rob

5. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Heb je zwart beeld of ruis? Heb je ook mobius rechtstreeks aangesloten op je computer om te zien of daar alles werkt.

6. Abel

Abel Guest

Bedankt voor jullie tips! Erg stom dat ik er zelf niet aan gedacht heb om inderdaad gewoon de mobius met videokabel op de computer aan te sluiten zonder zender en ontvanger ertussen. Ik heb het net geprobeerd en het probleem was er nog steeds. Dit betekend dus dat het probleem m gewoon zit in dat usb ding. Ging er zo van uit dat ik iets met de bedrading van de zender/ontvanger fout had gedaan dat ik de usb videograbber geen enkel moment als de boosdoener heb gezien.. Net nog even kunnen testen op een gewone tv en.. JAWEL, beeld! Morgen dan nog maar is kijken of ik nou ook nog beeld op de laptop kan krijgen..

7. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Mobius aanzetten en dan op het record knopje drukken, dan zou ie het moeten doen

8. Abel

Abel Guest

Rob; de zender wordt niet warm of heet, de ONTVANGER wordt wel erg heet. Is dat normaal?

9. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    worden zeker erg heet...moet je maar eens op googlen.

10. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Dat je tx niet warm wordt is geen goed teken
    Werd hij wel warm???
    Hoe lang heb je hem zonder koeling aan gehad??
    Range test zal uitmaken of je eind transistor op geblazen is
    Zodat er bijna geen vermogen meer uitkomt

Je rx

Daar zit een 7805 in
    Das een tor waar je ??? 6.5 tot 15 volt in op aansluit
    Er komt 5 volt uit. Waar je ontvanger op werkt
    Dus alle voltage hoger dan 5 volt word omgezet in warmte

Rob

11. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Dat je TX warm wordt dat is normaal, in ieder geval, een beetje warm, als hij zo warm wordt dat er bijvoorbeeld de krimkous gaat smelten is het niet goed.

Je ontvanger daarentegen zou hooguit een klein beetje warm moeten worden.

Zitten je TX en RX op dezelfde frequentie?
    Maak eens een foto van hoe je alles aan elkaar hebt gemaakt (overzicht) en closeups van alle aansluitingen dat helpt ons een heel eind op weg

12. Abel

Abel Guest

Ik heb nu niet alles hier liggen maar heb wel deze twee foto's, zal morgen nog wat duidelijkere foto's maken. Dan kan ik ook testen of mn zender warm wordt.

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Heb vandaag mn eerste twee vluchten gedaan en had zeer slecht bereik. Ik weet niet eens of het wel met bereik te maken had want het beeld stoorde eigenlijk bijna altijd. Niet helemaal altijd want bij bijv. testen op een tv met de zender en ontvanger dus gewoon naast elkaar heb ik wel prima beeld maar zodra ik opstijg begint het meteen te storen. Ik heb niet het idee dat het zo is dat hoe verder ik vlieg hoe erger de ruis wordt, het lijkt er eerder op dat de ruis willekeurig af en toe erger en minder erg wordt.

-Zender en ontvanger zijn allebei 5.8 ghz en staan op zelfde kanaal.
    - Het voltage van de lipo waar ik de ontvanger mee voed is 7.4, uit mn hoofd kan de ontvanger aan tussen de 7v en 12v, morgen nog even checken.
    -De zender voed ik met de twee kabeltjes die verstopt zitten in het landingsgestel van de DJI phantom, de zender zit dus op dezelfde accu als m'n quadcopter, wat geloof ik ook kan resulteren in geen zuiver beeld(??)
    -Bij het aansluiten van de ontvanger op de accu heb ik met de + de - aangetikt en andersom. Ik was toen bang dat ik wat had doorgebrand maar de ontvanger ging daarna gewoon aan dus heb er verder niks meer van gedacht, is er daar wat mis gegaan?

Rob, de eindtransistor, die zit in de zender neem ik aan? Als die zou zijn opgeblazen, wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn geweest?

13. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Vtx te lang aangezet in huis zonder koeling
    Getest zonder antenne
    Bvb verkeerde sma s. Female op female. Dat is dus zelfde als zonder ant zender aanzetten

Rob

14. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Gewoon het spul naar je vliegplek brengen en aldaar een range check doen.
    Met liefst alleen je video zender en camera aan.. verder op je model niets.

Dan (iemand anders) uitlopen en op je ontvanger /monitor kijken hoever je ongestoord beeld hebt.
    Let op dat er niet iets of iemand zich tussen de antennes bevindt... dan valt het beeld bij 5.8 sowieso weg. Hiermee moet je toch een paar honderd meter kunnen halen. (mag best flikkertje tussen zitten, maar niet teveel).
    Als je vervolgens meer spullen op je model inschakelt, moet dezelfde afstand/kwaliteit behaald worden. Als je dit vervolgens met draaiende motoren doet en het beeld wordt een stuk minder. Dan kan het zijn dat je een LC filter in de voeding van de Camera/Video zender moet plaatsen. Dit is praktisch altijd aan de orde. De Esc/motoren geven naar de accu terug een behoorlijke puls/storing. Die gaat vervolgens weer naar je video spullen.
    In die toevoer naar je video spullen, moet je een filter plaatsen. (bijvoorbeeld een "Sander Filter" makkelijk zelf te maken... even Googlen)

Je video spullen kunnen best nog uitstekend functioneren, maar als er vanuit je model storing komt, dan heb je zelfs met de beste videospullen ter wereld... gewoonweg een waardeloos beeld (geld ook voor 1.2GHz, 2.4GHz.)

Probeer zoveel als mogelijk, ook je bedrading van de video spullen, weg te houden van alle overige bedrading (die geven altijd storing af.... echt altijd ... dus hoe verder hoe beter.. al is het maar een cm. bij wijze van spreken)).

Maar check eerst even de adviezen van Rob. (antenne connectoren)

Als je sowieso geen paar honderd meter over de grond haalt (met verder alles uitgeschakeld) kan het inderdaad zijn, dat je video zender is overleden. En dat kan mogelijk vanwege verkeerde antennes (connectoren maken geen contact) , of te lang aan laten staan zonder koeling (wat hij altijd krijgt bij vliegen/buiten).
    Het video zendertje wordt normaal gesproken (binnens huis) behoorlijk heet.... en dat is normaal.
    Maar als dit te lang doorgaat, dan kan het eindtrapje (hoogfrequentversterker) dit niet meer aan en gaat defect. Dit merk je aan het feit dat er amper bereik is en de video zender koud blijft.
    Helaas zit er in dat geval niets anders op, dan een andere aan te schaffen.

15. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Dat quart copters veel problemen geven met range is een feit

Nu vlieg ik elleen maar met vliegtuigen

En gebruik nooit lc filter

Stel ik heb geen storring en geen lc filter
    Durf je te stellen dat mijn range nu korter is dan met filter????

Rob

16. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Absoluut niet... als er niets te filteren valt... dus zinloos.
    Mijn vliegtuigjes hebben soms ook geen filter.
    Daarbij is video kwaliteit subjectief... wat jij als goed vindt, ziet iemand anders nog steeds rimpels en wil die eruit hebben.
    Alhoewel er een nauwlijks zichtbare rimpel wel degelijk op grotere afstand een stuk hinderlijker wordt, vanwege het feit dat dit gaat overheersen tov je basis videobeeld die langzaam weg zakt. In dat geval zal een filter wel degelijk over een grotere range een beter beeld geven.
    Maar daar gaat het hier niet over...
    Er wordt hierboven gemeld, dat al bij zeer korte afstand het beeld storing heeft.. dus dat kan goed komen vanaf de vele ESCtjes.(of vanuit een niet al te goede BEC, die een rimpel terug over de 12V gooit .. uitgaande van een 3s accu).

Maar ook dat er twijfel is over de antennes en de Video zender zelf.... dus...

Bij Multies komt er op dit vlak wel wat meer om de hoek kijken in vergelijk met relatief simpele vleugelkistjes.

Mijn Multies hebben om die reden (noodzakelijkerwijs) allemaal een filter (en ook nog verschillende versie filter.. afhankelijk van wel of geen gebruik OSD.)

Het gaat bij Abel (voor zover ik het begrijp) om meerdere problemen...range en storing. De oorzaak hiervan kan vele zaken zijn... maar beginnen bij het begin.
    Als met/van bovenstaande aandachtspunten resultaten bekend zijn, en het zou na aanpassingen nog steeds niet goed zijn (en VTX is niet defect).. kunnen er ook nog groundlus(sen) aan de orde zijn.

In basis moeten met de genoemde spulletjes makkelijk een paar km range gehaald worden (vliegend dus) met goed beeld ( als er niets in de omgeving is wat storing veroorzaakt... dat kan ook nog... zelfs op 5.8 )

Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  17. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Heel mooi omschreven
    Met de ervaring die ik door al die jaren heb opgedaan
    Is mijn oordeel dan ook, wat je omschrijft
    Ja bijna geen storring kan er deudelijk uit komen als je tot einde van je video signaal bereik probeerd te komen

Rob

18. Abel

Abel Guest

Ik heb vandaag helaas wat minder tijd gehad om te klooien dan ik had gehoopt maar heb wel nog even buiten kunnen testen.

Wat erg vreemd is is dat het lijkt alsof de de zender van mijn phantom (2.4ghz) er wat mee te maken heeft,

ik dacht eigenlijk dat dat helemaal niet mogelijk was 2.4 dat stoort op 5.8..

In dit filmpje

[media=youtube]HTXotfSWNr0[/media]

zie je duidelijk de storing waar ik steeds last van heb, voornamelijk strepen die ook steeds lang aanhouden waardoor het moeilijk wordt de quad nog te besturen

In het eerste deel van dit filmpje

[URL=" - YouTube[/URL]

zie je weer dezelfde strepen, en hier is ook goed te zien dat de strepen op willekeurige momenten lijken te komen en gaan, en dat het probleem dus niet gekoppeld lijkt te zijn aan afstand.

Maar vanaf 1:05 loop ik met de 5.8 zender van de phantom in de hand en de 2.4 videozender weg van de video ontvanger en dan valt gelijk op dat zodra ik op zo'n 10 meter afstand ben de strepen eigenlijk helemaal zijn verdwenen. Wel heb ik op bepaalde momenten nog last van storing maar dit is heel anders, eerder flitsen van sneeuw, die houden veel korter aan.

..............................

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Is inderdaad heftig... ik verdenk ook je Kamera. Kan je deze eens direct aansluiten op je monitor of video? (ook om uit te sluiten of het probleem zich in de kamera verschuilt).
    Dit heeft niets te maken met storing vanuit de ESC.
    Lijkt wel ergens een los kontakt of kortstondige sluiting/ overgangsweerstand.
    Kan ook in de video kabletjes zitten.

Ik zou de FPV spullen even uitbouwen en op je bureau alles overzichtelijk aansluiten en dan kijken als het enkel en alleen met de FPV spullen ook aan de orde is.

Als het dan goed werkt, ook eens op de diverse spulletjes tikken. Bijvoorbeeld een kristal die op het boardje van de kamera zit en deze is slecht bevestigd... kan ook dergelijke beelden creeeren.

Mogelijk herkent een andere FPVer meer precies dit probleem.

20. Abel

Abel Guest

Camera direct aangesloten met videokabel geeft geen problemen, het beeldmateriaal dat ik opneem met deze camera is ook perfect dus het probleem zal ergens anders in zitten.

Kan iemand, na het bekijken van de beelden die ik laatst heb gepost, mij vertellen of ik een doorgebrande (eindtransistor in de) zender nu kan uitsluiten als oorzaak????? Of kan dit ook een soortgelijke storing veroorzaken??

Deel Deze Pagina