Ik heb mij dus net een futaba t14sg zender gekocht. Nu bij deze zender werd al een fasstest ontvanger meegeleverd. Nu omdat ik nog nooit met een futaba zender heb gevlogen is mijn vraag of dat de fhss, s-fhss en de frsky ontvangers ook goed zijn voor deze zender? Ik heb al op mijn modelvliegclub gevraagd, maar er zijn toch wel wat verschillende meningen over deze 2 soort ontvangers. Sommige zeggen dat de fhss ontvangers maar een heel beperkt berijk hebben en dus helemaal niet betrouwbaar en dat ze dan frsky toch beter vinden voor dat geld. Nu, ik vlieg nooit met grote en speciale vliegtuigen. Het grootste is een onderdekker van 1m80. Nu is mijn vraag hoe jullie hierover denken? Zijn deze ontvangers goed voor in mijn kleine gewone vliegtuigen of moet ik toch maar beter naar fasst en fasstest ontvangers gaan die natuurlijk veel duurder zijn?
Met deze T14SG kan je heel goed ook de FHSS en S-FHSS gebruiken, hiermee is de reikwijdte meer dan voldoende. Voor de zekerheid zou ik altijd de failsave functie activeren. Of er Frsky compatibele ontvangers zijn weet ik niet, zelf gebruik ik alleen originele Futaba exemplaren.
Futaba heeft meerdere protocollen. Allen zijn zeer robuust. Zelf gebruik ik al meer dan 5 jaar T-fhss, nog nooit storing gehad. Het Fasstest protocol is nog robuuster, dat is alleen nuttig als je heel ver weg vliegt met zeer grote modellen. Voor standaard modellen volstaat S-fhss en T-fhss. FR-SKY heb ik zelf niet. Echter bij mij op de club waren er diverse piloten die het hebben gebruikt. Vrijwel allemaal zijn ze overgestapt naar Jeti en Futaba, zegt genoeg denk ik dan maar. Grt, Arnoud.
Bedankt voor de info. Ik had al 3 s-fhss ontvangers besteld dus goed om te weten dat ik ze niet hoef terug te sturen.
S-fhss volstaat inderdaad prima voor de modellen waar je mee vliegt. Let echter wel op dat je geen indoor ontvanger in een outdoor model gebruikt. Grt, Arnoud.
T-FHSS (T=telemetrie) wordt niet door de T14Sg ondersteund. S-FHSS werkt prima op de T14SG, zo ook de FASST en FASSTTest.