frsky ontvanger kiezen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eclipse86, 4 nov 2023.

1. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,

ik sta op het punt om een x20s zender aan te schaffen. Ik ben de oude taranis gewoon dus ken een beetje de oude werking van deze zenders.

Echter ben ik aan het kijken welke ontvangers ik nodig zou hebben.

Als ik het goed op heb zijn er heel wat soorten, maar voor 90% van de modellen is de archer reeks of de twin reeks voldoende vermoed ik?

accst niet meer nemen
    access ook al wat verouderd
    tandem is 2.4+900 (enkel voor lange afstand toestellen)
    twin =2 soorten 2.4 samen
    archer beter dan access?

maar wanneer moet je gaan kiezen voor twin en wanneer voor archer, de prijzen liggen vrij dicht opeen.

ik heb bv een 4tal toestelletjes waar een 4kanaals voldoende is( zagi, parkflyer,...)
    enkele zwevers (denk ik de twin gr8 met vario de beste keuze)
    enkele benzine toestellen 35/50cc met max 8servo's. geen extreme 3d bakken. alles ertussen is electro 3 a 6cellen.

2. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    ik had het ook al in een ander draadje genoemd. Vergeet de Frsky-Rx en kies het beste en meest toekomstbestendige: ELRS…. door r/c-jongens ontwikkeld, open-source en inmiddels door heel veel fabrikanten van ontvangers omarmd (denk aan RadioMaster en MatekSys).

Even terug naar de X20. De Frsky-zender is uitgerust met Ethos firmware. Deze firmware kun je uitbreiden met custom scripts (LUA scripts), zodat je succesvol achter in de zender een ELRS-module kunt stoppen. Op YouTube is dit goed gedocumenteerd. En, ik heb zelf ook al met X20 en ELRS gevlogen… perfect. MatekSys heeft ELRS PWM Rx in het assortiment. Deze Rx kun je via Wifi erg makkelijk benaderen met je PC en configureren. Kan het nog gebruikersvriendelijker vraag ik mij wel ‘ns af…. (Maar iedere keer weten de ontwikkelaars van ELRS weer met iets op de proppen te komen…)

Even een actueel citaat uit een UK-forum over Frsky en ELRS vergelijk:

It uses a more modern system (LoRa) AND can run at a faster update rate.

I fly from a club field that has a history of radio drop outs, bad with Spektrum, and still present with FrSky. We fly legally to UK law so no long range. Since converting my FrSky X12S to ELRS with a Namimno Flash 2.4GHz module I have had NO incidents, while others around me continue to have drop-outs. Nuff Said?

Laatst bewerkt: 9 nov 2023
  3. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Dus volgens jou is een frsky x20s met een elrs module het meest toekomstgericht.
    Maar ook onder elrs zie ik al heeel wat verschillende ontvangers... Ik heb nog nooit sbus of dubbele ontvangers ofzo gebruikt, of powerbox in combinatie met...dus dat maakt het allemaal wat nieuw.

4. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Ik heb zelf overigens heel veel verschillende zenders (merken) en protocollen uitgeprobeerd. Ook de X20 met ELRS. De X20 FrSky is hardware-matig gewoon fantastisch. Goede ergonomie, etc. (EDIT: er zijn ook andere fabrikanten die goede zenders maken, gelukkig!) Een aantal fabrikanten maakt ELRS-zendmodules en ELRS ontvangers. Zelf gebruik ‘Thor TX Pro’ met de latest RadioMaster ontvangers van iets meer dan een halve gram: spot on! Op m’n E Laermans YouTube-kanaal laat ik zien hoe verschillende ELRS-Rx het doen.

FrSky realiseert zich inmiddels zelf ook dat ELRS het go-to protocol is en levert inmiddels zenders af die ELRS-capable zijn. (Daar mag je iets van vinden :).)

De mogelijkheid Dynamic Transmit Power te gebruiken en op 10mW (of 100mW bij freq hop?) zendvermogen te beginnen, maakt ook nog ‘ns dat je 99% van de tijd legaal aan het zenden bent.

True, het meest toekomstbestendig. Of, zoals Bardwell het zegt:

(EDIT: niet alleen FrSky, ook andere fabrikanten hebben goede zenders in huis. Kies een zender met goede gimbals, fijne ergonomie en een Tx-module bay. Dat laatste biedt mogelijkheid een Tx-module naar keuze te gebruiken. Of kies een zender met default ELRS en edgetx erop.)

Laatst bewerkt: 12 nov 2023
  5. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Nog even los van ELRS (wat ik nog niet kende, dank):

de X20(s) ondersteunt ACCST, ACCESS en Tandem. Hij doet GEEN twin, daar heb je een andere zender voor nodig.
    Het heeft voor deze zender dus geen zin om twin ontvangers te kopen. Mijns inziens zijn alle andere ondersteunde
    ontvangers prima: ACCST (D16, niet D8) werkt prima, ACCESS is iets handiger vooral als je wel eens opnieuw bindt,
    en Tandem is nuttig voor toestellen waar je hogere betrouwbaarheid wilt.

Voor kleinere, niet idioot dure vliegtuigen gebruik ik ze allemaal, maar ik koop vrijwel alleen nog access of tandem.

6. Theo#53

Theo#53

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Heb je begrepen dat middels een externmodule de telemetrie niet werkt?

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dat is bij de 4in1 modules zo, en dat werkt in 1.5.0 update grotendeels wel (aantal protocollen wordt dan ondersteund met telemetry).

Maar vergeet ELRS als je geen race drones vliegt. Ja het is bruikbaar maar Tandem is zoveel verder qua gebruik gemak. Ik snap echt niet waarom iedereen maar ELRS schreeuwt zonder goede reden. Ja het werkt goed maar frsky 2.4/900 werkt ook gewoon perfect. Telemetry sensoren edg werkt bij FrSky zoveel makkelijker en dat is in een vliegtuig toch een stuk bruikbaarder. OpenSource is ook geen garantie dat het de kant op gaat waar jij iets aan hebt (closed sourse uiteraard ook niet). FrSky access en tandem ontvangers zijn op afstand programmeerbaar qua uitgangen, erg handig. Firmware kan je ook gewoon OTA updaten mocht je dat ooit willen.

8. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Heel veel r/c enthousiastelingen gebruiken enkel 2.4Ghz Frsky en ervaren problemen met range en/ of onverwachte failsafes. Mijn 5” quadcopter (2.4Ghz Frsky) viel heel dichtbij af en toe gewoon uit de lucht, zonder waarschuwing (geen lage rssi, bijv.). Au! Dat mag echt niet. En ja, er zal een dik frame plus LiPo iets te lang in de weg hebben gezeten, maar dan nog. Ik vlieg inmiddels poosje ELRS en dit soort capriolen is verleden tijd. Zelfs met ELRS-Rx die een antenne heeft van een paar millimeter (keramisch blokje) lijkt de range en de LinkQuality onbeperkt. Ik vlieg ook als het miezert en de vingers eraf vriezen… Lq:100, dB: -30 tot -50 en dan sta ik nog met de rug naar het model, zitten er bomen tussen, etc. Dat geeft vertrouwen.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Heel veel? Hoeveel? Op wat voor modellen? In de vliegtuigen community hoor ik geen problemen. Quads zijn heel anders en daar kan het de beste optie zijn. Voor vliegtuigen zie ik er geen enkel voordeel in.

10. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    De meest uiteenlopende modellen: van zwever tot motormodel. Overigens, ELRS is z’n territorium aan het uitbreiden naar surface (auto’s, boten) en dat werd met gejuich ontvangen (RadioMaster MT12). ELRS is echt onwaarschijnlijk goed. Daarmee beweer ik niet dat Frsky inferieur zou zijn. Maar de meesten willen toch graag op safe spelen en kiezen vroeg of laat ELRS (dat weer geënt is op TBS Crossfire, surprise, surprise).

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    TBS (2.4, tracer?).... die rommel heb ik hier nog liggen in een hoekje. Waardeloos bereik ten opzicht van de opgave. ELRS heb ik aan de kant geschoven door bugs waardoor ik de verbinding verloor en deze niet meer terug kwam (inmiddels opgelost maar ik had er geen zin meer in). ELRS is leuk bezig en voor mensen die graag daarmee bezig gaan is het een prima keus. Voor de toekomst zegt het weinig. Er komen updates waarvoor je nieuwe modules en ontvangers nodig hebt dus heel toekomst vast is het nooit wat je nu koopt. Elke situatie heeft een optimale oplossing maar ELRS is niet altijd beter in elke situatie.

12. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Nee, niet tracer, maar tbs crossfire. En voor welk toestel wilde je ELRS aanvankelijk gebruiken? Uiteindelijk kreeg je het werkend. Met welke packet rate en welke output power?

Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  13. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Ik, onder andere, met 2 verschillende vaste-vleugelmodellen op dezelfde dag. En ik ken er nog een paar, helaas.
    Ik ben zelf overgestapt naar Tandem naar aanleiding van dat voorval, in de hoop dat het de meest waardevolle vliegtuigen gaat beschermen. Maar goed, het blijft een "zachte wetenschap", dat storingen opsporen. Haast niet aan te wijzen waar het nu echt aan ligt en je kunt dus ook nauwelijks zeker weten of het aan jezelf lag of aan het systeem.

Ik word dus op zich wel blij van zo'n "generiek" protocol, mits het breed opgepakt wordt en daarmee intensief getest. Zou niet gek zijn, als er 1 nieuwe standaard ontstaat in plaats van 4 verschillende Frsky protocollen. Maar daartegenover is het voorlopig het 5e protocol, en wordt ook die situatie niet beter. Tsja. Neem daarbij de vurige wens van RC fabrikanten om hun spullen closed-source te houden en geen markt te verliezen, en ik moet het nog zien hoe breed het gaat aanslaan.

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Welke types ontvanger waren die met problemen?

15. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
  16. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Bij mij: access. Bij de anderen weet ik niet zeker. Ontvangers waren eigenlijk uitgesloten bij mij, 2 verschillende vliegtuigen zelfde probleem. Zendmodule vervangen en niet meer opgetreden, maar de "RF signal low" waarschuwingen blijven.

eric_laermans vindt dit leuk.
  17. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Die ranges heb ik helaas niet veel aan (hoewel spectaculair). Mijn ontvangst viel weg op ca 400 m afstand. Ik heb met access regelmatig veel verder gevlogen, dus dat ligt niet aan de range. Waarschijnlijk wel aan interactie met andere zenders die aanwezig waren. Maar hoe maak je hard of een protocol daar goed mee omgaat? Dat laat de tabel niet zien.

Desalniettemin zal ik het (elrs) een keer uitproberen, want de range tests van de horus x10s met access blijven behoorlijk slecht.

18. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Goede range is idd geen garantie. Een ander voordeel van ELRS zijn de grootheden: LinkQuality (0 - 100) en ‘RSSI dBm’ (-130 - 0). Die spreken boekdelen en kunnen je helpen te beslissen of je iets moet aanpassen of niet (ivm failsafe). Ik vroeg al aan @Tadango naar zijn ervaring met ELRS en welke packet rates en output power hij ingesteld heeft. Dit kun je zelf instellen bij ELRS. Met een lage ‘packet rate’ heb je maar heel weinig output power nodig voor een ijzersterke verbinding.

Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  19. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,

ondertussen al een eindje verder en al enkele toestellen vliegend.

Nu heb ik volgend toestel dat ik wil vliegend krijgen
    een pilot rc decathlon 107 inch(dle55)

hier zitten dus het volgende van rc in
    7x servo hitec hs-7954SH(hoogte,rudder,flaps en ailerons)
    1x servo hitec hs-5495BH(gas)
    1x power hd servo op de sleephaak.

nu zit hier nog een power box systems professional in gevoed met 3x lithium 2600mah(2x ontvanger 1x ontsteking)
    een kill switch zit er ook op. en natuurlijk de bijhorende powerbox schakelaar

nu moet hier een ontvanger in. simpelste en goedkoopste oplossing is een x8r erin stoppen die ik liggen heb en klaar. Maar of dit verstandig is?

of ga ik beter over naar een tandem TD-R18 met de frsky bijhorende jack schakelaar.( verlies ik heel wat gewicht ook door de powerbox en de vele kabels. (ik wil het enigszinds wel simpel houden, maar het moet wel met een veilig gevoel gebeuren natuurlijk!)

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    X8R is niet geschikt voor benzine modellen. Deze kan vastlopen door de ontsteking. Een Pro is daar wel geschikt voor bv. De TD-R18 is een super keus natuurlijk maar houdt er rekening mee dat daar geen spanningsregeling in zit. Dus je servo's moeten geschikt zijn voor de accu's zonder spanningsreductie.

Deel Deze Pagina