Funkey Jet Ranger - Trex 700L Dominator

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Yves C, 11 jun 2016.

1. Yves C

Yves C

Lid geworden:
    29 jun 2015
    Het is al weer 26 jaar geleden dat ik mijn eerste heli bouwde. Dat was nog in de "analoge" tijd, gyrosensors hadden nog de grootte van een bol knoflook en maakten "lawaai", antennes kwamen voor je ogen en hingen in de weg van de heli :) .
    Wanneer ik weer eens van een dagje vliegen thuiskwam, stond mijn echtgenote me steeds op te wachten om te kijken of de heli deze keer wél in 1 stuk terug uit de koffer van de auto kwam. 5 jaar en 3 heli's later
    ontbrak het me gewoonweg aan tijd om verder te doen met deze hobby (huisje, tuintje, gezinnetje, zaakje..)
    Maar....een mens is een raar beest. Tussendoor bleef ik maar steeds de verdere ontwikkelingen volgen, om de paar jaar "kriebelde" het, maar telkens wist moeder de vrouw mijn verstand terug te laten keren, tot 2 jaar geleden....
    Op een zondagavond kon ik niet langer weerstaan en bestelde een 450 dominator (kijk schat, die prijs valt best mee...), groot was de teleurstelling bij ontvangst toen ik zag hoe klein het doosje was :) Groot was echter ook mijn verwondering toen ik hem de eerste keer ging testen en ik met knikkende knieën het ding terug aan de grond kreeg. De verhouding tussen vlieggewicht en vermogen was best wel wat veranderd in die 24 jaar. Wat blijkbaar nog hetzelfde was gebleven: groter is stabieler, en ik vond dat kleine ding best nerveus...Dus begon ik verder te dromen van terug een grote heli te hebben (en ondertussen de vrouw hierop voor te bereiden) Herfst 2015 was ik zover en kocht ik de 700 dominator (kijk schat deze prijs is toch ook niet overdreven...) en toen was het hek helemaal van de dam. Rond zo een ding "hoort" gewoon een rompje, en ik heb altijd al een voorliefde gehad voor schaalvliegen. Net voor de kerst werd dan ook mijn cadeautje geleverd
    romp.JPG

En daar was in de afgelopen 20 jaar helemaal niets aan veranderd: aanpassen, inpassen, vloeken, terug uit elkaar, zoeken, nadenken... Kortom: bouwplezier :)

Eerst maar eens de mechaniek inpassen/aanpassen en de romp versterken achteraan met een schot

bodembevestiging.JPG

bodembevestiging2.JPG

Ik had ook meteen een paar setjes batterijen meebesteld, maar vond de prijs van een originele batterytray er wat over, dan maar de CNC machine in gang gezet en een paar tray's zelf uitgefreesd in hard pvc

batterytray.JPG
    batterytray2.JPG

Wat kabeltjes en verbindingen in een kluwen door elkaar voor een proefopstelling (leuk zo een draadloos hobby)

inregelen.JPG
    inregelen2.JPG

Om dan de alles weer netjes weg te bergen en heel de boel klaar te maken voor inbouw in de romp

overzichtintern.JPG

Vorige week was het dan zover, de maiden flight, knikkende knieën, zwetende handpalmen...

H.jpg

vlucht2.jpg

Me happy :)

Een volgende project pak ik toch wel anders aan, ik heb er namelijk wel wat van geleerd:
    - geen 700 maar een stretch 600 size (meer plaats in de romp, nu kan ik er geen cockpit inbouwen)
    - een ongeschilderde romp kopen (nu is het steeds uitkijken bij het passen de lak niet te beschadigen, tevens zie je bij de aanpassingen de snijkant van het epoxy)

Groeten, Yves

MDM vindt dit leuk.
  2. renetl50

renetl50

Lid geworden:
    1 jun 2014
    Gelukkig weer gepakt door het virus.
    Had hetzelfde 20 jaar geleden met auto's begonnen , vond vliegen altijd al leuker 2 jaar geleden de hobby weer op gepakt .
    Nu 2 heli's verder en wat vliegtuigen.
    Maar je het wel een mooie helicopter.
    Groetjes Rene

Deel Deze Pagina