Futaba ontvanger aansluitingen en sbus

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jurgen V, 4 aug 2022.

1. Jurgen V

Jurgen V

Lid geworden:
    20 apr 2022
    Ik heb 20 jaar lang gevlogen met een graupner zender, daarna was ik 5 jaar gestopt met modelvliegen. Nu ben ik opnieuw begonnen en had mij een graupner mz12 zender gekocht, maar ik wou toch een 2de zender en iedereen had mij gezegd voor futaba te gaan. Nu heb een futaba 14sg gekocht met een r7008sb ontvanger inbegrepen. Nu is mijn vraag welk kanaal voor welke functie is aangezien dit bij graupner anders is? Ik heb ook eens naar de futaba ontvangers gekeken en heb redelijk wat dure ontvangers gezien met eigenlijk maar weinig aansluitingen en een sbus. Wat betekent sbus en zijn deze ontvangers goed? Kan ik ook fhss ontvangers op deze zender gebruiken en zijn deze betrouwbaar?

N.P.S. vindt dit leuk.
  2. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Een paar regels tekst hier neerzetten heeft geen zin, dat roept alleen maar meer vragen op.

Online op de futaba website en in de futaba manuals staan alle antwoorden op jou vragen duidelijk uitgelegd, inclusief de benodigde plaatjes.
    Kwestie van even lezen.....

Succes en grt,

Arnoud.

3. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Wel een beetje mee eens met de vorige schrijver, manual is hier; https://futabausa.com/wp-content/uploads/2018/09/14SG.pdf. Pagina 64 staat de uitleg, een hub is niet nodig een Y servokabeltje werkt prima.

Je hebt voor SBus wel speciale servo's nodig, die je moet programmeren. Voordeel is dat je met minder kabelwerk toe kan, Nadeel is het programmeren. Je gaat eigenlijk je servo serieel aansturen. Het werkt wel goed en betrouwbaar maar is wel wat uitzoekwerk.

Met vriendelijke groet,

Aad dB

4. Jurgen V

Jurgen V

Lid geworden:
    20 apr 2022
    Ik ben gewoon niet zo slim in dat soort dingen
    Maar bedankt voor de info

5. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Niet vervelend bedoeld, maar als je dat weet koop dan een zo eenvoudig mogelijke zender.

Bepaal ook van tevoren welke functies je nodig hebt en welke functies "nice to have" zijn. Ik heb dat een paar maanden terug ook gedaan. Er was een nieuwe Futaba zender op de markt, ik heb goed gekeken, heb ik die extra functies echt nodig ? Het antwoord was nee, de zender heb ik niet gekocht.
    Bespaard een hoop geld. ;)

Grt,

Arnoud.

6. Jurgen V

Jurgen V

Lid geworden:
    20 apr 2022
    Is ook niet verkeerd over gekomenhoor Arnoud ;)
    Ik vlieg al meer dan 20jaar, maar heb nooit iets anders gehad dan graupner.
    Ik vlieg ook niet echt met grote toestellen, het grootste is ongeveer 1m80.
    Grtjs.

Deel Deze Pagina