de futaba ender FX 18 is met een interne PC-aansluitplug uitgerust, om via directe verbinding met een PC modelgegevens op te vragen, op te slaan of af te drukken. Weet iemand waar deze aansluitplug en software is aan te komen. gr Anton
O da's jammer ik heb wel begrepen dat de sofware voor de FX18 zelf ook vernieuwd is, zo is er nu i.p.v 3 punt ook een 5 punts curve mogelijk. Maar ook die software, ik denk de firmware, kan ik nergens vinden. Hoe zit dat eigenlijk.
Bij elke modelbouwwinkelier kun je de RS232-box van Robbe verkrijgen. Het bestelnr. is 8170. Zie eventueel ook de Robbe-site: http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/ Op deze interface kun je zowel de FX14 als de FX18 rechtstreeks aansluiten. Andere zenders, die over een Campac beschikken, kunnen via de Campac-interface worden uitgelezen (bestelnr. 8172). De benodigde software heet Cami 2000 en is gratis te downloaden bij Robbe. Van de FX18 is er inderdaad inmiddels een V2-versie leverbaar, waarvan o.a. de display-taal in het Nederlands kan worden gezet. Hiervan is de behuizing zilverkleurig en de belettering blauw. Helaas zijn er geen upgrade-mogelijkheden voor de V1.
De FX14 en FX18 kunnen rechtstreeks op de RS232-box worden aangesloten. Een Campac heb je dus niet nodig. Bij andere (Campac-)zenders kun je uitsluitend de Campac met de RS232-box bewerken.
Oke bedankt ik heb inmiddels de nederlandstalige handleiding gevonden. Ziet er erg mooi uit. Jammer dat het zo'n duur kabeltje is.
Verwacht er niet teveel van hoor, je kunt niets meer en minder dan wat op de zender zelf al kan.. het is niet zo dat je dan meer mogelijkheden hebt of dat je bij heel veel opties kunt. Het is louter een kwestie van de modelgeheugens, meer niet.