Hallo, Heeft één van jullie ervaring met de Robbe/Futaba FX-18 zender? Zoja, kan deze zender alle functies die nodig zijn voor F3J? ( Hoogstart, thermiekstand, Speedstand, Butterfly inclusief mixen met hoogte ) Dank! mvg Kees
Hallo kees, Ik gebruik deze zender zelf ook, en ben er super tevreden mee! Je kan vrijwel alles mixen. Ik heb zelf (nog) geen grote zwever maar wel een Robbe Arcus, Hier heb ik het zo ingesteld dat ik met de grote schuif de stand van de rolroeren als flaps kan aanpassen, dus voor speed stand, thermiek en ook als remkleppen. Uit de handleiding kan je vast ook nog wel wat wijzer worden; http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen_Robbe-Futaba/Handleiding_FX18.pdf Mike
Zender Kees, Waar gaat je voorkeur naar uit, een handzender of een buikzender ?? In ieder geval moet je de remkleppen altijd met de stick gaan bedienen en nooit met een schuif, je moet n.l. altijd actief je remkleppen bedienen of het nu flaps of spoilers zijn dat maakt niet uit. Ik denk dat je een zender moet nemen met meer mogelijkheden dan een FX 18, wat je ziet bij de wedstrijd vliegers zijn over het algemeen de MPX 3030, 4000 of Evo, de Graupner MC 22/24 of de MX versies hiervan. Vergeet niet ook de mogelijkheden om t.z.t. naar 2.4 Ghz te kunnen gaan. Welke zender bezit je nu eigenlijk ?
Zender.......... Hallo Karel, Ik heb nu dus de FX-18. Prima zender, maar kan volgens mij niet wat moet nl: 4 kleppen/roeren startstand 4 kleppen/roeren speedstand 4 kleppen/roeren thermiekstand Ik kan wel bv. 4 kleppen/roeren thermiekstand, maar dan de startstand en de speedstand maar met twee kleppen. Maar wellicht zie ik wat over het hoofd...............vandaar mijn vraag op het forum. mvg Kees
Wat is belangrijk Kees, wat is belangrijk voor je ?? Mijn mening in jouw geval ( Stork1) is het volgende: Thermiekstand: niet belangrijk want SD 7037 is al een gewelfd profiel. Speedstand: alleen interessant als je met wind ver met de wind mee gaat vliegen. Startstand: een goede start is het halve werk, dus belangrijk !! Je moet ook niet alleen maar bezig zijn met al die schakelaars, hou het simpel programmeer een "start" stand en een "normaal" stand, dat is vooreerst voldoende.
hoogteroer mixen? Karel, Mixen jullie hoogte mee met de startstand of laten jullie de hoogte neutraal? En is de startstand eerst de kleppen iets naar beneden en bij het losschieten van de lijn de kleppen iets omhoog? ( binnenste wat meer als buitstenste ) Hoor graag even! Kees
hoogteroer Kees, Bij het starten doe ik niks met het hoogteroer, gaat het model niet steil genoeg omhoog dan moet de starthaak naar achteren, gaat het model te steil en schiet het regelmatig van de lijn af dan moet de starthaak iets naar voren. Soms lees je wel eens dat men iets down mee-mixt op het hoogteroer, maar dat is dan vaak met een kritische starthaak positie op of zelfs achter het zwaartepunt. Je kunt het laatste deel van de start en de z.g. "zoom" wel in de speedstand doen. Het model heeft dan minder weerstand en zal dus wat sneller worden tijdens de bijvb. afduik en je weet snelheid is kinetische energie dus deze energie kun je dan in de "zoom" weer omzetten in extra hoogte. Ik ben wel benieuwd wat anderen doen in de start.
belangrijke info........... voor mij Karel. Dank! Inmiddels kan ik dus de startstand met vier kleppen en vervolgens de speedstand met vier kleppen bedien met één schakelaar. Dat is ok! Ik mix de hoogte dan eerst maar niet mee. Moet het wel, dan is het zo geprogrammeerd. Wat is "Zoom"???................het moment na het losschieten van de kabel?
Karel, ik doe hetzelfde in de start. Alleen stuur ik nog zo af en toe een beetje Volgens mij doet iedereen het een beetje hetzelfde.