Hallo iedereen, ik ben nieuw hier op dit forum en probeer hier zoveel mogelijke informatie te bieden voor mijn eerste boot (Houtmodel) volledig in elkaar te kunnen zetten. Ik heb een vraag voor jullie, en hoop hier met een geschikt antwoord verder te kunnen ik zou graag mijn romp gemaakt uit balsa hout waterdicht maken, ik had al enkele dingen gelezen over het gebruik van G4 hars.. maar nooit echt klaarduidelijke antwoorden, zeker het gaat niet om de volgorde van de bewerking. Kunnen jullie mij verder helpen en tips geven? Vriendelijke groeten, Stef
ben geen boten bouwer, maar ik denk dat een romp van alleen balsa met G4 heel snel lek gaat. denk dat het advies gaat zijn om met glasdoek en lamineer epoxy er een tweede huid op te zetten. Dat maakt de romp veel stijver, sterker en (waarschijnlijk) ook waterdicht
Hallo Stef, Op zich is balsahout mooi spul om te bewerken. In de lengte is het vrij sterk, maar dwars op de nerf erg zacht. Het zachte is te verhelpen door het een paar keer te behandelen met poriënvuller. Maar echt stootvast is het dan nog niet. Mijn tankertje (avatar) is gebouwd van balsahout, maar bij gebrek aan poriënvuller een keer of 7 in de blanke lak (vergelijkbaar met G4) gezet. Maar ondanks dat loopt het scheepje af en toe schade op. Dat is wel te repareren, maar heb spijt dat ik haar een paar jaar geleden niet in de epoxy en keperdoek heb gezet. https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/ Om je balsa scheepje watervast te maken raad ik je aan om het te behandelen met epoxy en keperweefsel. Mijn laatste scheepje heb ik van dat materiaal gebouwd. Eerst triplex spanten met een balsa huid als plug. Die ingetaped en daarover drie lagen epoxy met doek. Daarna de epoxy huid van de plug gehaald. In het bouwverslag kun je zien hoe dat is gegaan. Heb, omdat het een klein scheepje werd, vrij dun keperdoek gebruikt. Dat gaf een mooi glad resultaat waar geen plamuur aan te pas kwam. Kijk maar of er iets nuttigs uit het verslag te halen is. Succes ermee! Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
@k-k was me net voor met de poriën vuller Waterdicht of waterbestendig. Bij houten scheepjes gaan er bij mij eerst een laagje of 3 aan poriën vuller overheen, dat vult de poriën waardoor het hout waterbestendig wordt. En pas daarna gaat er een laagje afwerking overheen, dat kan een waterbestendig lak of zo iets zijn.
Dag Klaas, allereerst bedankt voor jou antwoord! Dus als ik het goed begrijp kan ik best, als de latjes er op hangen enkele lagen G4 eventueel gebruiken voor het hout waterbestendig te maken? Vult dit dan ook eventuele spleetjes/kieren of moet ik eerst houtplamuur gebruiken en daarna schuren en G4 gebruiken? hierna kan ik best epoxy aanbrengen aan de buitenzijde en keperdoek aanbrengen en terug insmeren met epoxy? Is in dit geval de structuur van de keperdoek niet meer zichtbaar? Of moet je nog een plamuur gebruiken hierna en opschuren, dan grondlaag verf en dan eindlak verf gebruiken? Sorry alvast voor mijn vragen, het is mijn allereerste schip ( Nordic van turkmodel) ik heb 0,0 ervaring en hoop door jullie info de juiste stappen te handteren en van mijn schip een juweeltje te maken gr, Stef
Geen dank hoor Stef! Kan me voorstellen dat je als beginner veel vragen hebt. Heb al min of meer aangegeven dat ik geen voorstander ben van lak op een balsa romp. Puur omdat het weinig sterkte toevoegt. Mijn tankertje heeft min of meer een massieve romp. De wanden zijn 2 cm dik en kop en staart zijn opgebouwd in lagen. Komt dus wel eens een deukje in, maar er worden geen dunne wanden ingedrukt. Met de kennis die ik door de jaren heen heb opgebouwd zou ik een schip zoals jij hebt in model schuren en daarna een behandeling geven met 3 lagen epoxy en 80 gr. keperdoek. Mocht dat niet sterk genoeg zijn is er altijd nog een 4e laag overheen te zetten. Waarom het dunne keperdoek? Puur omdat het spul zich gemakkelijk laat vormen den bij overlap relatief weinig randen geeft. Pas als je klaar bent met epoxy en doek, met plamuur aan de slag. Als je eerder (op het kale hout) met plamuur begint moet je meer plamuren en schuren. Plamuren gaat nog wel, maar schuren heb ik een hekel aan. Lees mijn verslag door en oordeel over het resultaat. Uiteraard heb ik de plug, eer er tape op ging geplamuurd, geschuurd en gelakt. Maar zoveel te gladder de plug, zoveel te beter sluit de epoxy + weefsel aan. Natuurlijk kan ik gemakkelijk praten want het resultaat was goed. Wat ik niet kan beoordelen is wat een ander denkt, kan en doet. Mijn advies is gebaseerd op mijn eigen ervaring en de middelen die ik ter beschikking heb om de klus te klaren. Lees beide verslagen eens door en haal er voor jezelf het beste uit. Is iets niet duidelijk vraag dan gerust. Er zijn genoeg mensen op het Forum met kennis en de wil om anderen te helpen met deze mooie hobby. Uiteraard zullen de adviezen uiteen lopen want we kijken niet allemaal door dezelfde bril. Het is aan jou om te bepalen hoe je het gaat doen. Belangrijk is dat je een pad uitstippelt dat voor jezelf overzichtelijk blijft. Maak een lijstje van dingen die je nodig hebt en ook een lijstje met de volgorde van werken. En leer dat laatste lijstje uit je hoofd! Meer kan ik er zo gauw niet over schrijven. En eer ik het vergeet: Denk aan de PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen). Zelf vind ik epoxy een veel prettiger product om mee te werken dan polyester, maar het is geen onschuldig spul. Mensen die een epoxy-allergie hebben opgelopen kunnen er alleen nog maar naar kijken. Succes ermee! Gr. Klaas.