Gaatje in een as

Iemand een tip hoe je een gaatje in een as kan boren???

Ik heb een 3mm asje uit een cd-romspeler gehaald als vervanging van mij heli-as. Daar moet alleen een gaatje in om de rotorkop te kunnen borgen.

Nu heb ik met een centerding een putje erin geramd, dus dat zit er wel. Alleen als ik ga boren (dremel met origineel nieuw dremelboortje, 1mm) dan doet ie echt niks. Je ziet er gewoon geen spaantje vanaf komen....
Iemand een tip :?:

Asje is inderdaad gehard, hoeveel toeren draait die boor? Mag heus wel veel toeren maken bij een boortje van 1mm.

Stevo

neem ook een nieuw goed hard "duur" boortje, dat werkt bij hoge toeren stukken beter. De goedkopere smelten ipv boren ;) gewoon naar de ijzerboer en vragen naar een enorm hard staal boortje van 1mm.

En liefst in een boorkolom, en het asje in een klem. Dan is de kans op breuk ook minder, en kan je wat meer kracht zetten. Gebruik ook boorolie!

mmh, boorolie heb ik niet, ook geen boorstandaard. wel een dremel en gewone kruipolie. Die dremel maakt wel genoeg toeren volgens mij.

Heb het daarnet ff bij de ijzerwinkel gevraagd en hij zei idd dat je dan gewoon een harder boortje moet hebben. Een "zilverstaal boortje", maar die had hij zelf niet. Morgen misschien maar even langs een andere winkel.
Bedankt in ieder geval :D

Als je geen boorolie hebt, kan een drup water ook goed helpen, in ieder geval wordt de boor dan niet zo heet. Want anders is ie zo verbrand.

Ik werk ook wel met een drup motorolie.

Taco.

Het zal je nooit lukken om dit gaatje er in het center van de as te krijgen ,
ofwel moet U een tovenaar zijn, die met een dremel vrij in de hand een gat te boren (1mm) in een gehard asje.
terpentijn is ook goed bij geharde materialen .

Het zal je nooit lukken om dit gaatje er in het center van de as te krijgen

Positief blijven :D!!
Het hoefd ook niet PERFECT in het midden. Het is trouwens niet om de as hol te maken als je dat soms dacht hoor. Gewoon een gaatje door de as om een borgpinnetje in te raggen. Ik ga het wel proberen met mijn dremel, morgen een goed boortje kopen en dan water er overheen :D.

Een Zwitsers Horlogemakers antwoord is:

Moet het gat dwars in de as of in de lengte?

Maar alle gekheid op een stokje: Normale techniek is, een vlak kantje op de as te vijlen of slijpen. Dan weet je meteen hoe hard de as is. Het vlakje is een beter platform voor een boorbewerking. De truc met slaolie is waardevol.Zeker als je mengt met water. Je krijgt dan een witte emulsie, die ook veel in de techniek wordt gebruikt, koelen en smeren.

Een advies van de duivel : kun je de plek van het gat heet stoken zonder afbreuk te doen aan de functie van de as?

Moet het gat dwars in de as of in de lengte?
Dwars

Heb uiteindelijk op advies van een ijzerhandel een 1.5mm boortje van 3 euro gekocht. Schijnt goud op te zitten...
heb er gewoon maar smeerolie op gespoten en er een plasje omheen gemaakt. Echt lekker boren wild hij alleen niet.....
Een advies van de duivel : kun je de plek van het gat heet stoken zonder afbreuk te doen aan de functie van de as?
Uiteindelijk heb ik na een hele tijd klooien idd dat deeltje roodgloeiend gestookt. rustig af laten koelen. Volgens mij haal je dan in ieder geval de spanningen eruit. Echt veel hielp dit niet, hoewel een paar keer er heeel even enkele spaantjes vanaf leken te komen.. Uiteindelijk maar steeds meer druk toegepast, totdat het boortje natuurlijk brak..

Heb nu aan de zijkant waar ik het puntje en boorpoging had gedaan een gleufje geslepen met het slijpschijfje. Daarna het ding roodgloeiend verhit en snel afgekoeld met koud water om de zooi weer te harden.
Gaatjes in de rotorkop iets aangepast, en nu doet ie het ook :)....

@sietse
Ben wel wat laat mischien wel te laat :oops:
Maar voor de volgende keer he.
Als men een gat dwars door een asje wilt boren!
Is er maar een goede remedie hoor.
En al dat andere naar het rijk der fabelen verwijzen :evil:
En dan de remedie he
Men neme een blokje ijzer, Boor daar een gat in met de dikte van het asje.
En haaks daarop: een gat met de dikte van het te boren gat de boor dus.
Gegarandeerd altijd het gat in het midden.
En wat het uitgloeien betreft heet stoken kersrood afkoelen in water.
Afkoelen in de olie word het weer hard
mvg
Frederik :D

F.van.Gent zei:
En wat het uitgloeien betreft heet stoken kersrood afkoelen in water.

Dit is geen uitgloeien, maar harden!
Als men het materiaal rustig af laat koelen noemt men dit ontharden, of uitgloeien.
Zodra men het materiaal geforceerd afkoeld in water of olie noemt men het harden.

een gaatje 1 mm in een 3mm gehard asje is te doen met een kobalt boortje .. dit is een zeer hard materiaal (ook vrij duur boortje) uiteraard moet het asje gecentert worden en vast gezet in een machine klem .
boren onder de kolom of tafelboormachine bij een toerental van rond de 800 omw/min en een drupje dormer boorolie .

grotere gaten in hard staal zijn te boren met een betonboortje , raar maar waar zijn de goedkoopste betonboortjes van de bouwmarkten het meest geschikt , je moet het puntje natuurlijk wel even slijpen in de vorm van een metaalboortje (60graden tophoek en de snijkanten 1 graad aflopend) , niet te hard drukken bij het slijpen van het puntje , het widia puntje zit namelijk gesoldeert aan het boortje en laat los bij te hoge tempratuur .

Bar zei:
grotere gaten in hard staal zijn te boren met een betonboortje
Inderdaad Ik heb zo eens op men werk een set steeksleutels doorboord om ze te kunnen opgangen. daar was ik toch een tijd zoet mee. :)

Back