Hier is mijn huidige project, de Biplane Sportster, ontworpen door Louis Garami in 1939. Op de eerste foto is het model in aanbouw. De prop is opgebouwd uit laagjes 3 mm balsa die zijn gekleurd met waterbeits waardoor de laminaties mooi te zien zijn. Op de eerste foto is de achterkant van de prop al in model, de voorkant moet nog gesneden worden. Hier is de 20 cm prop voltooid. Het model is bijna klaar, er moet nog een kielvlak op en de neus en de voorkant van de vleugels worden nog met blauw spanpapier afgewerkt. Spanwijdte is ongeveer 40 cm.
De Biplane Sportster is klaar! Het model weegt nu zonder motor 25 gram. Als motor ga ik eerst eens proberen met een meter 6 mm rubber. Hier is een lus van gemaakt die 2,5 maal langer is dan de afstand tussen propelloras en de rubberophanging in de staart. Deze motor kan maximaal zo'n 1200 slagen hebben, maar eerst ga ik maar met veel minder beginnen en kijken hoe het vliegtuigje achter die grote prop aan gaat. Die prop is 20 cm diameter en een spoed van 30 cm en dat is voor een model met een spanwijdte van 40 cm nogal fors De romp is vrij kort, waardoor de lengte van het rubber beperkt is. Een korte motor levert een korte motorloop op, wat niet gunstig is voor de vluchtduur. Bij een lange rubbermotor zal deze bij het afwinden een grote knoop achter in de romp veroorzaken, wat funest is voor de ligging van het zwaartepunt. Om dit op te lossen heb ik gebruik gemaakt van een propelloras die blokkeert wanneer de lange motor bijna is afgewonden. De motor blijft voldoende op spanning om strak te blijven waardoor er geen knoop ontstaat. De propellor kan echter wel vrij draaien, wat de glijvlucht ten goede komt. De wielen zijn gemaakt van 3 lagen balsahout met een beukenhouten as. De as is in een boormachine ingespannen en met een vijltje en schuurpapier is het wiel in model gebracht. Vervolgens is het wiel gelakt, met merkstift op kleur gebracht en nogmaals gelakt. De beukenhouten as is uitgeboord met een 1 mm boortje zodat het wiel soepel draait op 0,8 mm verenstaal. Met twee plastic schijfjes, gemaakt met een papierperforator, en een druppeltje lijm wordt het wiel op zijn plaats gehouden.
Ik zit op mijn werk, dus kan het niet opzoeken in mijn boekjes van Ross, maar je kunt je motor 'pre-winden', zodat hij veel minder ruimte (lengte) in beslag neemt en je geen last zou moeten hebben van de knoop achterin waar je het over hebt. bevestig de ene kant van de motor aan een haak in de muur (klink van de deur of zo), geef een aantal windingen (bijvoorbeeld 500), bevestig de haak van de prop in het midden van de motor en hou het propblok vast en de prop stil (of laat dat door een helper doen). haak het andere einde van de motor (waar de haak van je winder eerst zat) om dezelfde haak of klink en laat daarna de prop draaien. Tijdens het draaien van de prop winden de twee helften van de motor zich mooi om elkaar heen tot ze een ruststand bereiken en je motor aanzienlijk korter is dan voorheen. Experimenteer met het aantal windingen om de juiste motorlengte te krijgen zodat het mooi in de romp past en je in ruststand net voldoende spanning op je motor hebt om het propblok in de romp te houden. Nog iets wat ik gelezen maar nog niet geprobeerd heb, als je hele lange motoren opwindt heeft de motor de neiging om het staafje of buisje van de motorbevestiging achterin de romp te kruipen. De oplossing schijnt heel simpel te zijn: maak een buisje om het motorstaafje (of -buisje), zodat dit er vrij omheen kan draaien. De motor heeft nu niets meer om zijn moment op uit te oefenen en je bent van veel problemen af. Op deze manier schijn je veel langere motoren in je model te kunnen hebben.
Dank je voor de tips. Ik maak al gebruik van pre-winding ("braiding"), waar je een goede beschrijving van geeft. Hiermee kan je de motor tot ongeveer 2/3 van de oorspronkelijke lengte reduceren en dit is in mijn geval niet voldoende. De draaiende motorbevestiging gebruik ik ook op een aantal modellen maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten. De lange motor die er nu in zit blijft voldoende strak zitten met de spaninrichting die ik heb gebouwd, tenminste wanneer ik dit thuis probeer. Dan nog kan het zijn dat er wat knopen ontstaan in het rubber, wat invloed heeft op het zwaartepunt, maar het probleem is sterk verminderd. Een deel van het probleem onstaat ook door het brede rubber wat ik gebruik, 6 mm. Bij modellen met een dunnere motor en dus soepelere motor heeft braiding veel meer effect.