Gaui EP100 Pro beastX

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Lars, 4 apr 2011.

1. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Mijn nieuwste project is een Gaui EP100 pro flybarless. Mijn vorige micro helicopter, de trex 250se fbl, heb ik verkocht, en ik heb hier toch een beetje spijt van. Zeker op de drukke avonden vond ik het erg leuk om even in de tuin de vliegen met deze kleine heli.
    Ik heb ervoor gekozen om een niet alledaags project te beginnen. Voor zover ik het weet is deze heli met zijn totale lengte van iets meer als 30 cm echt de allerkleinste full 3D heli die op de markt te verkrijgen is.

Ik wil deze heli dus in mijn tuin vliegen, maar tevens is het ook de bedoeling om er een strakke indoor heli van te maken voor aanstaande winterperiode. Ik wil hem clean met flybarless Gaui ep100 kop en met beastX opbouwen. Doel is om zeer weinig overtollige bekabeling aangezien iedere gram bespaard moet worden bij deze kleine heli.

Om de beastX te kunnen plaatsen op de manier zoals ik wilde, heb ik een aanpassing moeten doen. Ik heb ruimte moeten creƫren aangezien het allemaal enorm klein is. Dit heb ik gedaan door de achterste aluminium staanders in het model van de beastX te frezen.

Hierna kon ik heel netjes de microbeast plaatsen, zodat ik er altijd nog netjes bij kan. Voor de microbeast zal ik de Fasst ontvanger plaatsen. De stekkertjes van de beastX naar de ontvanger zullen exact op maat zijn, waardoor het een clean geheel gaat worden.

De setup:
    - Gaui 5100kv motor
    - Gaui 18A esc
    - Futaba s3114 micro servo's
    - beastX microbeast
    - LPL 2s 900mAh LiPo

En uiteraard het ultra kleine kapje voorzien van de juiste kenmerken... ;)

2. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Geinig project(je)! Ik ben beneiuwd of de BeastX hier ook zo goed werkt als op een groot model.

3. mautje

mautje

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Ben benieuwd Lars! :)

Ik zal wat foto's van mijn Gaui 200 SE V2 plaatsen zodra ie zover is, dan kunnen we misschien een vergelijk maken qua eigenschappen.

Groeten,

Maurice

Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  4. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    MCPX is iets groter als 20cm.. 45Gram..

Maargoed, dit is leuker..:D, en heeft een goed staartje ben benieuwd of dit wat wordt:yes:

5. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Dit is de kleinste 3D heli wat geen prut is.
    Deze blijft goed over de lange termijn, en je kan er gangbare onderdelen inzetten:
    brushless motoren, gyroscopen, flybarlessunits etc.

MCPX is met 2 motoren, en dus niet te vertrouwen, terwijl deze een belt aandrijving heeft.

Dit zie ik die mensen nog niet met een MCPX uitvoeren.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. I B Aces

I B Aces

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Lijkt me een leuk projectje!
    Maareh, wat betreft 3d vliegen met de mcpx, ik heb niets gezien in het filmpje van Molen wat niet in de filmpjes van de mcpx te zien was.
    Maar goed geef Bert Kammerer en co. een willekeurige heli en ze vliegen allemaal goed....
    Ben benieuwd naar het resultaat als je ermee klaar bent.
    Succes!

7. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Wat betreft het functioneren op een klein model daar ben ik van overtuigd aangezien hij op mijn trex 250se echt enorme verbeteringen gaf ten opzichte van een standaard flybarless 250se.
    De vraag is meer of deze mini heli uberhaubt goed vliegend te krijgen is haha, maar dat is de kick ook weer wel vind ik!

Thnx voor de reacties allemaal!

Vandaag even de main blades en de tail blades geplaatst. Echt klein dit. De tail blades van mijn TDR zijn bijna net zo groot als de main blades van deze ep100 haha!

Wat betreft jullie vergelijking met een MCPX ben ik het met jullie eens dat deze kleiner is en dezelfde 3d skills kan uitvoeren overigens. Enkel vind ik dit iets meer "heli"... Haha, voor zover we het een helicopter kunnen noemen. Ik noem het eerder een mug haha.

8. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Inderdaad, Bert met een mcp x, vanaf 2:08 buiten:

Van beide heli's geen tic-toc gezien, ik denk dat het qua figuren ongeveer gelijk op gaat. Zelf elektronica uitzoeken kan inderdaad een voordeel zijn vooral als je geen spektrum zender hebt. Zo'n gaui 200 is dan een betere qua 3d, wel wat groter, weer Bert aan de sticks:

Allen leuke heli's :)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Ik wil ook best een MCPX hebben voor binnen, nog even afwachten daarmee.

10. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ik heb mooi nog de ingekorte beastX stekkertjes over van mijn 250 periode. Deze zijn voor de kleine heli's flink ingekort ivm gewichtsbesparing en voor de looks.

Binnenkort even een ontvanger bestellen en dan kan hij vliegklaar worden gemaakt.

11. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Lars,
    leuke heli hoor, ben benieuwd naar je bevindingen.
    Er was trouwens nog een andere optie voor flybarless unit die nog iets kleiner is : micro rondo van ProRC : PRO-RC

Mijn EP200 heb ik toch wel wat werk aan gehad om de staart strak te krijgen. Mogelijk dat deze ook fbless wordt het komende wintersiezoen.

in elk geval succes !
    Bas

12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    lol

geen fbl unit, alleen een staartgyro erop
    dan heb je veel meer plezier aan zo'n klein ding :D

en het scheelt gewicht

13. mautje

mautje

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Dat hoeft niet zo te zijn hoor. Een gaui fbl kop is 7 gram lichter dan de fb versie en mijn mini vbar is net zo zwaar als mijn gewone gyro

14. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    En dat zegt iemand die een 250 fbl in zijn onderschrift heeft?

Mijn ervaring is dat een kleine heli met beastX veel beter in de wind te vliegen is. Dus met andere woorden, flybarless maakt het mogelijk om perfect met zo een kleintje in de buitenlucht te vliegen.
    Met mijn 250fbl kon ik prima met windkracht 4 buiten vliegen. Dat is geen gein, maar zeker serieuze shit...

Ook je standpunt qua gewicht durf ik tegen te spreken. Ik ben het namelijk niet eens met je, want zoveel verschil maakt het inderdaad niet met een normale gyro. En wat mautje ook zegt, de fbl kop haalt er ook weer gewicht af.

Zodra ik mijn ontvanger binnen heb, ga ik er aan verder.

15. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Wat verder gewerkt aan de ep100.
    De beastX heb ik er af gehaald, deze is verplaatst naar mijn andere heli.
    Er komt nog een nieuwe beastX op, maar hier moet eerst weer wat geld voor zijn. Even sparen dus nog.

Ontvanger geplaatst en de bekabeling gesleeved en netjes gelegd. De kabels naar de beastX zijn extra kort gemaakt, ze hebben een totale lengte van ongeveer 5cm. Reden, clean houden van het frame en gewichtbesparing.

Nu nog de staartservo plaatsen en de beastX er op, dan kan het in- en afstelwerk beginnen.

16. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Altijd leuk, al die onderdelen in zo'n klein apparaat...

Even voor jouw idee, die 250 fbl in mijn onderschrift heb ik een half jaartje zonder stabilisatie gevlogen.
    Mijn 450 ook, en die 450 vloog nog best leuk zonder stabilisatie
    Fbl is namelijk niet hetzelfde als electronisch gestabiliseert :D
    Iedereen doet het, dus iedereen wil het...

Alleen met stabilisatie vliegt het gewoon erg veel makkelijker, zeker met deze kleine krengen

Nadeel van deze kleine dingen is dat als de heli vol zit, je meestal nog een paar onderdelen over hebt die erin moeten :D
    Maar voorlopig ziet het er erg goed uit, je houd het nog goed binnen het frame
    Al ideen waar je de estab neer gaat hangen?

17. Lars

Lars

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ik begrijp nu wat je bedoeld. Ik dacht inderdaad dat je het gewoon over een flybarless controller had waarmee je vliegt of vloog.

Ik ga er een beastX controller onderhangen. Deze komt achter de ontvanger, het schuimpje hangt er al. Dit kan je op de foto goed zien denk ik. Overigens kan je op de eerdere foto's in dit topic zien dat er al een beastX onder hing, daar zal hij wederom komen.

Ik ben enkel nog een klein beetje in twijfel om het project voort te zetten, aangezien ik misschien iets anders op het oog heb.
    Deze ep100, compleet met enorm veel spares zou dus misschien in de verkoop mogen..
    Als er iemand interesse heeft, laat het maar weten...

Deel Deze Pagina