In dit topic wordt een bouw en vlieg verslag bijgehouden van een Gaui X5 FBL kit. Ik was al een tijdje aan het kijken naar een grotere/fellere heli. Ik vlieg met een 450 Sport en een 500 ESP. Het groter formaat bevalt zeker, maar de 500 ESP is bekend als wat logger. Het ging uit eindelijk tussen een Protos FBL Stretch en de fonkel nieuwe Gaui X5 FBL. De eerst genoemde is bekend en betrouwbaar, de tweede wat minder. Op de internationale fora wordt er niets dan lovend over gesproken en dat wekte zeker de aandacht. De Flybar versie van de X5 is er al een paar maanden, maar de FBL update is net uit en ook de FBL Kit is nu verkrijgbaar in Europa. De keuze is uiteindelijk gevallen op X5 omdat deze toch nog wat groter is, ontworpen is voor dit formaat, een strak ontwerp heeft en de bejubelde vlieg kwaliteiten. Dit is het reclame plaatje van Gaui zelf : Newly designed Main Rotor Head and Swashplate which produce quick control response and the best stability. New layout for Direct-Drive CCPM servos which results in a precisely control to Swashplate. CF main frame combine with integrated CNC servo / motor mounts result in a high rigidity frame cage to withstand the ultimate power output. Equipped with heavy-duty torque tube driven tail. Overall length: 1000mm (including cabin & canopy) Main rotor diameter: 1120mm Tail rotor diameter: 235mm Flybar paddle: 64*40*5mm Tail blade length: 82mm Overall height: 343 mm Overall width: 160 mm Motor: SCORPION 1820w/kv910 BL motor ESC: 100A ESC Total weight: 1900g (Equipped with Blades and all electronic gears except Battery). Main rotor blades: 500mm to 530mm Flying duration: 4~5 minutes with 6S1P(22.2v/4200mah) De setup is ben ik nog aan het puzzelen. Maar het volgende is al zeker: De kit zelf komt een SCORPION 910KV(1820W) motor en een GAUI/Hobbywing 100A Regelaar. De FBL regelaar wordt een Mini V-BAR Blueline met 5.0 Pro software en twee Spektrum satellieten. Over de Servo's ben ik nog aan het twijfelen, maar BLS451 voor de Cyclics en een BLS251 voor de staart maken een kans. Echter kan het ook nog MKS of JR worden. De kit zelf is nu onderweg en de de rest van de setup wordt volgende week besteld. De daadwerkelijk bouw begint in September. Ik kan in ieder geval niet wachten, deze heli wordt dan ook de "mooie".
Ik heb de FB versie zien staan op de masters in Venlo en ik vond hem er goed uitzien. Hij is heel compact gebouwd en voelt superstijf aan. De korte en directe aansturing vind ik ook wel goed. Ben benieuwd Bas
De bouw is toch nog in september begonnen, gisteren. Er moest gewacht worden op enkele componenten, een feestje in München zat er ook nog tussen. De uiteindelijke specs zijn als volgt: - Cyclic servos: Futaba BLS 451 - Tail servo: Futaba BLS 251 - FBL Controller: Mikado mini V-Bar V5 Pro Software. - Ontvangers: Twee Spektrum SPM9545 satellieten. - Motor: Scorpion HK-4020 910kv - Pinion: 16T - ESC: Kontronik Jive 100+ LV - Batterijen: Hyperion G3 VX 6S 4200mah De eerste indrukken van de kit zijn zeer goed, enkele dingen die opgevallen zijn: Geen scherpe randjes bij de CNC aluminium onderdelen (KDE Direct), Sommige schroefjes zijn verzonden in het carbon voor een vlak oppervlak, Betere – niet boter zachte – schroefjes (Align), Solide frame, stijf maar ook zeer slank. Alle onderdelen die al opgebouwd zijn hadden overal Locktide. De foto’s zullen spoedig volgen.
Foto Update 1 Klaar om te bouwen. Overzicht van de frame onderdelen. Nejes afgewerkt, inclusief voorgeïnstalleerde metalen fittingen voor de staartservo. Deel van het aluminium subframe, dit is de onderkant met de servohouders en staart aandrijving. Het frame zit deels in elkaar, voelt al zeer stijf aan. De mainshaft en -gear zijn geplaatst, zeer solide en geen speling. Overzicht van huidige stand van zaken. Om een idee te geven hoe smal het frame is, let ook op de verzonken schroeven van de batterijhouder. De volgende foto's zullen met een rustigere achtergrond gemaakt worden .
Ziet er goed uit zeg! dat kleuren schema op die kap is bijna t zelfde als van de velocity90, zit die ook bij jou kit? Mooi verslag!
Nope hij heeft niet gevlogen, en dat zal pas in maart 2011 gebeuren. Ik ben momenteel weer weg voor mijn werk ( Zeevaart ), zodoende. De bouw is nog wel verder gegaan, totdat bleek dat de Jive 100 niet plat past. Die gaat op zijn zij met een heatsink voor extra stabiliteit. het is de bedoeling om die te plakken met Artic Silver componenten lijm. Het bestellen duurde langer dan verwacht en vandaar de vertraging, die dus gelijk 4 maanden is ...