Gebruik van flaps, in cominatie of niet?

Hallo,

Ik ben bezig met een vintage vliegtuig de Taxi 2000. (2m span, vergelijking met piper cub).
Hier komen ook flaps op maar weet niet of het verstandig is dit te combineren met mijn ailrons, wat wel eens gezegd of beschreven word.

Mijn flaps staan nu op 40 graden naar beneden als ik deze activeer, de ailron doet dan niets.
Ik zit te lezen dat je kan combineren met je ailron zodat je ailron iets omhoog komen.

Wat kan ik het beste doen?
En hoeveel graden komt het te staan?

Gr Ed

Bedoel je dat je de ailerons als flaps gebruikt en tijdens de landing naar beneden zet?

Dat is niet zo'n handige oplossing. In de eerste plaats neemt, zoals je merkt de bestuurbaarheid erg af. Maar er is een belangrijker argument.

Als de ailerons als flaps naar beneden staan dan vergroot de invalshoek van de vleugeltip. Als je te langzaam vliegt overtrekken de vleugeltipppen als eerste. Omdat er altijd altijd (bouw)verschil is tussen de twee vleugelhelften overtrekt er één tip als eerste. Het gevolg is dat het toestel over de vleugeltip wegvalt. Laag bij grond is dit niet meer te corrigeren met een crash als gevolg.

Zitten de landingsflaps tegen de vleugelwortel, dan zal het vleugelmidden het eerst overtrekken. De vleugeltip blijft dan lift leveren, waardoor het toestel niet over de tip wegvallen.

Vaak wordt er om het als eerste overtrekken van de tip te voorkomen een negatieve tipverdraaiing in de vleugel gebouwd. Dit "veiligheidsmechanisme" ga je door de ailerons naar beneden te zetten uitschakelen, erger nog je gaat er voor zorgen dat de tip als eerste overtrekt.

De enige goede oplossing is het in de vleugel bouwen van aparte landingsflappen.

Ik ben het helemaal met N.P.S. eens. Gisteren ben ik een beetje aan het experimenteren geweest met een model waarvan ik de rolroeren ook als remkleppen heb gebruikt. Het werkt wel maar het model is dan veel lastiger door de bocht te krijgen. Je hebt het richtingroer echt hard nodig om een nette bocht te kunnen maken. Met alleen de rolroeren, die dus ook als remkleppen naar beneden staan, moet je veel grotere uitslagen geven met als groot risico dat het vliegtuig over één vleugel zal wegvallen.

Jullie moeten beter lezen: hij wil tegelijkertijd met de (aparte) landingskleppen, de ailerons een beetje omhoog draaien....

Mijns inziens, kun je dit prima doen als rem-mogelijkheid (dus snel veel hoogte verliezen zonder achterlijk veel snelheid op te bouwen), maar moet je dit NIET doen bij de landing: je gaat de lift over het middendeel van de vleugel vergroten, en aan de tippen die lift weer vernietigen.... daardoor kun je nog steeds niet langzamer vliegen, moet je bij dezelfde snelheid met meer invalshoek vliegen, en zal je overtreksneheid op zijn best gelijk blijven danwel zelfs verhogen.

Als je al je aillerons mee wilt gebruiken, het kan wel, maar dan moet je de aillerons hooguit de helft tot 1/3 van de uitslag van de kleppen geven.
Op die manier maak je het profiel over de hele lengte "boller" en kun je dus nóg langzamer binnenkomen. Tegeleijkertijd hou je in elk geval nog een klein beetje het effect van verdraaide tips, ofwel dat de tips als laatste overtrekken.
Het stuurt wel lastiger, dus dat is een compromis wat je moet kiezen...
Nuttig is het niet, een Taxi wil ook zonder landingskleppen al voldoende langzaam binnen komen....

Groet, Bert

Dit is in weze CROW (Of Butterfly) stand, lijkt me niet nodig voor een motor kist.
Bij zwevers zie je het wel veel, op mijn Big Stik gebruik ik ook alleen Flaps en daarmee komt hij stapvoets binnen.
De vraag is dus waarom je dit wil?

Nee Bert ik heb het wel goed gelezen. ;) Wat ik duidelijk wil maken is dat die rolroeren als remkleppen gebruiken geen goed idee is. Het maakt niet uit af dat in combinatie met de echte remkleppen is of niet! Feitelijk is het "onzin" om het in combinatie te doen. De extra bijdrage van die extra remkleppen is in verhouding tot de nadelen maar klein. Laat alle roeren het werk doen waar ze voor bedoeld zijn dat is veel beter en veiliger. Je kan een stevige baco best als hamer gebruiken maar of dat nu zo'n goed idee is???? Als je niet anders hebt dan doe je het maar als het anders kan natuurlijk niet!

Bij de Crow of Butterfly configuratie gaan de remkleppen naar beneden maar de rolroeren omhoog! Hierbij zorgen de remkleppen voor meer lift en weerstand en de rolroeren voor meer weerstand. Omdat de effectieve invalshoek door de omhoog staande rolroeren verkleint worden zal daardoor de lift verkleind worden. Dit kan door de remkleppen goed gemaakt worden zodat feitelijk alleen de extra weerstand overblijft.
De kans op overtrekken van de vleugeluiteinden wordt door deze configuratie ook kleiner, het is daardoor behoorlijk veiliger dan de rolroeren ook als remkleppen, naar beneden dus, te gebruiken.

Als je wél gelezen had, dat hij de rolroeren omhoog wilde draaien, waarom schrijf je dan:

Met alleen de rolroeren, die dus ook als remkleppen naar beneden staan, moet je veel grotere uitslagen geven met als groot risico dat het vliegtuig over één vleugel zal wegvallen.

Groet, Bert

Je vraag is wat je het beste kunt doen. Mijn antwoord daarop zou zijn; eerst alles zonder mixers, en met een veilige hoek voor je flaps (maak er geen 90 graden schuurdeuren van!).

Dan gaan vliegen. Zonder flaps te gebruiken, maiden etc, eerste paar vluchten, flaps zijn niet nodig. Deze kist heeft al een lel van een vleugel en kan zonder flaps al mooi binnenkomen.

Dan, als de kist zichzelf bewezen heeft, de flaps op een veilige hoogte eerst eens uitproberen, en kijken wat dat met de kist doet.

Ikzelf zou de ailerons waarschijnlijk niet tegenmixen, maar, afhankelijk van wat de kist doet, wellicht een beetje down elevator meemixen met de flaps. Op die manier kun je voorkomen dat je kist gaat klimmen bij het 'deployen' van de flaps.

Ailerons mixen? Als je eenmaal zover bent, kun je het gewoon vrij risicoloos uitproberen. Kijken wat het doet, en of jou dat bevalt. Zoveel mensen zoveel meningen, misschien vind jij het wel fijn of handig, of juist totaal helemaal niet.

De moraal van dit verhaal is dat je dit soort dingen op zo'n kist gewoon veilig kunt uitproberen, je daar niet te bang voor moet zijn. Als je de mixpercentages laag houdt, zal je kist echt niet direct met een stall de lucht uit komen kletteren, of iets van dien aard.

40 graden voor je flaps lijkt mij trouwens wel vrij fors. Niet dat het niet moet kunnen, of fout is, ik weet niet wat normaal is voor zo' taxi, maar zou het zelf ws. op een 23 standen schakelaar zetten en dan 15 en 35 graden.

Flaps zijn overigens toch geen remkleppen? Bij mijn weten is het de bedoeling van flaps de vleugel meer lift te geven bij lagere snelheden. Niet zozeer om te remmen, dat doe je al voordat je de flaps 'aanzet', toch? of praat ik onzin?

Laatst bewerkt door een moderator:
Werking van de flaps is dubbel en afhankelijk van de uitslag zijn flaps:
Lift verhogend
Lift en weerstand verhogend.

Tot een bepaalde uitslag zullen flaps alleen de lift verhogen, deze stand wordt dan ook gebuikt tijdens de start, zeg dat dit een 10 tot 15 graden uitslag is.

Tijdens de landing wil je extra lift en extra weerstand, dus bijv. bij 30 tot 40 graden uitslag zal dit optreden.

Ga je verder dan heb je alleen maar weerstand en geen extra lift meer.

Ik hoor er veel over crow (flaps omlaag, ailerons wat omhoog) heb dit zelf nog nooit geprobeerd, dit wordt vaak toegepast om de overtrek van de tip te verlaten.
Zie je veel bij de jets maar op mijn jet heb ik het niet, die kan zo langzaam zonder nare eigenschappen dat ik het nog niet nodig heb gevonden om te proberen.

Ik ben het wel met eenpitter eens, mooi verwoord.

Bij m'n Islander (2,15m) met een vleugel die quasi gelijk is aan een smalle binnendeur heb ik flaps op 15° staan voor het opstijgen en daar is hij heel stabiel mee. Take-offs zijn betrouwbaar "schaal" uit te voeren (niet te bruusk van de grond loskomen, langzaam uitklimmen, ...)
Flaps voor landing zitten op 30° en hier gaat de kist mee dalen en z'n snelheid gaat zakken, maar dan wel zeer betrouwbaar dalen. Kist blijft perfect bestuurbaar, hoogte regel je dan bij met throttle.
Ik had eerst verwacht dat hij ging klimmen, neen hij daalt dus in een mooie trage helling naar beneden.

Tijdens de eerste vlucht hebben we op een veilige hoogte de flaps uitgeprobeerd en het gedrag van de kist goed bekeken. Piste was lang genoeg om ook zonder flaps binnen te komen in het geval dat het nodig was maar we zijn direct geland met flaps.

Iedere kist reageert een beetje anders, het zou me verwonderen dat de Taxi 2000 dit nodig heeft (flaps + aileron omhoog) maar waarom niet proberen? Eerste paar vluchtjes zonder, hoogte nemen ("three erros high") en de kist leren kennen met en zonder flaps.
Nadien de ailerons up op een schakelaar zetten op je zender en proberen, terug op hoogte. Hoogstens gaat hij wat vervelend doen, maar uit elkaar spatten, verdampen of steil naar beneden duiken zal hij niet doen. Bevalt je het niet, schakelaar weer uit en verder vliegen zoals je gewoon was.

Voor dergelijke zaken raad ik je trouwens aan om een clubgenoot erbij te betrekken die kan helpen met de schakelaars. Doorspreek alles voor de vlucht, ga planmatig te werk en overleg tijdens de vlucht.
Dergelijke zaken proberen brengt altijd een beetje stress mee, en dan is het wel net zo handig als je een co-piloot hebt die net dat ene schakelaartje op 0 of 1 kan zetten voor je.

O ja, voor m'n flaps heb ik in m'n zender geprogrammeerd dat hij vertraging inbouwt zodat de servo niet ineens omslaat maar "langzaam" de flaps uitzet.

Bedoel je dat je de ailerons als flaps gebruikt en tijdens de landing naar beneden zet?

Dat is niet zo'n handige oplossing. In de eerste plaats neemt, zoals je merkt de bestuurbaarheid erg af. Maar er is een belangrijker argument.

Als de ailerons als flaps naar beneden staan dan vergroot de invalshoek van de vleugeltip. Als je te langzaam vliegt overtrekken de vleugeltipppen als eerste. Omdat er altijd altijd (bouw)verschil is tussen de twee vleugelhelften overtrekt er één tip als eerste. Het gevolg is dat het toestel over de vleugeltip wegvalt. Laag bij grond is dit niet meer te corrigeren met een crash als gevolg.

Zitten de landingsflaps tegen de vleugelwortel, dan zal het vleugelmidden het eerst overtrekken. De vleugeltip blijft dan lift leveren, waardoor het toestel niet over de tip wegvallen.

Vaak wordt er om het als eerste overtrekken van de tip te voorkomen een negatieve tipverdraaiing in de vleugel gebouwd. Dit "veiligheidsmechanisme" ga je door de ailerons naar beneden te zetten uitschakelen, erger nog je gaat er voor zorgen dat de tip als eerste overtrekt.

De enige goede oplossing is het in de vleugel bouwen van aparte landingsflappen.

Hallo N.P.S.

Nee, AIL heb ik en flap komt er bij, dus, niet AIL inzetten als flap.
Ze werken apart maar kunnen ook in combie gezet worden, dwz, zodra je de flap inschakelt gaat deze naar beneden en gaan de AIL iets omhoog, MAARje kan je AIL wel gebruiken.

Gr ED

Jullie moeten beter lezen: hij wil tegelijkertijd met de (aparte) landingskleppen, de ailerons een beetje omhoog draaien....

mijnsinziens, kun je dit prima doen als rem-mogelijkheid (dus snel veel hoogte verliezen zonder achterlijk veel snelheid op te bouwen), maar moet je dit NIET doen bij de landing: je gaat de lift over het middendeel van de vleugel vergroten, en aan de tippen die lift weer vernietigen.... daardoor kun je nog steeds niet langzamer vliegen, moet je bij dezelfde snelheid met meer invalshoek vliegen, en zal je overtreksneheid op zijn best gelijk blijven danwel zelfs verhogen.

Als je al je aillerons mee wilt gebruiken, het kan wel, maar dan moet je de aillerons hooguit de helft tot 1/3 van de uitslag van de kleppen geven.
Op die manier maak je het profiel over de hele lengte "boller" en kun je dus nóg langzamer binnenkomen. Tegeleijkertijd hou je in elk geval nog een klein beetje het effect van verdraaide tips, ofwel dat de tips als laatste overtrekken.
Het stuurt wel lastiger, dus dat is een compromis wat je moet kiezen...
Nuttig is het niet, een Taxi wil ook zonder landingskleppen al voldoende langzaam binnen komen....

Groet, Bert

Hallo Bert,

Ja, lezen:D:D:D

Ik denk dan dat ik het gewoon bij de FLAP hou, het is best een grote kist met 15cc 4T, kan altijd nog kijken en instellen om te combineren.
Bedankt voor het advies.

Gr Ed

Je vraag is wat je het beste kunt doen. Mijn antwoord daarop zou zijn; eerst alles zonder mixers, en met een veilige hoek voor je flaps (maak er geen 90 graden schuurdeuren van!).

Dan gaan vliegen. Zonder flaps te gebruiken, maiden etc, eerste paar vluchten, flaps zijn niet nodig. Deze kist heeft al een lel van een vleugel en kan zonder flaps al mooi binnenkomen.

Dan, als de kist zichzelf bewezen heeft, de flaps op een veilige hoogte eerst eens uitproberen, en kijken wat dat met de kist doet.

Ikzelf zou de ailerons waarschijnlijk niet tegenmixen, maar, afhankelijk van wat de kist doet, wellicht een beetje down elevator meemixen met de flaps. Op die manier kun je voorkomen dat je kist gaat klimmen bij het 'deployen' van de flaps.

Ailerons mixen? Als je eenmaal zover bent, kun je het gewoon vrij risicoloos uitproberen. Kijken wat het doet, en of jou dat bevalt. Zoveel mensen zoveel meningen, misschien vind jij het wel fijn of handig, of juist totaal helemaal niet.

De moraal van dit verhaal is dat je dit soort dingen op zo'n kist gewoon veilig kunt uitproberen, je daar niet te bang voor moet zijn. Als je de mixpercentages laag houdt, zal je kist echt niet direct met een stall de lucht uit komen kletteren, of iets van dien aard.

40 graden voor je flaps lijkt mij trouwens wel vrij fors. Niet dat het niet moet kunnen, of fout is, ik weet niet wat normaal is voor zo' taxi, maar zou het zelf ws. op een 23 standen schakelaar zetten en dan 15 en 35 graden.

Flaps zijn overigens toch geen remkleppen? Bij mijn weten is het de bedoeling van flaps de vleugel meer lift te geven bij lagere snelheden. Niet zozeer om te remmen, dat doe je al voordat je de flaps 'aanzet', toch? of praat ik onzin?

Hallo Eenpitter,

Ik zal eens gaan kijken maar dan eerst zonder mixen.
Ik weet dat de Taxi 2000 (uit 1989) mooi moet vliegen, de kist heb ik van een ervaren vlieger over genomen maar moest up to date gemaakt worden, vlieg waardig zeg maar.
Vleugel was kapot en is opnieuw gemaakt maar gelijk een flap op gemaakt, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik probeer het eerst op 20 graden.

Gr Ed

Ik ben het wel met eenpitter eens, mooi verwoord.

Bij m'n Islander (2,15m) met een vleugel die quasi gelijk is aan een smalle binnendeur heb ik flaps op 15° staan voor het opstijgen en daar is hij heel stabiel mee. Take-offs zijn betrouwbaar "schaal" uit te voeren (niet te bruusk van de grond loskomen, langzaam uitklimmen, ...)
Flaps voor landing zitten op 30° en hier gaat de kist mee dalen en z'n snelheid gaat zakken, maar dan wel zeer betrouwbaar dalen. Kist blijft perfect bestuurbaar, hoogte regel je dan bij met throttle.
Ik had eerst verwacht dat hij ging klimmen, neen hij daalt dus in een mooie trage helling naar beneden.

Tijdens de eerste vlucht hebben we op een veilige hoogte de flaps uitgeprobeerd en het gedrag van de kist goed bekeken. Piste was lang genoeg om ook zonder flaps binnen te komen in het geval dat het nodig was maar we zijn direct geland met flaps.

Iedere kist reageert een beetje anders, het zou me verwonderen dat de Taxi 2000 dit nodig heeft (flaps + aileron omhoog) maar waarom niet proberen? Eerste paar vluchtjes zonder, hoogte nemen ("three erros high") en de kist leren kennen met en zonder flaps.
Nadien de ailerons up op een schakelaar zetten op je zender en proberen, terug op hoogte. Hoogstens gaat hij wat vervelend doen, maar uit elkaar spatten, verdampen of steil naar beneden duiken zal hij niet doen. Bevalt je het niet, schakelaar weer uit en verder vliegen zoals je gewoon was.

Voor dergelijke zaken raad ik je trouwens aan om een clubgenoot erbij te betrekken die kan helpen met de schakelaars. Doorspreek alles voor de vlucht, ga planmatig te werk en overleg tijdens de vlucht.
Dergelijke zaken proberen brengt altijd een beetje stress mee, en dan is het wel net zo handig als je een co-piloot hebt die net dat ene schakelaartje op 0 of 1 kan zetten voor je.

O ja, voor m'n flaps heb ik in m'n zender geprogrammeerd dat hij vertraging inbouwt zodat de servo niet ineens omslaat maar "langzaam" de flaps uitzet.

Hallo Dries,

Ook jij bedankt voor het advies, en betreft de zender! goeie tip dat vertragen.

Gr Ed

Hallo N.P.S.

Nee, AIL heb ik en flap komt er bij, dus, niet AIL inzetten als flap.
Ze werken apart maar kunnen ook in combie gezet worden, dwz, zodra je de flap inschakelt gaat deze naar beneden en gaan de AIL iets omhoog, MAARje kan je AIL wel gebruiken.

Gr ED

Flaps gebruik je om er voor te zorgen dat de vleugel meer lift levert. Je kan dan langzamer vliegen. Als je daarbij de ailerons omhoog stelt, levert dat deel van de vleugel juist minder lift. De extra lift van de flaps wordt dan gecompenseerd door minder lift van het vleugeldeel met de omhoog staande ailerons. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Hoi,

Zag je bericht maar lees het wat laat.
Ik heb het wel eens gezien dat er de rem flap en AIL in combi is gedaan maar het blijkt hier te gaan bij een super snel toestel.
Rem gaat 15 grade omlaag en AIL gaat een 3e daar van om hoog.
Was wat lastig te sturen maar daarom vroeg ik het mij af of dat ook kon op die van mij maar dat was voor mij niet geschikt.

Gr Ed

Back