In een eerder antwoord schreef ik dat je met slechts enkele onderdelen het probleem kon oplossen. Dit zijn de twee schakeling die ik bedoel. Het grote voordeel van deze schakelingen is dat ze VEEL nauwkeuriger schakelen dan een zenerdiode en een transistor. De schakeling schakelt ook veel sneller. Als je een zenerdiode en een transistor gebruikt gaat er langzaam maar zeker steeds meer stroom door het relais lopen to het uiteindelijk aan zal trekken. Het is heel goed mogelijk dat als je twee de zelfde schakelingen maakt dat de ene bij 5V schakelt en de tweede pas bij 5,5V. Bij deze schakelingen is dat verschil vele malen kleiner.
Deze schakeling is de meest simpele en kan je gebruiken als de stroom die de relaisspoel nodig heeft niet meer is dan ongeveer 120mA.
De waarde van de weerstanden zijn vrij simpel te berekenen. Ik ga uit van een vaste waarde voor R2, in dit geval is die waarde 10k. R1 moet je nu berekenen om het relais boven de gewenste spanning aan te laten trekken.
Eerst enkele definities:
R1= R1+R1a
R2=10k
Va= de spanning waarboven het relais aan moet zijn.
De berekening is dan als volgt:
R1=(2,5/R2)*(Va-2,5)
R1=(2,5/10)*(5,4-2,5)=11,6k
Nu bestaat er geen weerstand van 11,6K dus moeten we die "zelf maken". Dat kan je doen door een weerstand van 10k en één van 1,6k in serie te zetten. R1 is dan 10k en R1a is dan 1,6k. Simpel, niet?
Het relais zal nu aantrekken als de spanning 5,4V of hoger is en afvallen als de spanning onder de 5,4V komt!
Nu kan het zijn dat de stroom die de relaisspoel nodig heeft hoger is dan 120mA. Dat kan de TL431 niet verwerken dus moet de hulp van een transistor ingeroepen worden. Je krijgt dan de schakeling hieronder.
Nog een opmerking. Voor de weerstanden kan je het beste 1% metaalfilm weerstanden gebruiken. Die zorgen voor een nauwkeuriger bepaald schakelpunt en zijn in veel meer waardes te koop. Ze zijn wel iets duurder dan "gewone" weerstanden maar dat is slechts centen werk.
Succes.