Gebruikstips voor de eerste keren FPV vliegen.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door stef stuntpiloot, 12 aug 2011.

1. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ik heb de komende weken 2 FPV sets tot mijn beschikking die ik mag testen, nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen tijdens deze test periode.

De 2 sets die ik mag gebruiken:
    Flycamone 3 FPV set (met bril)
    Fatshark FPV set 5.8 ghz met ImmersionRC telemetrieset en headtracking kit van ImmersionRC

De dingen die ik begrepen heb:
    - Altijd een spotter mee
    - Eerste keren opstijgen en landen zonder bril en vanuit stabiele vlucht de bril op
    - Headtracking schijnt lastig te zijn dus dit pas doen als de rest goed onder controle is.

Hebben jullie hier aanvullingen op? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  2. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Goed begin!
    Verwacht alleen niet veel van de Flycam ;) .

3. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Tijdens de testperiode. Die flycam weggooien en met die 5.8ghz fatshark en immersion set vliegen. Headtracking zal ik inderdaad niet gebruiken totdat je een paar weken-maanden fpv hebt gevlogen. Anders ga je geheid crashen.

4. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Check. Is die flycamone set dan zo slecht? wat maakt deze zo slecht dan?

Is het tevens belangrijk om die antenne aan te passen naar zo'n klavermodel?

5. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Nee maar met een goeie haal je meer uit de spullen die je al hebt.
    Dus wel een aanrader.

Ga de eerste keer ook vliegen op zich maar laat een 2e persoon kijken hoe het beeld is.
    Als je gelijk de bril op hebt of iets later opzet en je komt tot de conclusie dat er amper beeld is ben je al je orientatie kwijt en voor je weer buiten de bril goed kunt focussen ben je ook weer een paar seconde verder. En dan moet je nog je model in de lucht terug zien te vinden.
    En dat valt echt niet mee, zeker niet als je al wat verder weg bent.

Starten doe ik nu ook nog zonder bril. Reden, geen kunstmatige horizon dus al je bij de start te ver omhoog gaat en de lucht is egaal van kleur, blauw of bewolkt dan weet je niet meer hoe je model ligt.

6. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Bedankt voor de tip, op die manier kan je natuurlijk checken of het beeld/range wel goed is alvorens je probeert met de bril en compleet het beeld verliest. is er geen kunstmatige horizon beschikbaar? Ik heb immers al dat systeem er op zitten met GPS voor snelheid en richting (Amperage en hoogte ook) dus lijkt me dat zoiets ook mogelijk moet zijn?

7. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Stef.
    De flycamone die is toch 2,4 ghz.
    Waarmee vlieg je rc? en waar achter op het zernike ??
    Daar werd mijn video op 2,4 erg beperkt door google/wifi/dat ding onder de grond achter je .

8. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
  9. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ik vlieg op 2 locaties, daar bij zernike heb ik gedaan omdat ik daar een start/landingsbaan had voor de kleine wieltjes van mijn cessna'tje. ik heb daar nu een ander landingsgestel op zitten dus kan ik gewoon van een grasveld starten/landen dus ik vlieg nu ook bij Kardinge (vliegerveldje waar nooit iemand vliegert)

10. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Een andere vraag, wat zou een goed FPV platform zijn? (als in wat voor vliegtuig) Ik zie namelijk veel verschillende vliegtuigen voorbij komen en ook verdacht vaak een delta. Zou dit vliegtuig hier geschikt voor zijn? :

(dit is een HAI 2 die op dit forum te koop staat)

11. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi, nee helaas. Rol en klimhoek zijn niet uit de GPS signalen te halen. Dat gebeurd zover ik weet met Giro's ofwel als je een autopilot hebt dan zit het er vaak wel bij in. Deze modules hebben ook al GPS aanboard en zorgen ook voor je OSD. Zit alleen rond de 250 euro.

Maar goed zo erg is het niet om de eerste paar meter zonder bril te doen, en als je een stabiel modelletje hebt kan je hem ook best wel met bril opgooien. Camera zo afstellen dat je altijd een randje lucht boven in het beeld hebt. Zo heb je zelf een goede horizon. En dus niet recht omhoog klimmen tenzij je nog een beetje kunt oriƫnteren op het wolkendek.

Vliegtuig opzich ziet er niet verkeerd uit maar balsa is natuurlijk wel wat schade gevoeliger en voor zover ik weet is het best een vlot modelletje.

12. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Het lijkt opzich mee te vallen als ik naar dit filmpje kijk (wat betreft de snelheid) schade gevoelig inderdaad wel... hmmm lastig

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Veel voorkomende FPV vliegtuigen zijn de Easystar, Twinstar, Nemo, Cloudsfly oftewel veel schuimpjes.
    Dan heb je idd ook de delta's/vliegende vleugels/alulah.

14. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Die Fatshark zou ik ook wel willen testen, hoe krijg je dat voor elkaar?

15. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Okee, misschien dan toch maar kijken naar een schuimpje. Ik vind dit wel een mooi/simpel toestel! Hieronder even een fototje van de setjes (voor de zoals ik meer visueel ingestelden)

@ Holco: Via mijn werk kunnen lenen ;)

16. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Leuk werk heb je dus ;) .
    Zoeken ze nog personeel?

17. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Lol volgensmij niet ;) is ook niet echt voor je om de hoek :)

Ja ik mag niet klagen wat werk betreft, nieuwe producten uittesten en kijken of het wat is voor het assortiment, en helikopters testvliegen/trimmen etc zodat hij goed afgesteld bij de klant aan komt. Oh en natuurlijk helikopters fixen voor klanten.

Deel Deze Pagina