gel accu laten vallen, hij sist nu?

ik wou vanmorgen een 24ah gelaccu ff opladen maar toen ik em optilde liet ik em weer vallen van een cmtje of 20. het was door het gewicht van de accu een redelijke klap en er is ook een hapje uit het laminaat. de accu zag er verder perfect uit en ik heb em gewoon aan de ladere gehangen.
toen ik terugkwam van school zat er zon 20a in en was de lader nog maar op 1,4a aan het laden na nog 2a ofzo begon de accu een beetje te pruttelen en te sissen. ik heb em toen gelijk uit gedaan maar is dat erg?
het pruttelen is nu opgehouden en de accu geeft 13.08v aan.

is deze accu kapot? is hij nog te gebruiken? is het gevaarlijk dat sissen?

Een gelaccu moet je met weinig amps laden dat hij sist wil zeggen dat je te hard hebt geladen.
je zou dat bij de fabrikant van de accu kunnen navragen wat de laadstroom moet zijn.

dat de lader nog maar 1.4a is normaal de accu gaat tegen drukgeven naar maten die voller word was ook zo bij een lood accu begon met 5a laden en eindigden op 400ma

Een loodaccu laden met een constante stroom (0,1 C) is vragen om moeilijkheden. Dat is alleen voor NiCd en NiFe accu's.

Het moet anders:
Constante spanning van 2 komma en een beetje Volt per cel (Kijk maar eeens hier)
met een stroombegrenzing zodat je in het begin niet boven de 0,1C komt.
Naarmate de accu voller wordt daalt de stroom tot deze uiteindelijk 0 wordt.
Als je dan geforceerd toch stroom wilt laten lopen maak je de boel kapot.
(Zoals je hebt gemerkt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een loodaccu laden met een constante stroom (0,1 C) is vragen om moeilijkheden. Dat is alleen voor NiCd en NiFe accu's.

Het moet anders:
Constante spanning van 2 komma en een beetje Volt per cel (Kijk maar eeens hier)
met een stroombegrenzing zodat je in het begin niet boven de 0,1C komt.
Naarmate de accu voller wordt daalt de stroom tot deze uiteindelijk 0 wordt.
Als je dan geforceerd toch stroom wilt laten lopen maak je de boel kapot.
(Zoals je hebt gemerkt)
he ik snap t nog steeds niet, in dat artikel staat dat je 05,c mag laden?

ik moet dus de eindspanning verlagen naar 13,8?

Laatst bewerkt door een moderator:
he ik snap t nog steeds niet, in dat artikel staat dat je 05,c mag laden?

ik moet dus de eindspanning verlagen naar 13,8?
Let op, je moet wel goed lezen! Er staat dat je moet laden met een laadstroom die maximaal een bepaalde waarde mag hebben. Die maximale waarde wordt opgegeven door de fabrikant en is meestal ergens tussen de 0,3 tot 0,5C. Sommige fabrikanten geven 0,7C op.
Je moet dus kijken wat de fabrikant opgeeft en daarmee laden. Kan je dat niet vinden dan is het zeer verstandig om voorzichtig te blijven en eerder van 0,3C uit te gaan dan van 0,5C.

De maximale spanning van een loodaccu is van een aantal zaken afhankelijk. Als je die niet weet of niet kunt bepalen dan kan je ook hier het beste voorzichtig zijn en van de laagste waarde uitgaan. Die waarde is 2,3V per cel. Voor een 12V accu (6 cellen) komt dat dus op 13,8V.

Stel je hebt een 12V 7Ah lood gell accu. De fabrikant geeft op dat de "initial charge current" 3A is. Deze accu mag je dus laden met een maximale stroom van 3A wat net iets minder is dan 0,5C.
Je moet je lader dus instellen op 13,8V en een maximale stroom van 3A. Wanneer je een lege accu op de lader aansluit zal in het begin een laadstroom van 3A gaan lopen. Naarmate de accu voller raakt stijgt de accuspanning en zal de laadstroom minder worden. Uiteindelijk zal er geen laadstroom meer lopen wanneer de accu helemaal vol is.

Simpeler kan ik het niet uitleggen.

ernst

inderdaad
uw artikel is volledig juist.....

ps: ik lees graag uw draadjes met uw info
vb: accu en laad techniek
(met veel waardevolle info)

groeten
steffe

Let op, je moet wel goed lezen! Er staat dat je moet laden met een laadstroom die maximaal een bepaalde waarde mag hebben. Die maximale waarde wordt opgegeven door de fabrikant en is meestal ergens tussen de 0,3 tot 0,5C. Sommige fabrikanten geven 0,7C op.
Je moet dus kijken wat de fabrikant opgeeft en daarmee laden. Kan je dat niet vinden dan is het zeer verstandig om voorzichtig te blijven en eerder van 0,3C uit te gaan dan van 0,5C.

De maximale spanning van een loodaccu is van een aantal zaken afhankelijk. Als je die niet weet of niet kunt bepalen dan kan je ook hier het beste voorzichtig zijn en van de laagste waarde uitgaan. Die waarde is 2,3V per cel. Voor een 12V accu (6 cellen) komt dat dus op 13,8V.

Stel je hebt een 12V 7Ah lood gell accu. De fabrikant geeft op dat de "initial charge current" 3A is. Deze accu mag je dus laden met een maximale stroom van 3A wat net iets minder is dan 0,5C.
Je moet je lader dus instellen op 13,8V en een maximale stroom van 3A. Wanneer je een lege accu op de lader aansluit zal in het begin een laadstroom van 3A gaan lopen. Naarmate de accu voller raakt stijgt de accuspanning en zal de laadstroom minder worden. Uiteindelijk zal er geen laadstroom meer lopen wanneer de accu helemaal vol is.

Simpeler kan ik het niet uitleggen.
oke ik snap het dank u wel ;)

wel vaag dat me computer lader op 14,7v staat als ik een 12v pb accu selecteer.

het zijn trouwens de yuasa gel accus die ik van forumlid wubbo heb gekocht

Dat is een zelfde vraag als: "Ik heb een Volvo, weet iemand hoe hard hij kan rijden?"
Type de merknaam en het typenummer in Google en je zal vrijwel zeker alles over die accu kunnen vinden.
Om je op weg te helpen vind je de site van Yuasa HIER.

Back