Voor het model van mijn Büssing met ondervloer motor ben ik op zoek naar een geluidsmodule die twee functies moet kunnen: dieselmotor (origineel geluid) en luchthoorn (evt. deur dichtslaan). In het model zitten al twee Arduino's: één voor de laadkraan, één voor de aandrijving. Verdere functies zijn licht en richtingaanwijzers, kunnen moeiteloos op de tweede Arduino. Het zal duidelijk zijn dat ik voor de geluidsfuncties geen dure Beier of Benidini modules wil aanschaffen. Ik ben op internet gaan zoeken naar de combinatie van geluidsmodules en Arduino en stuit daarbij op een simpele oplossing: een MP3 speler, bijvoorbeeld een Mini MP3 Module AC20BP Inmiddels zijn alle beperkingen bekend: geen geluiden gelijktijdig, stoppen geluid aan het eind e.d. Maar voor 4.- koop je er gewoon twee, daarmee los ik meteen het probleem op dat de motorspeaker in het midden zit en de andere geluiden bij de cabine moeten komen. Dus ook een tweede (kleine) speaker. Die geluiden hoeven nooit gelijktijdig te worden afgespeeld, er go: één probleem opgelost. Het motorgeluid bestaat in principe uit de volgende geluiden: starten-stationair-lopen-stoppen. Dat valt ook 'simpel' te programmeren. Blijft het regelen van het toerental met veranderende snelheid (en mogelijk nog schakelen), maar dat is van later zorg. Zijn er modelbouwers die hiermee ervaring hebben en zo ja, kunnen ze me een aansluitschema sturen en de bijbehorende Arduino Sketch?.
Hallo Jan, Dit is de ultieme oplossing met ES32: Het vervolg op de King Hauler. Ik begin eenvoudig met Arduino en een mini MP3 player. Zal laten weten wat hiervan terecht is gekomen. Groeten , Gerrit
De "oude" versie is minder complex...https://github.com/TheDIYGuy999/Rc_Engine_Sound die code heb ik gebruikt en verder aangepast. Werkt met een gewone esc; gewoon een y-kabel zetten op je kanaal met regelaar. op de settings.ino kon je dan aangeven welke sound je wou: oldtimer, ferrari, v8, diesel,... het nadeel van arduino in het algemeen zijn de interrupts... zomaar eventjes nog eens interrupt (en zeker mét geluid) erin duwen zodat het pinker-geluid doorkomt of een toeter terwijl je ander geluid doorloopt is eerder een nogo... ik heb een uno op de achterkant van een 1/8ste truck gezet. werkt prima... enkel de regelaar is op dit moment stuk Het debuggen met code was mega-simpel... laptop achterop op het 5dewiel en gewoon rijden en de parameters mee uitlezen van het scherm... Nu ben ik begonnen met een nano die via het bind-kanaal op de ontvanger ppm alle kanalen gewoon uitleest en op basis van die getalwaardes voer ik acties uit. veel logischer, makkelijker. maar waarschijnlijk niet compatibel met graupner-futaba omdat kanaal 1 en 3 al omgekeerd zitten. Ideaal voor een simpele lichtmodule eigenlijk.(==> gemaakt voor micro-leds voor de bussing 8000 van veroma)