Genoeg power voor P38 Lightning?

Beste mensen,
Mijn P38 Lightning moet (na jaren op de bouwplank) eindelijk maar eens de lucht in.
Net alles gewogen en ik kom op ongeveer 7 kg vlieggewicht.
Vraag: komt ie met 2x OS FS 48 Surpass met een drieblad 10x7 de lucht in?
In een testbericht van de FS 48 wordt een vermogen van 0,535 kW/0,728 PS gemeten.
Met vriendelijke groet,
Hans Peter

Voor mijn gevoel, maar dat is dan ook echt voor mijn gevoel zou ik zeggen dat het wat aan de magere kant is.

meer

Hoi Hans Peter.

Over welke P38 gaat het?
De Marutaka, of de VQ, even verduidelijken.
7 kilo is voor de VQ redelijk maar voor de iets kleinere Marutaka te zwaar voor het mooie.
De FS 48 loopt ook goed met 11X6 of 7 drieblads, is een betere setup want trekkracht is belangrijker dan snelheid voor de P38.
Laat maar wat meer weten en je krijgt antwoord.

Groet Ger.

Beste Ger,
Dank voor reactie ( ook Berto natuurlijk). Het is een model van Aerotech models (INT), een engelse club. Ooit gekocht bij Engel modellbau. (niet te verwarren met Aerotech in USA die maakt wel prachtige en dure modellen). Aerotech bestaat bij mijn weten niet meer en terecht, wat een "past niet" bouwdoos! Veel plastic vormdelen, een waardeloos ingedekte vleugel (abachi liet los). Kortom, bloed, zweet en tranen om er nog wat van te maken.
Spanwijdte is 1,88 m. Opgegeven gewicht 4 kilo (me hoela). motor 2x 5 cc tweetakt. Overige gegevens (zoals vleugelinhoud) onbekend.
Groeten Hans Peter

aerotech gb

Hoi Hans Peter.

Inderdaad twijfelachtige kwaliteit, ik heb er ooit een DH Mosquito van gebouwd, nooit meer dus, woog overigens 7,2 kilo en ik vloog hem met 2 OS40FP 2 tactjes met 10X6 propjes, ging wel maar hield niet over.
De Aerotech is absoluut niet licht te krijgen want de Abachi die ze gebruiken is loodzwaar.
Maar goed, als je in de buurt van de 7 kilo zit en je gaat ermee vliegen dan zal het ook niet echt overhouden, die 48 FSjes lopen heel mooi maar zijn uiteraard niet zo sterk als b.v.een .50 OS 2 takt.
Loskomen zal gaan maar verwacht er niet te veel van, houd ook rekening met de overtrek want met dat gewicht vliegt die niet echt lekker.
Succes.

Groet Ger.

ik vlieg met een bronco van 1,90 meter met een gewicht van 6 kg met 2x magnum .52 4-takt, 12x6 props erop. Dit vliegt prima. Loskomen gaat traag, maar komt waarschijnlijk doordat de instelhoeken van een/mijn bronco rondom 0 graden zijn bij taxieen.

Ik weet niet of je nog gewicht kunt kwijtraken door bv. accupakken te verkleinen, staart lichter maken en evt. lood uit te neus? Ieder geval: licht vliegt beter!

Ik ga nog eens kritisch kijken of er gewicht af kan. In ieder geval vliegen met prikkeldraad om de hoogteknuppel ivm stall.
Dank voor het meedenken.
Gr. Hans Peter

FMS

Hans Peter, vlieg jij bij de FMS in Spaarnwoude? zo ja, daar lopen genoeg mensen rond die je kist objectief/kritisch kunnen bekijken, en als het nodig mocht zijn de kist effe veilig te maidenen.

Hoop er wat fototjes van te zien t.z.t.

Groet Ger.

Back