Gepassioneerde beginner.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door baras6658, 3 jul 2012.

1. baras6658

baras6658

Lid geworden:
    3 jul 2012
    Beste,

Als jaren vond ik helikopters en vliegtuigen zeer fascinerend. En nu is het eindelijk de tijd gekomen om eens bezig te zijn met RC. RC helikopters leek mij de beste oplossing tov RC vliegtuigen omdat deze laatsten veel lastiger zijn om te besturen(?). Ook heb je daarvoor wat ruimte nodig.

Toen ik gisteren wat tiental winkeltjes af ging, kwam ik telkens speelgoed helikopters tegen rond 20-30-40 euro. Ik wil wel eens outdoor vliegen, maar zeker niet altijd. Als het weer goed is vb, wil ik gerust eens naar buiten. Met deze speelgoed artikelen is dit onmogelijk, toch ?

Na wat speurwerk kwam ik gelukkig genoeg deze site tegen. Zoals elke beginnen, heb ik 'ZERO' ervaring. Ik heb in dit forum eerste keer gehoord wat 'afstellen' is(voor helikopters). Iedereen moet een budget vrijmaken voor dit schone hobby; en mijn budget is tussen 50-100 euro. Ik heb al te snel bang dat ik snel ga crashen en mijn geld uitgeven aan niets. Daarom ben ik ook beetje voorzichtig ermee.

Hoe kan best nu ermee beginnen? Ik heb iets gehoord over 'simulators' , wat houdt dit in? Hoe kan ik me voorbereiden ?

Welke helikopters raden mij jullie aan, en waar kan ik dit kopen ? ik wil liefst 'face to face' afhandelen omdat mijn vader internet niet vertrouwt :') Omdat wij een logistieke bedrijf hebben, is transport voor ons geen probleem (belgiê-nederland)(ps: info; ik woon in Limburg,Hasselt,België)

Nu zoek ik een volledig paket, waarmee ik kan beginnen vliegen(puur hobby)
    Alle extra info is ook wel aangenomen.
    (normaal wou ik outdoor vliegen, maar ik heb schrik dat de prijs enorm zal toenemen ?)
    (ook is mijn droom om 'ooit' een camera eronder te hangen, en zweven in de lucht...ooit! :d)

Nog een fijne dag, vliegers!

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoi....

Allereerst, vermeld ook even je woonplaats in je profiel, dan is de kans wat groter at je daadwerkelijke practische hulp krijgt van iemand die bij je in de buurt woont. Niet iedereen neemt namelijk de moeite jouw allereerste post op te zoeken om te kijken waar je woont....

Verder: je hebt nog wel wat inleeswerk voor de boeg: een vliegtuig vliegt makkelijker dan een heli, of in elk geval, is makkelijker aan te leren.

Qua ruimte heb je dan wel weer gelijk.

Een budget van 50~100 Euro zal je niet veel verder brengen dan het fixed pitch gedeelte, en dan ben je bijna veroordeeld tot binnen vliegen. Hoeft absoluut niet een probleem te zijn, ook dat is een heel leuke afdeling van het heli vliegen.

Voorlopig zou ik zeggen: blijf lekker meelezen hier, doe wat kennis en ideeën op, en spaar nog even door. Voor een heli waarmee je ook buiten goed uit de voeten kunt, ben je al gauw meer dan 200 Euro kwijt, en de moeilijkheidsgraad neemt dan ook behoorlijk toe.

Groet, Bert

3. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    Heli vliegen is niet makkelijker dan vliegtuigen.
    Als helie zou ik kijken naar de blade mcpx (+-170 euro)
    Daar heb je nog een zender bij nodig b.v. de spektrum dx6i +-160

Ik begrijp dat dit 3x je budget is, een goede zender is niet echt goedkoop en overschrijdt al snel je budget.
    De helie is licht, kan buiten vliegen en geeft voldoende uitdagingen.
    Vlieg je boven gras heb je vaak weinig tot geen schade.

Veel simmen is een goede start.

misschien staat er wel 1 op het te koop forum. laat deze voor vliegen zodat je weet dat de helie goed is

Suc6 met je zoek tocht

4. baras6658

baras6658

Lid geworden:
    3 jul 2012
    Zeer bedankt, voor deze snelle reacties. Inderdaad, ik ga komende weken eens goed rondneuzen en hopelijk kom ik iemand tegen rond ; Heusden-Zolder, Limburg, Belgie.
    Extra info mag natuurlijk

5. baras6658

baras6658

Lid geworden:
    3 jul 2012
    Extra vraagske: zijn vliegtuigen goedkoper dan helikopters; anders kan ik eerst vliegtuigen eens proberen :d

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je kunt ze allebei zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt....

Maar dat had je hier niet hoeven vragen.... Je bent bij een tiental winkels langs geweest, toch?

Groet, Bert

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    inleeswerk, begin hier "ff" mee: http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

qua heli, wil je buiten vliegen en je wilt toch een beetje kwaliteitsheli hebben, ga je al erg vlot richting de 500 eur, en dan ben je nog goedkoop
    wil je klein en binnen blijven, zal 100 a 200 toch wel een beetje de richting zijn
    en hoger kan altijd.

Vliegtuigen en heli's zijn gewoon andere dingen, niet te vergelijken.
    in mijn persoonlijke ervaring is een houtbouw zelfgebouwd vliegtuig doorgaans toch wel een stuk goedkoper dan een heli, maar daar kom je vanzelf achter als je even door de winkels struint
    Juist voor vliegtuigen is formaat en type erg belangrijk als beginner

En qua wat duurder is of juist niet, voor de prijs zou je ver van de modelbouw vandaan moeten blijven...
    Zoek voor de grap even op wat een futaba ff7 of ff 10 kost
    of spectrum dx7 of 8
    weet je meteen wat je als basis een beetje te wachten staat in de toekomst :D

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. raymond 2

raymond 2

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Ik vind het toch een beetje overdreven dat je voor deze hobby een zender nodig zou hebben van bijna 300 euro.(of meer)
    Ik vlieg(en héél veel anderen)met een KDS zender van 80 eurokes en deze doet het prima.
    Trouwens,als je 18 bent hoef je nog geen zender te kopen die je hele leven meegaat.

Gr Raymond

Laatst bewerkt: 3 jul 2012
  9. ebzolipa

ebzolipa

Lid geworden:
    29 jun 2010
    Alleen jammer dat je met een KDS zender niet welkom bent bij een vliegvereniging...die verwachten ofwel Futaba of Spectrum (ben ik al achter gekomen) en dus, zeker als je bij een club wil gaan vliegen, kan je beter meteen een goede zender aanschaffen. Ik moet nu alsnog op zoek naar een andere zender, ontvangers erbij etc etc....dus vlieg ik nog even een jaartje wild ;-)

10. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    mmm..... Hitec , multiplex, graupner, JR, etc. stuk voor stuk prima zenders. en als deze niet op een club toegelaten worden zegt dat denk ik meer over de club dan over de zender :D

Bij onze club overigens geen probleem, levert alleen uitdagingen op als je aan de kabel wilt vliegen.

----

Ik denk voor de TS dat een RTF blade 120SR (of kloontje om kosten te besparen, bijv. NE 328;))een redelijke starter kan zijn net iets boven budget, maar goed crash bestendig en bij rustig weer kan je er zelfs buiten mee vliegen. Kost ongeveer 125Euro. Anders als puur voor binnen Blade MSRX. Zou niet gelijk met een MCPX beginnen.

Een Align 100S (2de lichting) is misschien voor binnen ook een leuke start om feeling te krijgen.

En sluit me aan bij de echte buiten Helis dat dan eigenlijk het budget ver wordt overschreden en dat er eerst maar eens gelezen, gelezen en gelezen wordt. Natuurlijk het desk-research is een belangrijk onderdeel, zeker als je nog niet weet wat je wilt . Mensen kunnen adviseren maar zoveel mensen, zoveel adviezen.

Laatst bewerkt: 3 jul 2012
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Al eens over nagedacht waaróm dat zo is?

KDS zenders hebben niet de reputatie erg betrouwbaar te zijn, en aan een 450 size hei kun je je flink bezeren.... Dus het is logisch voor een club, (waar, afhankelijk van hoe de dingen geregeld zijn, in sommige gevallen het bestuur hoofdelijk aansprakelijk is als er écht wat fout gaat), dat ze toch een klein beetje eisen stellen aan het materiaal waar je mee aankomt.
    De meeste clubs inspecteren een vliegtuig of heli ook voor het de lucht in gaat, dus waarom niet ook eisen stellen aan het belangrijkste schakeltje in het geheel?

Overigens zul je bij 99.9% van alle clubs ook met andere merken dan Futaba of Spectrum welkom zijn hoor, en de meeste clubs sturen je niet weg met een KDS zender, ze adviseren hooguit iets beters te kopen in de toekomst.

Groet, Bert

12. raymond 2

raymond 2

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Hey Daviddutch

Ik denk dat je de Nine Eagles solo pro 328 bedoeld.
    Die heb ik hem al aanbevolen met een PB en ook waar hij te koop is voor 92 euro ongeveer (in België)

Gr Raymond

13. raymond 2

raymond 2

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Het zal wel aan mij liggen,maar ik heb nog nergens over een falen van de KDS zender met bijhorende ontvanger gelezen.
    Ik weet uit ervaring dat geruchten na een tijdje waarheid worden zonder dat er echte feiten bij te pas komen.
    Graag dan wat voorbeelden zodat ik ook kan beginnen twijfelen en onzeker worden om mijn (voor mij toch dure) Hirobo Schweizer 300 de lucht in te sturen met mijn KDS -7 XII zender.Ik ken nochtans iemand die zeven toestellen er op heeft en nog nergens een hapering of storing gehad.
    Zal geluk hebben zeker.:???:

Gr Raymond

14. Fresh Prince

Fresh Prince

Lid geworden:
    5 aug 2011
    ik denk dat met ehh. hoe heet dat ding ookalweer
    esky honeybee ofzoiets FP en gaat wel volgens mij.
    ben meer een auto iemand maarja..

15. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    staat er toch...;) (yep thats the one)

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ga niet iedere crash op ons veld op het forum zetten he?

Maar er hebben er bij ons in de voorgaande twee jaar toch al twee met zo'n ding in de grond gelegen. Regelmatig storingen die niet op een crash uitlopen maar wel het zweet in de bilnaad opwekken.... op een gegeven moment word je er flauw van.... Servootjes die er iets te vaak spontaan mee stoppen....
    Maar ik heb ze ook goed zien werken hoor :)

Het schijnt wel beter te worden qua kwaliteit, maar de reputatieschade is er in elk geval al....

Groet, Bert

17. TLS

TLS

Lid geworden:
    27 dec 2011
    Neem een RTF kit met mcpx, zo ben ik destijds (begin dit jaar) begonnen en vlieg nu al vlot basismaneuvers 3D. Kan je ook buiten prima mee aan de bak, zelfs met een briesje...

De DX4 zender die erbij zit is naar m'n mening meer dan voldoende om mee te beginnen.

Dit is ook een goede opstap naar grotere heli's (heb me net 500-size gekocht), als je alles zelf wil leren.

Die grote heli's zijn naar mijn mening slechts als opstapper te gebruiken als je effectief lessen neemt. Zoniet ben je vertrokken voor vele uren reparaties/afstellingen uitvoeren(waar je meesal onvoldoende van kent), wachten op stukken, en dik betalen voor die stukken...

De meningen over grote/kleine heli als opstapper zijn verdeeld, maar de mijne staat vast: eerst kleine collective pitch heli zoals mcpx. Ofwel lessen pakken met een grote heli...

18. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    De dx4 is geen computer zender, het mijn inziens te weinig mogelijkheden voor een 500, je kan wel later de module in een t9ex inbouwen. Voor de mcpx is t te vliegen, electronica zit in de helie.
    Echter dx6i is een stuk fijner.
    En spektrum heeft ook wel eens last van storingen.

Wil je door met de hobby geef iets meer uit aan je zender.
    Ga je lessen bij een club vraag naar de meest gebruikte zender binnen de club en niet onbelangrijk welke mode er wordt gevlogen.
    Zoek je iets meer dan een speelgoed helie dan de solo pro oid, als je wat meer te besteden hebt de mcpx met dx4 of dx6

19. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Denk gewoon dat de TS zich eerst goed in alle hardware en mogelijkheden moet inlezen, is zat te vinden op diverse forums.

Kijken met een leuke starter heli of het een beetje in de vingers zit/komt.

Een zender is essentieel voor een heli vlieger maar als je niet weet wat je er mee kan doen of wilt, is dit misschien voorlopig een stap te ver en gezien het budget ook niet iets wat de TS zoekt.

leuke binnen heli (misschien buiten met windstil weer:rolleyes:) tussen de 80 en 125 Euro compleet.

Leuke buiten heli varieert tussen de 175,-euro en 300Euro voor RTF T-rex kloon.(let op dat je goedgekeurde spullen koopt bijv. met officiele CE verklaring anders loop je bij een club zeker het risico geweigerd te worden en verzekering technisch ben je niet meer verzekerd)

meer serieus align vanaf 549,- RTF (met leuke futaba zender) tot tja zo gek als je het wilt maken.

Wil je geen RTF dan komt buiten de losse complete heli de bekende zender om de hoek kijken, ook hier kan je het zo gek maken als je wilt maar een kwaliteits zender loopt al snel vanaf 200Euro(uitzonderingen daar gelaten) en up ook hierbij geld dat je moet kijken wat je ermee wilt doen, of het een beginners zender is of dat je hem voor lange tijd aanschaft, in ieder geval kijken voor minimaal 6 kanaals en 2.4Ghz. (2de hands komen regelmatig leuke koopjes voorbij hier op het forum voor zenders, helis zou ik zonder dat je iemand bij je hebt met ervaring niet aanraden)

Nou suc6 met alle raad en hoop dat je er wat aan hebt.

20. raymond 2

raymond 2

Lid geworden:
    30 sep 2010
    Haha grapjas,je hebt het snel aangepast hee ;)

Gr Raymond

Deel Deze Pagina