Gestructureerde sticky's aanmaken.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Acropilot, 26 aug 2011.

1. Acropilot

Acropilot Guest

Na het lezen van de steeds grotere frustraties die moderatoren en Robert hebben over dit sub-forum en de kans die reeël is dat deze prachtige vorm van informatie over FPV verwijderd wordt van het forum, vind ik dat het tijd is dat er wat meer herstructurering in dit sub gedeelte moet komen.

Ik had al een voorstel gedaan hierover in het algemene draadje en danny stelde dit voor om dit dan ook maar te doen.

Feit is, dat ik als beginner die hier ook nog maar net aangestrand is, moeilijk informatie kan vinden over wat, hoe, en waar.
    Het is er wel "'ergens" die informatie, maar begin maar eens te zoeken tussen de ondertussen verschillende honderden paginas leevoer, ook als je de zoekfunctie gebruikt beland je bij verschillende reacties, verschillende meningen en het bekend "geouwehoer" en dan sta je weer nergens.

Het zou misschien best zijn, dat er mooie sticky's worden aangemaakt, rekening houdende dat er geen winkelbespreking in voorkomt, dit moet de persoon in kwestie zelf maar beslissen. Het verschil in camera's, zendfrequenties etc. mag naar mijn mening als noob ook wel wat aangenamer uitgelegd en beschreven worden, ook de mogelijkheden om uw zendbereik te verhogen, met behulp van patch antennas, trackers etc. en ik neem aan dat er hier op het forum nog wel genoeg mensen zijn die tipjes hebben voor duidelijke sticky's.

Wie engageerd hem bevoorbeeld voor welk informatief stukje te maken van een sticky? Ik heb gemerkt dat Hugy hem paraat stelt en dat PE5ED ook al bezig was met een sticky?

Het is maar een ideetje, hopelijk draait dit draadje niet uit in een hoop gezeur, want dan bereiken we ons punt helemaal niet...

Ook had ik nog een ander idee, maar dit gaat hier niet over, en dit kan je lezen in het algemene FPV draadje.

Vriendelijke groeten,

Sam

Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2011
  2. Acropilot

Acropilot Guest

Bijkomende tips die ik gekregen heb via PB:

-Tips en kooplijstjes voor "kant en klare" FPV setjes, met wat de basic benodigdheden zijn om beeld te hebben, en dan bijvoorbeeld de "upgrades" zoals een OSD, headtrackers etc.
    -Een sticky voor de algemene regelgeving van FPV in Nederland alsook in Belgie (dat deel van Belgie wil ik gerust op mij nemen) wat je mag en wat je niet mag, welke vergunning je nodig hebt etc. en dit als sticky waar antwoord eventueel niet mogelijk is want dit gaat anders ook niet goed aflopen?
    -Beperkingen van FPV op vlak van range, en betrouwbaarheid, en hoe je dit kan oplossen door bepaalde apparatuur aan te schaffen.
    -Do it yourselves, zoals Sander Sassen al een mooi draadje heeft gemaakt van cloverleafs en filters.

Anyone?

3. extra330

extra330

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Ik vind het zoals ik al eerder heb gemeld een super idee :D. Ik zou graag helpen, maar heb daar echter te weinig ervaring voor. Ik hoop dat zich snel mensen aanbieden hier.

4. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Zou zoiets als dit een goeie start zijn voor een "hoe begin ik met fpv" sticky ?

Ok, je hebt dus op youtube een filmpje gezien, opgenomen vanuit een rc vliegtuig, meer nog, de piloot blijkt het vliegtuigje te besturen met een videobril op, dus alsof hij in de cockpit zit. COOL !!! Dat wil je ook wel doen. Maar hoe begin je eraan ? Wat gaat dat kosten ? Wat heb je nodig ? De antwoorden op die vragen zijn niet zo voor de hand liggend en, zoals gewoonlijk, fel afhankelijk van wat je precies wil en hoeveel tijd en kunde je erin wil stoppen.

BELANGRIJK is ook de veiligheid bij fpv. Zo belangrijk dat daar een apart topic voor nodig is : (hier komt link naar nieuw topic)

Zelf ben ik voor een zo goedkoop mogelijke setup gegaan, waarmee je toch al heel wat kan. Hiervoor heb ik gedurende enkele maanden koopjes in het oog gehouden en moet je wel kunnen solderen. Deze setup goedkoop, maar niet plug en play, wat technische (electronica) bagage is vereist. De setup is als volgt :

1 - Mijn goede oude multiplex twinstar met brushless motoren, het toestel waar ik 5 jaar geleden mee leren vliegen heb en dat vrijwel niet kapot te krijgen is (of toch niet onrepareerbaar ;-) )

2 - Een 420 tvlijnen sony 1/3" CCD camera vanop ebay of van hobbyking

3 - Een 2.4Ghz video zender en ontvanger set van 500mW (moet je wel een zendvergunning voor hebben, zonder vergunning is 10mW het maximum vermogen)

4 - Een trimersion video bril. Deze zijn heel soms nog op ebay te vinden, ik heb mijne van een nederlander (S. Sassen) gekocht voor 90 euro.

Hiermee was ik ongeveer 160 euro kwijt en kon ik al van start gaan om wat rond te vliegen, maar natuurlijk wil je graag ook van die coole filmpjes maken voor op youtube... Dan moet je ook video kunnen opnemen.

5) Opname/weergave apparatuur : ik gebruik een laptop met capture kaart die ik al had (4 jaar oude targa laptop van de lidl waar die kaart bijzat). Als je een DV camcorder hebt met audio/video in, kan je deze ook prima gebruiken, anders heb je een DVR recorder nodig.

6 - Voor het maken van HD filmpjes heb je een aparte camera nodig (HD beelden kunnen nog niet doorgestuurd worden draadloos). Ik heb daarvoor een Kodak ZX-1 op de kop kunnen tikken bij pixmania voor 55 euro (tijdelijke aanbieding).

7 - Na een tijdje heb je je onmiddelijke omgeving wel gezien en wil je verder weg gaan. Bovendien heb je al eens een noodlanding moeten maken omdat je batterij vlugger leeg was dan je dacht ('t is ook zo leuk he, de tijd vliegt), dus dan wil je een OSD (on screen display) die je deze gegevens laat zien. Ikzelf heb de CEOSD, een vrij goedkope met toch al heel wat gegevens in beeld, van bij BEVRC, maar er zijn zeker betere en duurdere.

8 - Een headtracker is ook wel cool. Hiermee kan je je camera in het vliegtuig laten mee bewegen met je hoofd, zodat je dus kan rondkijken vanuit het vliegtuig. Een zeer aparte ervaring :) Ik heb deze van bij hobbyking.
    Als je een futaba zender hebt kan je deze zo gebruiken, echter voor mijn graupner mx-12 had ik ook de een ppm-mixer nodig. Voor ombouwen van de mx-12 zodat je 8 kanalen krijgt met de headtracker op kanaal 7 en 8 zie : mx-12-met-8-kanalen-via-ppm-mixer-en-headtracker.

Zo, dat is momenteel wat ik heb en hoe ik met fpv ben begonnen, meer details over mijn setup vind je in het topic twinstar-fpv-nog-een-fpver-erbij

Er zijn natuurlijk nog heel veel andere mogelijkheden. Hieronder bespreek ik wat alternatieven die mij bekend zijn voor elk puntje hierboven.

1) Vliegend tuig
    Zeer populair voor beginners in fpv is de easystar : goedkoop, makkelijk te vliegen, geen prop voor je camera, zweeft goed, redelijk stabiel, lange vliegtijd. Wel geen ailerons, niet erg schaal, niet zo heel veel plaats voor apparatuur, weinig acrobatische figuren.
    Een twinstar dan : goedkoop, makkelijk te vliegen, geen prop voor je camera, zweeft redelijk (iets minder als easystar), redelijk stabiel, iets mindere vliegtijd als easystar. Schaal uitzicht, groot stijgvermogen en kan best wat gewicht meenemen. Iets minder lange vliegtijd.
    Een funjet : voor de gevorderden die een adrenaline rush willen :) Vliegtijd is vrij kort, maar 't gaat wel snel en wendbaar !
    Een skywalker is ook populair : een beetje een easystar cloon van de chinezen
    Een super alulah (super-alulah) of vliegende vleugel is ook goed bruikbaar.

Er zijn best nog wel meer geschikte vliegtuigen te bedenken ! Voornaamste kenmerken moeten zijn : stabiel, lange vliegtijd, liefst geen prop voor de camera (al is dit persoonlijke voorkeur), vrij veel ruimte voor apparatuur en toch wat gewicht mee kunnen nemen. Verder zijn er ook mensen die fpv apparatuur op een heli of op een quad/hexa/octokopter zetten, maar dat zou me te ver leiden, zie hiervoor ook het multicopter deel van dit forum.

2) Camera
    Een betere maar ook iets duurdere camera is 600TVL board camera van securitycam2000.
    Let op het gewenste voltage van de camera (5V of 12V). Een 12V kan je rechtstreeks aansluiten op je 3S lipo, maar als je lipo leegraakt (9V) valt mogelijk je beeld weg, tenzij je een step-up gebruikt. Een 5V camera kan je voeden met een bec.

3) Video zender en ontvanger
    Hier zijn ook nog veel andere mogelijkheden. Je hoeft niet perse 2.4Ghz zender te nemen, meer zelfs, in combinatie met 2.4Ghz radiobesturing is dit af te raden omdat het bereik van je radiobesturing fel zal verminderen. 5.8Ghz komt ook op (vaak met ietsje minder bereik dan een vergelijkbare 2.4Ghz zender).
    Welke combinaties werken goed ?
    A) Wil je op een club vliegen, dan is RC besturing op 35Mhz aan te raden en video op 5.8Ghz. Op deze manier stoor je niemand met 2.4Ghz rc op de club en ondervind jij ook geen storing van 2.4Ghz rc zenders. Bovendien heeft 35 (40)Mhz standaard en in 't algemeen toch wat meer bereik dan een 2.4Ghz zender, zeker laag bij de grond en rond obstakels. Probeem is dat het 5.8Ghz videobereik niet zo groot is.
    B) Vlieg je ergens alleen op een wei en wil je zo ver mogelijk raken zonder tracking antennes etc dan zou ik voor een 35Mhz zender gaan in combinatie met een 500mW 2.4Ghz videozender. Met de standaard antennes zou je hiermee toch 1 km in het rond moeten kunnen vliegen.
    C) Heb je al een 2.4Ghz zender dan kan je deze natuurlijk ook blijven gebruiken voor fpv. Best wel combineren met een 5.8Ghz video zender. Je zal hiermee zonder ingrepen niet zover geraken als met de 35Mhz/2.4Ghz combinatie van punt B.
    Belangrijk : vermijd de zware video zenders van 1000 of 1500mW. Deze zenders aan boord van je vliegtuig zijn zo krachtig dat ze je rc-ontvanger zullen storen. Vergelijk met naar het ruisen van de wind luisteren terwijl iemand in je oor staat te brullen : je zal van de wind weinig horen.
    Bereik is zeer sterk afhankelijk van de antennes. Hierover kan best een apart topic gemaakt worden denk ik. In elk geval, als je meer bereik wilt dan is een zender met meer vermogen NIET de oplossing. Betere antennes zijn dan de oplossing.

4) Video bril
    De fatshark videobril is zowat de populairste en bij zowat elke fpv shop te vinden. Is eventueel ook verkrijgbaar met ingebouwde ontvanger. Dit is leuk om kortbij te vliegen ergens in een veldje (je hebt dan geen kabels en grondstation nodig) maar als je beelden wil opnemen, of verder wilt gaan vliegen met patch antennes, dan is een aparte ontvanger aan te raden.
    Andere mogelijke videobrillen zijn de EVG920 brillen of de headplay.

5) Video opnemenals je een laptop hebt : EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture/Surveillance Dongle - Free Shipping - DealExtreme

6) De GoPro Hero HD is een zeer veel gebruikte HD camera voor opnames op je vliegtuig. Als je hem opzoekt hem in google zal je merken dat dit een bewezen en veelgebruikte camera is, zij het niet van de goedkoopste. Mogelijk wil je de lens vervangen, wat enige handigheid vereist.

7) Er zijn heel wat osd's met meer of minder mogelijkheden. Een spreadsheet met vergelijkingen : http://spreadsheets.google.com/pub?key=tUvCDcT6ukkAXWiLa350ejg&output=html

8 ) - bvb immersionrc hun track R3

Er is nog veel meer keus, maar ik denk dat een beginner nu al door de bomen het bos niet meer ziet :)
    Er dienen dus best wat keuzes gemaakt te worden, en een miskoop is zeer snel gedaan. Daarom is het van belang je op voorhand goed te informeren via forums, andere fpv vliegers etc.
    Ook raad ik altijd aan stapsgewijs op te bouwen. Als je alles in 1 keer koopt ben je flink wat geld kwijt en bevalt het misschien helemaal niet of zijn sommige zaken niet wat je echt wou. Begin gewoon met een camera, zender/ontvanger en schermpje (bvb een dvd schermpje voor in de auto vanop ebay) Dan kan je vrij goedkoop al eens proeven van het fpv vliegen

Success !!!

=> Ongetwijfeld kan hier nog wat aan bijgeschaafd worden, dus commentaal is welkom, zeker ook van beginners : zijn er onduidelijkheden ?

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Acropilot

Acropilot Guest

IDEAAL u4eake, zo zijn we al op het goede spoor, en mooi verwoord ook!
    Ik ga ondertussen een mailtje doen naar een professor die zich verdiept in radio uitzendingen, dan kan er ook al een stukje komen over Radio regels in Belgie.

Wel nog een opmerkingetje, je plaatst veel links naar hobbyking, dit misschien achterwege laten, en gewoon de merknaam opschrijven en in de sticky zelf alle mogelijke shops die het verkopen vermelden, zo wordt de verkoper niet benadeeld en heeft de consument vrije keuze.

Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2011
  6. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
  7. Acropilot

Acropilot Guest

Jup, daar was ik ook al een samenvatting van aan het maken :)

8. extra330

extra330

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Helemaal super u4eake! Ik ben zelf een beginner, en aan zo'n sticky had ik heel veel gehad.

Ik heb nog een paar opmerkingen:

- Het gedeelte over de video zender/ontvanger vind ik een beetje kort (een beetje meer uitleg + advies voor een aantal setjes zou fijn zijn)
    - Algemeen gedeelte over antenne's erbij zou ooi zijn.
    - Een gedeelte over Patch antenne's zou ook nog super zijn, hier raak ik zelf namelijk op dit moment een beetje verstrekt in. (Welke antenne is goed om te gebruiken met tracker, welke is goed om te gebruiken zonder tracker. en dit dan per frequentieband.

Uiteraard kunnen deze uitbreidingen ook door anderen geschreven worden. (ikzelf heb te weinig ervaring helaas) Als iemand die stukjes nog hier zou willen schrijven zou super zijn. Dan kunnen de mods alles wat in dit topic staat samenvoegen tot 1 super beginner's sticky.

9. Acropilot

Acropilot Guest

Inderdaad, daar hebben we nog extra mensen voor nodig, mijn kennis gaat momenteel ook zo ver nog niet. Ook zou er nog een duidelijk puntje moeten komen met welke frequentie je nu eigenlijk zal willen vliegen, 5.8ghz 2.4ghz, 900mhz, etc. en welke de meeste uitbreidingen en voordelen/nadelen leveren.

We zijn allesinds al op de goede baan!

10. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ik heb het videozender deel nog wat aangepast.

Extra330, patch antennes met lage db gain, omni antennes en klaverblad antennes zijn goed om te gebruiken zonder tracker. Yagi antennes en patch antennes met hoge gain kunnen best op een tracker.
    Reden hiervoor is de breedte van de straal die ze uitzenden/ontvangen. Vergelijk dit met een lamp/zaklamp.

Omni's en klaverbladen zijn zoals een peertje : ze stralen licht uit in alle richtingen, maar niet zover. Dus geen tracker nodig. Klaverbladen hebben het voordeel van circulaire polarisatie, wat ervoor zorgt dat ze geen signaalsterkte verliezen als je vliegtuig draait.
    Patches en yagis zijn zoals zaklampen. Ze stralen licht uit, geconcentreerd in 1 richting en schijnen dus verder. Dit wil niet zeggen dat je achter een patch of yagi geen ontvangst hebt, maar slechts zeer weinig (bvb 50-100m).
    Hoe hoger de db gain, hoe smaller de straal en hoe verder ze gaat (vergelijk met laser : zeeeer smalle straal maar gaat zeer ver = zeeer hoge gain). Je begrijpt dat als de straal smal wordt, je een tracker nodig hebt, anders verlies je beeld als je buiten de straal vliegt.

Een patch van 8db bijvoorbeeld heeft een vrij brede straal, vergelijk met een halogeen straler. Kan je best gebruiken zonder tracker als je voor de patch blijft vliegen.
    Een yagi van 16db heeft een smalle straal zoals een schijnwerper. Zonder tracker wordt het moeilijk niet buiten de straal te vliegen.

11. extra330

extra330

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Helemaal super u4eake, nu begint het toch al echt ergens op te lijken.
    Het zou alleen nog handig zijn als je een aantal links plaats naar verschillende goede setjes en goede Patch antennes. Dit mag natuurlijk ook iemand anders doen.

Uiteindelijk wil ik alle posts wel samenvoegen tot 1 post. (met inhoudsopgave, inleiding e.d)

12. Acropilot

Acropilot Guest

Verschillende goede setjes, bedoel je dan complete sets met RX/TX camera en beeld?

13. extra330

extra330

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Nee, combo's van Rx/Tx. En patch antenne's spreekt voor zich.

14. Acropilot

Acropilot Guest

Snel nog even een probeersel op vlak van frequentiekeuze:

Op vlak van Audio/Video RX/TX zal je eerst moeten beslissen voor welke frequentie je wilt gaan, heb je een mooie 2.4GHZ zender dan opteer je best voor een 5.8GHZ RX/TX setup, vlieg je nog met je vliegtuigzender op de MHZ band dan ligt de keuze aan jou of je met 2.4 of met 5.8ghz wilt vliegen, vergeet niet dat de 2.4GHZ vliegtuigzenders een opmars aan het voeren zijn op verscheidene clubs wat dus zal resulteren dat je met je 2.4ghz AV RX/TX niet zal kunnen vliegen, wel resulteerd de MHZ band in een groter vliegbereik dan de 2.4ghz band.
    Het voordeel aan 2.4GHZ A/V is wel dat je minder glitches zal hebben als je laag en snel over de grond vliegt, dit heb je momenteel met 5.8GHZ A/V wel.
    De andere frequenties zoals 900mhz, 1.2 en 1.3ghz hangen dan alweer af van verschillende regels en wetgevingen per land, dit kan je verder lezen in de sticky wetgeving FPV (toekomstige sticky?)

Het stukje van antenne keuze heeft U4eake al mooi uitgelegd dus dat hoeft naar mijn inzien niet meer herhaald worden.

Ook de scherrer systemen zouden wellicht kunnen uitgelegd worden, aangezien er ook redelijk wat onduidelijkheid over bestaat?

15. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Misschien dat een apart topic waar verschillende apparatuur opgesomd word ook zinnig is? Anders wordt het "beginners FPV" topic misschien te lang en dan kun je ook apparatuur bespreken/opsommen voor "niet beginners"

En misschien voor de beginners wat info over de eerste keer vliegen en dingen om rekening mee te houden zoals het gebruik van een spotter of evt leraar-leerling systeem. Maar ook een link naar de verschillende luchtvaartgebieden (ben de link kwijt maar iemand had een link gepost naar website van seppe). Misschien dat dit draadje als basis gebruikt kan worden fpv-vliegen-alle-begin-moeilijk of dat draadje uitbreiden.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Acropilot

Acropilot Guest

Dat was inderdaad de bedoeling Danny :) Eentje voor de beginners en dan eentje voor de "upgrades" als je al gevorderd bent in het hele gebeuren.

mvg, sam

17. Acropilot

Acropilot Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. Acropilot

Acropilot Guest

Het jammere is dat je nu eigenlijk enkel linkt naar topics die op zichzelf ook een hele warboel zijn, eigenlijk zouden die topics dus op zijn beurt nog eens moeten herschapen worden in een duidelijk geheel, want het is als een naald in een hooiberg momenteel.

19. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Hmm, of je zou naar een aantal nuttige posts in een topic kunnen verwijzen? Of is het echt heel erg verspreid? Of in de beginpost van zulke lange draadjes een aantal links zetten naar nuttige posts. Wat zou handig zijn?

Ook zou je kunnen kiezen om bepaalde stickys los te gooien, je kunt ze immers nog vinden dmv dit topic. Dan blijft je 1e pagina wat schoner en meer plaats voor topics.
    Goed idee?

20. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    info zit in dit subforum toch wel heel erg verspreid en doorspekt met minder relevante zaken...

Links in 1e post is wel leuk zo blijft een hoop irrelevant geneuzel je bespaart, hoewel, ik heb al altijd me geduldig door het geneuzel heen gewerkt tot aan belangrijke zaken, zowel hier als op andere forums.
    Ik heb destijds als ik begon als eens de moeite genomen enkele supertopics helemaal door te lezen, maar heb geen zin om dit weer te doen.

Een andere mogelijkheid is dat de nieuwe draadjes langzaam aangevuld worden met de gedistilleerde belangrijke zaken, welke dan weliswaar een herhaling zijn van wat in de 'rommel' draadjes reeds besproken is.

Laatst bewerkt: 30 aug 2011

Deel Deze Pagina