gestuurde achteras

• Topicstarter Topicstarter alfisti
  • Startdatum Startdatum
A

alfisti

Guest
ik kan me dacht ik vaag herinneren dat er is een topic is geweest over het sturen van bv een achteras of 2e as
ik wil namelijk mijn 3 stuur as minder ver doen zwenken en volgens mij is dat met een stukje elektronica makkelijker te doen dan mech.
ik kan daar alleen niks meer over terug vinden iemand hier mischien ervaring mee
of weet hoe dit te doen

Peter,

Wat voor zender gebruik je??

ik heb een fc 16 en stuur daar ook 3 assen mee...
gewoon de 2e servo op een vrij kanaal en mee mixen met je stuur servo...
kun je je uitslag, snelheid en draairichting prima aanpassen.

Robert

Peter,

Wat voor zender gebruik je??

ik heb een fc 16 en stuur daar ook 3 assen mee...
gewoon de 2e servo op een vrij kanaal en mee mixen met je stuur servo...
kun je je uitslag, snelheid en draairichting prima aanpassen.

Robert

kijk das ook een idee
ook ik heb de fc 16 met een 12 kan multiswitch module erbijmorgen maar eens een kleine servo halen de standaard is net tegroot voor tussen de chassis balken

Peter,

kijk eens in mijn topic van de scania T, daar staat een foto met hoe ik de servo heb geplaatst ( moet wel kunnen in jou truck natuurlijk, maar daar moet je maar een naar kijken)

een goeie mini servo is genoeg, je bent maar een kleine uitslag nodig op die as, die van mij doet 2,5 kg/cm geloof ik..

Robert

Peter,

kijk eens in mijn topic van de scania T, daar staat een foto met hoe ik de servo heb geplaatst ( moet wel kunnen in jou truck natuurlijk, maar daar moet je maar een naar kijken)

een goeie mini servo is genoeg, je bent maar een kleine uitslag nodig op die as, die van mij doet 2,5 kg/cm geloof ik..

Robert

dat moet passen bij mij denk ik zo geen probl ik zal morgen effe kijken naar een mini servo thanx robert voor de tip

Als je er toch een kleinere servo op zet, moet je het servo armpje vrij kort houden om genoeg kracht over te houden. Met wat experimenteren kun je de servo uislag gelijk maken aan die van de vooras, en dan heb je alleen maar een Ykabeltje nodig. Dit scheelt weer een kanaal.

@Stefan,

er zijn wel mini servo's met de kracht van een standaard....
een y kabel heeft 1 groot nadeel je kunt de servo die eraanhangt niet appart van de ander afstellen, midden - uitslag ed.

Robert

Hoi Peter,

Ik zou inderdaad Robert zijn advies gebruiken, dit heeft veel voordeel met het afstellen.
Zo heb je o.a. meer inbouw-vrijheid van je servo, daar je hem nu makkelijk via de zender kunt laten veranderen van richting.

Hou inderdaad wel het armpje zo kort als mogelijk (zoals StefanF ook vermelde), dit bespaard de servo zijn uiterste krachten.
(alle beetjes helpen)

Het printje wat ik zelf gebruik (wat Patrick bedoelt), heb ik speciaal op mijn Volvo-truck afgestemd.

Dat afstellen kun je ook met met het servo armpje zelf doen, hoef je toch maar een keer te doen. En het omdraaien van de richting kun je meestal met een paar draadjes in de servo om solderen ook vrij makkelijk doen. Maar als je toch kanalen genoeg hebt.....

ok heden middag tweede servo gemonteerd maar helaas bleek deze verkeerd om te draaien tov de andere stuur servo.
dit dact ikm op te lossen door de stekker om te draaien van een van de twee servos maar helaas dat werkt dus niet,wat nu dan weer

Peter,

je hebt toch een fc 16???

kun je hem zo omdraaien en je uitslag stellen.

Robert

dat dacht ik ook maar wat ik had was dat de servo voor de voorste twee assen links om draaide en de servo voor de 3e as rechts om draaide.
inmiddels na enige pogingen en div aanpassingen is het dan uiteindelijk gelukt maar vraag niet hoe.volgende stap wordt de servo voor de schotel zien weg te werken ergens tussen het chassis.

Back