Gewoon triplex vervangen door Gamma balsa triplex?

Hoi,

ik kreeg laatst een linkje toegemailed (deze), de tekening van een Extra van 1500mm span. Zowel de hoofdligger als de rompzijkanten zijn van 3mm triplex, volgens de tekening. Kan ik deze ook van de inmiddels bekende Gamma 3mm balsa triplex maken? Of wordt dat te zwak? De motorophanging wordt uiteraard wel van 'echt' triplex.

Ja, ik weet dat ik deze vraag ook bij 'verlijming en contructie' gesteld heb, maar volgens mij vang ik hier meer vliegers-publiek.

Dank voor advies,

Laatst bewerkt:
Gamma triplex

Hoi Hugo,

bijgaande link leidt naar een bouwverslag van een toestel wat helemaal is opgebouwd uit 3 mm Gamma triplex.

Wat betreft sterkte maak ik me daar ook niet zoveel zorgen over, ik denk dat het gewicht eerder een punt vormt :)

Je zou eens kunnen informeren bij Johan (Plotterwelt hier op het forum), want hij heeft die kist volgens mij overgenomen.

Succes !
Menno

Uh, welke link? Of bedoel je die in mijn post? Volgens mijn vertaalprogramma is die van mijn post 'echt' triplex, geen balsa...

Uh, welke link? Of bedoel je die in mijn post? Volgens mijn vertaalprogramma is die van mijn post 'echt' triplex, geen balsa...

Sorry,

linkje vergeten te plakken.

HIerbij alsnog: bouwverslag-gamma-dx-11-nu-met-zg20-benzine

By the way, ken je iemand die de kist van deze tekening heeft gebouwd ? Ik heb even naar die tekening gekeken en ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Met welke motor ga je deze kist uitrusten ?

Als je gaat bouwen, start je dan een bouwverslag. Dan heb je alvast een abootje ... :Mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
't Is een kleine wereld. Het voorbeeld van die DX-11, van het originele freespakket, staat hier ruwbouw te verstoffen... Ik ga proberen dit weekend de Extra ruwbouw klaar te maken. Dat klinkt als een grote job, maar het is geen gecompliceerd toestel. Ik heb alle delen op papier, maak het papier met spuitlijm op het hout (kan er ook weer af), en snijden en zagen maar. De staart wordt van 6mm depron met 1mm balsa bekleed, scheelt ook weer tijd.

En zo moet'ie worden:

Extra.jpg

Zal wel een eigen draadje starten, als het zover is.

Ik denk dat ik voor de romp gewoon het balsa triplex gebruik, en voor de vleugelligger dat materiaal, aangevuld met een koolstof stripje, of zo. Tenzij iemand anders een goed idee heeft.

Er komt een 15cc viertakt op, al trekt het electrische ook. Maar de 4takt heb ik nog. Ik heb er zelfs teveel, net weer eentje verkocht.

Laatst bewerkt:
Extra 300

Hoi Hugo,

funny dat je die DX11 kende :)

Wat betreft de Extra, ziet er goed uit hoor. Leuk kleurenschema.

Wat ik me afvraag, hoe ga je de kunststof delen maken, bv: canopy, cowl & wheel covers ???

Grtz,
Menno

Hoi Hugo,

Je zou eens kunnen informeren bij Johan (Plotterwelt hier op het forum), want hij heeft die kist volgens mij overgenomen.

Succes !
Menno

En ik wist dat Hugo het orginal al hat . :D

Hugo , je kan rustig met Balsaply gaan werken .
En je hebt met een 15er er op genoeg power .

(stikkers zijn op de post)

Mvg Johan

Dank je voor het advies, Johan, en bedankt voor de stickers.

@RCEFlyer; ik zit nog te denken over het plastic. Drie mogelijkheden:
1) Motorkap en wielschoenen van diverse lagen dik balsa, en schuren maar. En de canopy met de bekende petfles - verfbrander techniek.
2) Modellen maken uit hout (mdf) en laten dieptrekken bij een zaak die dat kan.
3) Zelf een dieptrekmachientje maken. Er stond laatst een Duits filmpje gelinkt met de techniek; niet erg gecompliceerd, niet duur en wel gaaf.

Maar, eerst maar eens de kist in ruwbouw. Ik heb net alle spantjes uitgeknipt (5 A3-tjes) en met bison spuitlijm op 2mm balsa geplakt. Niet wachten tussen het spuiten en het plakken (staat wel op de bus) maar meteen aanbrengen. Dan kan je na het zagen / snijden het papier er zo weer af pulken. Overigens zaag ik 2mm balsa met een figuurzaag (met de hand, ja) met een zaagblad voor aluminium erin. Gaat heel beheerst, en je krijgt een mooie zijkant. Snijden kan ook, hoor, maar ik vind dit fijner.

Laatst bewerkt:
Gaaf !

Dus je bent van start :)

Ik volg het project even, zelf bouwen vind ik geweldig ! Die spanten allemaal met de hand, pfoe ;) veel werk, maar wel leuk.

Als zo'n kist eenmaal vliegt heb je er veel meer lol van dan een kant en klaar gekochte. Daarnaast is het ook nog eens een originele variant, want dat ARF spul lijkt allemaal op elkaar :mrgreen:

Nou, kom maar op met dat bouwverslag :) Heb je al een idee welke servo's er in gaan ?

Grtz,
Menno

Veel werk? Ja, meer dan een ARF, dat wel. Maar de meeste mensen die het veel werk vinden hebben het nog nooit gedaan (no offence). Je vliegt met zo'n zaagje door de balsa, ik denk dat ik de spanten binnen een uurtje klaar heb, incl. het knippen en lijmen van gisteren. Dat was in een kwartiertje klaar.

Ik hou van zelf bouwen, misschien nog wel meer dan van vliegen (kan ik ook nog niet zo goed, al ben ik nu flink aan het trainen). En ik vind het inderdaad wel jammer dat die ARF kisten ook voorbespannen zijn. Of je legt je neer bij een kleurschema dat iedereen al heeft, of je moet de boel er zelf weer af halen, en opnieuw folieën. Als er meer mensen zijn die zo denken lijkt de ARC (almost ready to cover) me een idee. Maar ik geloof dat dat al geprobeerd en geflopt is.

Ik denk dat er 4 Dymond D 300 MG's in komen, die trekken 5 kg op 4,8 volt, en ik heb er 6 volt (gereguleerd) in zitten. Ze wegen maar 28 gram elk, en zijn lekker klein. Voor een andere (kleine) kist moet ik nog 4 9-grams servo's hebben, dat worden de DS 62 MG digitals, en daar laat ik een vijfde van meekomen voor het gasgeven van deze.

Vanavond begin ik aan de vleugel, als ik daarna nog puf heb begin ik wel aan het verslagje.

Oh ja, dit is trouwens de link naar het zelfbouw-dieptrek filmpje. Altijd nuttig...

Ha Hugo,

Ik heb dezelfde tekeningen gebruikt (de romp iets aangepast, wat breder bij de vleugel, voor wat realistischer beeld).

Samen met een vriend 2 gebouwd. (de zwarte is van mij nog steeds best wel trots op! :D)

extramediumzj3.jpg

De vleugel ligger heb ik van 4 mm balsa gemaakt, de vleugel is volledig beplankt met 1,5mm.
Verder heb ik in de romp alleen balsa gebruikt. (ik heb in de tekening gewoon al het triplex vervangn door 3mm balsa). Alleen de motorsteun enheb ik van triplex gefabriceerd.. Ik heb er een 7,5cc 2takt opzitten. (Rond de 2600 gram vliegklaar). Flies like a dream
Puntje van aandacht zijn wel de eerste 2 rompspanten ivm met je landingstel.. Ioh ja ik heb hier ook triplex voor gebruikt.

Het is idd geen moeilijk vliegtuig om te bouwen/repareren..
Alleen de engine cowling en canopy is wat veel werk. (wij hebben hiervoor een vacuform mallen gemaakt).

Hij vliegt erg lekker, beter dan menig arf toestel.
(momenteel is hij niet meer zo mooi, vanwege de vele reparaties. Maar nog steeds vliegt hij vrolijk rond)
Veel plezier met de bouw!

Wouter

Laatst bewerkt:
Oooooh, wat maak je me nieuwsgierig; de imagashack plaatjes laten niet op mijn kantoor-PC, dicht beveiligd... Ik zal wel tegen de 3 kg aan komen met mijn 4takter, maar da's nog steeds geen probleem.

Uh, vacuform mallen!!! Kwanta kosta een motorkapje en een canopy? (PM, graag...) Heb je ook wielkappen? Anders maak ik daar de mallen wel van, kunnen we fijn ruilen!

ooohhh ..

Hee Wouter & Hugo,

Wow ! Wouter, een kunstwerk man :) Prachtige kist.

Hugo, dat levert genoeg inspiratie op om te bouwen toch ? Ik heb nog wat projecten lopen, maar deze komt zeker in aanmerking in de toekomst :mrgreen:

Vraagje, als ik licht bouw, zou ik dan uit de voeten kunnen met een OS MAX 6,5 cc of wordt dat te licht denken jullie ?

Grtz,
Menno

Als ik hem zou kunnen zien zou het zeker inspirerend kunnen werken, ja. 6.5cc lijkt me wat weinig, maar 't zal wel vliegen. Of je er mee kan gooien en smijten, dat betwijfel ik. Maar de tekeningen zijn in AutoCAD, dus verschalen is supereenvoudig. Ik denk stiekem al aan een 2 meter versie met benzineblokje, of zo. Maar;
Eerste deze af.
Eerst beter leren vliegen.
Eerst Hog Bipe af.
Eerst ARF Ultimate-je afmaken.

En dan weer verder...

@ Hugo.. De kosten van de cowling weet ik niet meer precies.. De mal bestaat uit 2 delen. Deze hebben we laten vacuformen.. deze 2 helften vervolgens met glasvezel aan elkaar maken.

Mijn canopy zal niet op jouw romp passen, dit vanwege de aanpassingen die ik aan de romp gemaakt had. Mijn maat had de originele tekingen aangehouden deze canopy zou dus moeten passen.. Zou ik effe moeten vragen. De wielkappen hebben we ergens op internet besteld. (weet niet meer precies waar, maar waarschijnlijk heeft Willkommen bei Modellbau Lindinger wel wat)

@ Menno. Ik heb al geprobeerd zo licht mogelijk te bouwen, wellicht kan je het nog lichter. Met 7,5 cc heeft tie net niet genoeg power om verticaal te blijven gaan. (ik heb er wel een redelijk grote tank 330cc inzitten) 6,5cc zou moeten lukken.

Kap uit 2 delen is wel verstandig, bij deze maat. Ik zal 'm denk ik ook maar zelf maken, mijn motorke is wat groter dus misschien dat ik hier en daar wat smokkel. Ik ga ook maar fijn met balsa aan de gang, zoals je voorsteld. Werkt waarschijnlijk ook wel lekker. Waarom heb je de hele vleugel ingedekt?

Laatst bewerkt:
@Hugo,

de foto zit in je mailbox :) Echt de moeite waard !

@Wout, welke prop draai jij met die 7,5 cc ?

Grtz,
Menno

Dank voor de feauteau, echt schitterend! Mocht je willen komen kijken, tijdens of na de bouw; Eck en Wiel is maar 20 minuten van Wijk. Ik heb jaren in Tiel gewoont, ik ken de route goed!

Op mijne komt een 14x6 APC wieken-set. Even kijken of ik het landingsgestel moet verhogen!

Laatst bewerkt:
De vleugel heb ik beplankt voor de sterkte en het gemak.. (Met het opstrijken van de decals scheelde het een hoop ellende, het uitsnijden was al werk genoeg.. ) ..

Momenteel draai ik een G-Sonic 11x6 (of 11x7 not sure) . Trekt erg goed, en vliegt nog lekker hard ook!

Laatst bewerkt:
Aha, ik hou de vleugels maar open, dan. Ik laat de bestickering snijden bij Plotterwelt, dus ik heb het strijkprobleem niet.

Back