gezocht: pylon pendelelevator Turbo

Hoi

Om te beginnen weet ik dat er ook een apart "gezocht" draadje bestaat maar ik heb niet het idee dat het effectief zal zijn om daar te posten. Ik zoek het wat dichter bij de bron. Misschien levert het ook nog wat goede tips op hoe deze schade te voorkomen.

Voor de zoveelste keer is bij mijn Turbo(07) het CF asje in de elevator gebroken. (het CF staafje wat dwars op de pylon zit, parallel aan de vleugels, waaromheen de elevator draait)
Bij mijn vorige Turbo heb ik dit staafje enkele malen gerepareerd maar het bleef sneuvelen.
Aangezien ik sterk het vermoeden heb dat dit HET zwakke punt van de Turbo is wil ik mijn 2e romp nog één keer voorzien van een origineel pendelhoogteroer voor ik over ga op een standaard stab.

Ik zoek dus een complete Pylon (met CF as) voor een Turbo(07) hoogteroer. (Eventueel een complete romp voor een aardige prijs en losse stabs zijn ook welkom)

Bart

Hoi

Om te beginnen weet ik dat er ook een apart "gezocht" draadje bestaat maar ik heb niet het idee dat het effectief zal zijn om daar te posten. Ik zoek het wat dichter bij de bron. Misschien levert het ook nog wat goede tips op hoe deze schade te voorkomen.

Voor de zoveelste keer is bij mijn Turbo(07) het CF asje in de elevator gebroken. (het CF staafje wat dwars op de pylon zit, parallel aan de vleugels, waaromheen de elevator draait)
Bij mijn vorige Turbo heb ik dit staafje enkele malen gerepareerd maar het bleef sneuvelen.
Aangezien ik sterk het vermoeden heb dat dit HET zwakke punt van de Turbo is wil ik mijn 2e romp nog één keer voorzien van een origineel pendelhoogteroer voor ik over ga op een standaard stab.

Ik zoek dus een complete Pylon (met CF as) voor een Turbo(07) hoogteroer. (Eventueel een complete romp voor een aardige prijs en losse stabs zijn ook welkom)

Bart

Bart,

dit is inderdaad een van de zwakke punten van de Turbo. Ik heb in het verleden het 2 mm carbon asje vervangen door een carbon asje van 2.5 mm. Aanvullend heb ik de ligger in het stabilo aangepast. Je zou ook een 2 mm asje van titanium of veerstaal kunnen overwegen.

Ook heb ik met koolstof roofings de pylon versterkt (de rovings een slag om het carbon asje wikkelen en aan de binnenkant van de pylon lijmen.

Bas

P.s. komt de desbetreffende Turbo bij mij vandaan????

Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

Dank voor je input.
De stabilos die ik tot nu toe heb gehad hadden überhaupt geen ligger, dat is denk ik de oorzaak van de schade die bij mij steeds optrad door hard lanceren. De stab wil dan dubbelvouwen, omlaag, dus een extra ligger in de stabilo zou kunnen schelen. Metaal als asje...wordt dat niet te zwaar achter...?

Mijn eerste Turbo kwam bij Goswijn vandaan, hiervan sneuvelde al vrij snel de vleugel. Van jou heb ik toen (zomer 2008) een vleugel over kunnen nemen.
Met deze vleugel vlieg ik nu op een romp welke ik recent van Arjen v V heb overgenomen. Hij komt dus half bij jou vandaan (en is nog heel :rolleyes:).

Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

het extra gewicht van een metalen asje is overkomenlijk.
Bij mijn stabilo's heb ik de ligger die orgineel in het stabilo zat eruit gesloopt. Deze heb ik vervangen door een veel langere holle koolstof buis (binnen 2.5 mm, buiten 3.0 mm/ p.s. dit was orgineel binnen 2mm buiten 3mm dat ik heb uitgeboord) die ik bij de wortel omwikkeld heb met wat kevlar rovings. Deze constructie kreeg ik niet stuk (maar ik ben geen powerwerper).

Bas

Hoi Bas,

Dank voor je input.
De stabilos die ik tot nu toe heb gehad hadden überhaupt geen ligger, dat is denk ik de oorzaak van de schade die bij mij steeds optrad door hard lanceren. De stab wil dan dubbelvouwen, omlaag, dus een extra ligger in de stabilo zou kunnen schelen. Metaal als asje...wordt dat niet te zwaar achter...?

Mijn eerste Turbo kwam bij Goswijn vandaan, hiervan sneuvelde al vrij snel de vleugel. Van jou heb ik toen (zomer 2008) een vleugel over kunnen nemen.
Met deze vleugel vlieg ik nu op een romp welke ik recent van Arjen v V heb overgenomen. Hij komt dus half bij jou vandaan (en is nog heel :rolleyes:).

Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

Bij mijn stabilo's heb ik de ligger die orgineel in het stabilo zat eruit gesloopt. Deze heb ik vervangen door een veel langere holle koolstof buis (binnen 2.5 mm, buiten 3.0 mm/ p.s. dit was orgineel binnen 2mm buiten 3mm dat ik heb uitgeboord) die ik bij de wortel omwikkeld heb met wat kevlar rovings. Deze constructie kreeg ik niet stuk (maar ik ben geen powerwerper).

Bas

Dat vervangen van de liggers / buisjes naar 2.5 mm lijkt me idd. een goede oplossing, zonder al te veel gewicht toe te voegen.
De breuk trad bij mij steeds op op het punt waar het asje bij de pylon uit de roving komt (zoals jij in je vorige post omschreef is daar dus roving toegepast).
Jouw eerste reply bracht mij op het idee om gewoon een 2e spar toe te voegen in de vorm van een 2e CF staafje van 2mm, ca. 5cm lang, met scherpe puntjes, bruislijm in de ruimte bij de LE. (Idem als het kleine staafje CF waaraan de Pull zit.) Dit zou wat van de buigkracht mee op kunnen vangen.

BTW. Wanneer is men een powerwerper? Als men Turbos aan gruzels lanceert?
Ik ben me in ieder geval bewust van het feit dat een wat stevigere kist geen slechte aankoop zou zijn. Niets negatiefs over de Turbo, hier heb ik een haat /liefde verhouding mee: vliegt heerlijk, met name bij de wat rustigere condities. Echter wat zwakjes van gestel voor iemand die niet handig is met CFmatjes en dergelijke.

Hoe dan ook, wederom dank voor je input Bas.

Bart

BTW. Wanneer is men een powerwerper? Als men Turbos aan gruzels lanceert?

Als je een een niet gemodifiseerde Turbo in gruzels lanceert ben je een gemiddelde werper.
Je bent een powerwerper als je minimaal 80% van de hoogte van Peter Aanen haalt.

Je zou even bij de hobbywinkel of een onderdelenhuis kunnen kijken naar een hol 2 of 2,5mm aluminium buisje, ik denk dat je daarmee grotendeels de gewichtstoename voorkomt? En dat stukvliegen lijkt me vrijwel onmogelijk :) overigens moet een 0,8x3mm carbon staaf ook prima gaan en dat is waarschijnlijk nog lichter? Gewoon rechtop in je stabilo lijmen..

Overigens vind ik zelf pendelroeren nogal wispelturig vliegen, de turbo die ik hier had liggen was al voorzien van een "normale" elevator.

Bart,

Bas

is dit zoals bij mijn turbo? die ik van jouw heb.

het houd allessinds erg goed.
ik schuif ze er allebei op, de 2 helften, en dan een goedkoop tapeje erover zodat ze niet schuiven.
in het werpen komen ze niet los, dus ben ik tevreden eh ;)

eerst vreesde ik ook dat ik 1 helft door de krachten er af zou gooien, maar dit blijkt haast onmogelijk :p

Didier,

ik heb al mijn Turbo's op deze manier gemodifiseerd, dus ook het exemplaar dat jij hebt overgenomen.

Bas

en dat is een strak systeem... alleen 2minuutjes prullen voor de pendeldelen er op te flatsen, maar verder zorgeloos.

als ik een foto moet maken van de ombouw dan moet je maar roepen Bart

foto

en dat is een strak systeem... alleen 2minuutjes prullen voor de pendeldelen er op te flatsen, maar verder zorgeloos.

als ik een foto moet maken van de ombouw dan moet je maar roepen Bart

Nee dank, foto is niet nodig, Bas zijn uitleg was erg duidelijk en ik begrijp zijn oplossing.
Wat ik wel graag van je wil is weten wat voor soort werper jij bent aangezien jouw Turbo met Bas-mod heel blijft.

@Sadkingbilly: Ik begrijp niet hoe je dat bedoelt met die 0,8x3mm staaf rechtop in stabilo lijmen. Wellicht kun je wat meer uitleggen hoe je bedoelt?

Ter verduidelijking een foto van de schade, telkens op dezelfde locatie, waar de CF as uit de Pylon komt:
TurboTail.jpg

Bart

Nee dank, foto is niet nodig, Bas zijn uitleg was erg duidelijk en ik begrijp zijn oplossing.
Wat ik wel graag van je wil is weten wat voor soort werper jij bent aangezien jouw Turbo met Bas-mod heel blijft.

@Sadkingbilly: Ik begrijp niet hoe je dat bedoelt met die 0,8x3mm staaf rechtop in stabilo lijmen. Wellicht kun je wat meer uitleggen hoe je bedoelt?

Ter verduidelijking een foto van de schade, telkens op dezelfde locatie, waar de CF as uit de Pylon komt:
TurboTail.jpg

Bart

ik gooi anders toch ook bruut en met wat kracht.
niet zo zeer mijn rotatie , maar mijn laatste halve draai is voor mij het punt waar ik mijn snelheid echt behaal.

ik heb filmpjes van mijn gooien.
wel op mijn facebook dus als je ze wil zien moet je me maar toevoegen :) (Didier Jaemers)

ik ben degene die het hoogste gooit op de club. maar hoe hoog... dat weet ik niet :)
heb een Zlog liggen die ik mag lenen, maar moet is lezen hoe hij werkt.

over de foto waar de breuk zichtbaar is....
kan je niet naar iets dikker gaan? of laat het pendel dat niet toe?

Sorry, ik had begrepen (verkeerd dus) dat de schade steeds ontstond aan de elevator zelf (breken), niet aan de as. Dat is natuurlijk niet te verhelpen door de elevator te verstevigen ;)

Dat het steeds op dezelfde plek breekt komt hoogstwaarschijnlijk doordat de volledige kracht van je worp (gewicht van elevator + luchtdruk) dat punt belasten. Een alu buisje gaat dat ook niet opvangen. Misschien een alu buisje van 2,5mm met carbon staaf erin gelijmd? (maak je die plek wel zwaarder maar als het dan goed houdt..) een andere optie is misschien om de carbon staaf te vervangen voor titanium of hardstaal, de kans dat je die breekt is vrij klein :)

Het schoot me te binnen dat ik ook ooit zo'n romp heb gehad.
Er zitten 4 Dymond D47 servo's in:

DSC04942.jpg

Een stabilo op een pylon. En een origineel kielvlak.
DSC04943.jpg

DSC04945.jpg

Loet

loet, dit lijkt me van de 2008 te zijn? hij lijkt hetzelfde als de mijne.
het kielvlak ligt nog in de doos, maar ook dat ziet er exact zo uit.

heb je deze nog liggen?
zo ja, hou deze maar bij voor als ik de mijne eens stukvlieg hehe :p

loet, dit lijkt me van de 2008 te zijn? hij lijkt hetzelfde als de mijne.
het kielvlak ligt nog in de doos, maar ook dat ziet er exact zo uit.

heb je deze nog liggen?
zo ja, hou deze maar bij voor als ik de mijne eens stukvlieg hehe :p

Ik reken 5% net als de lening die wij verstrekken aan de Grieken. Er een beetje vanuit gaand dat gij ook een begrotingstekort hebt van 14%.:mrgreen:

maar nu weet ik nog niet of het van een 2006? (ik zat net verkeerd, ik zei 2008 maar bedoelde 2006)

overigens gaat het om 330 euro per persoon dat naar de grieken gaat!

daar kan ik al een strakke DLG van kopen! !@#*&!!!!

Het schoot me te binnen dat ik ook ooit zo'n romp heb gehad.
Er zitten 4 Dymond D47 servo's in:

Een stabilo op een pylon. En een origineel kielvlak.
DSC04943.jpg

DSC04945.jpg

Loet

Loet,

Domme vraag: Vanwaar de aangepaste stabilo? :rolleyes: (ik ga er even van uit dat dat jouw aanpassing is> herkenbaar)
En dat rare printje in de neus, voltage booster?
Kan me trouwens niet herinneren dat jij ooit een Turbo hebt gehad:confused:

Bart

Loet,

Domme vraag: Vanwaar de aangepaste stabilo? :rolleyes: (ik ga er even van uit dat dat jouw aanpassing is> herkenbaar)
En dat rare printje in de neus, voltage booster?
Kan me trouwens niet herinneren dat jij ooit een Turbo hebt gehad:confused:

Bart

De stabilo-ophanging was een ramp vond ik. Bij een beetje hardere worp begon bij mij het stabilo te flutteren. Het ergste daarvan was dat de kist in plaats van omhoog naar beneden wilde met een hele vlakke landing in het gras. Nadat ik dat 3 keer had gehad heb ik een pylon gemaakt. Toen ging het goed.
Op het rare printje zit een ledje dat aangaf of je nog voldoende ontvangeraccuspanning hebt.
Ik heb geen Turbo gehad maar alleen een romp met bijbehorende rampzalige staartdelen (kielvlak is eigenlijk ook niet alles)

Loet

Back