Heeft er iemand van jullie nog een bouwtekening liggen van de VERON SE-5a tru-flite kits.Mag ook een copietje zijn.Heb deze oproep ook bij tekeningen gezet maar misschien heeft de oproep bij vrijevlucht meer geluk.
hallo..mocht niemand je een kopietje kunnen leveren, dan kun je hem hier nog gewoon bestellen,S.M.C. ik heb er zelf ook wel eens wat online besteld en het is een zeer goede winkel,
De Engelse firma Replikit heeft deze als 'short-kit' gemaakt, maar in september 2006 heeft Amerang (de eigenaar van de merken 'Veron' en 'Keilkraft') de licentie (nog) niet verlengt .... dus tijdelijk? zijn deze zowel als 'short-kit' en als tekening (hard-copy of als ".pdf" op CD) niet leverbaar ......
Hoi Hannesie, Op de site waar Hans naar verwijst worden de Replikit versies van de modellen aangeboden. Je kunt ook rechtstreeks op hun website kijken op www.replikit.com. Op zich een schitterend initiatief, maar weet wel wat je koopt. Ik heb er verschillende, dus ik weet waarover ik praat. Replikit biedt zgn 'short kits' aan, dat wil zeggen alleen een (goede) kopie van de oorspronkelijke tekening en het 'printwood', dus bedrukte balsaplankjes waarop de uit te snijden onderdelen staan. In de kit heeft hij (verder) geen latjes, plankjes, staaldraad en tissue gedaan, omdat de meeste bouwers daar toch hun eigen ideeen over hebben en zelden gebruiken wat er in bouwdoosjes zit. Een goed idee om het goedkoop te houden. Het printwood heb je nodig omdat veel van de onderdelen daarop niet (apart) op de tekening staan (een maatregel van de toenmalige fabrikant om te voorkomen dat bouwers de tekeningen zouden uitwisselen en niemand de bouwdozen meer zou kopen). Met alléén een tekening red je het dus niet, of je moet veel moeite steken in het achterhalen van de vorm van de niet afgebeelde onderdelen (bijvoorbeeld rompspanten en ribben als niet alle ribben gelijk zijn, zoals bij tapse vleugels. Wat wel jammer is, is dat, tenminste bij de Replikits die ik heb, het hout van beroerde kwaliteit is (veel te zwaar) én de bedrukking beroerd is (veel te dikke lijnen, soms niet duidelijk, en als je ze na uitsnijden op de tekening past blijken ze vaak niet goed van vorm. Ik overweeg om bij mijn modellen de replikit onderdelen als mal te gebruiken om van beter balsa de uiteindelijke onderdelen te maken. Ik heb ook van Replikit één van hun twee CD's met tekeningen. Ik moet thuis even kijken of ik die heb waar de Veron SE5 op staat. Als dat zo is kan ik je hem misschien toemailen als je mij in een PB je mailadres laat weten. Ze zijn zo dat je ze als losse A4'tjes op je eigen printer kunt uitprinten en dan aan elkaar plakken (zeggen ze, ik heb het nog niet gedaan). Wat ik ook heb is een tekening van de tegenhanger van KeilKraft. Die zou ik even moeten opzoeken en kopieeren als je dat wilt. Op zich prima te bouwen. Als je wilt dat hij met rubber goed vliegt moet je de staartvlakken van balsaplank vervangen door opgebouwde exemplaren, anders moet je lood in de neus toevoegen.
Hee, toen ik mijn antwoord begon te maken stond het antwoord van Dirk er nog niet op, en zó lang had ik er niet over gedaan!
Ik bekeek net de website van Replikit nog eens goed en zag dat ze nu ook veel kits als 'lasercut' aanbieden, en ook verschillende kits (waaronder geloof ik de Tru-Flite serie) als 'complete kit', dus blijkbaar wel met latjes en plankjes.
Hartelijk dank voor de tips.Ik hoop dat je wat voor me hebt Fox35.Ik heb je een pb'tje gestuurt mocht je wat voor me hebben wat dit kistje betreft.Alvast hartelijk dank voor de moeite.Het behoeft dus alleen de tekening omdat ik het kitje al heb maar de tekening ontbreekt dus vandaar.Ook bedankt voor de tips waar aan te denken om het zo licht mogenlijk te maken.
Heb je de tekening van het kistje nog gevonden Fox35? Ik hoop het wel want daar maak je me zeer blij mee.
je kunt alle orginele tekeningen nog bestellen bij de ontwerper zelf,bij Phil Smith adres is 32,Verwood Crescent-Bournemouth bh6 4je Dorset Engeland heb ook het telefoon nummer maar die geef ik liever in een PB de tekening die bij hem besteld heb had ik binnen een week thuis voor 3,50 pond sterling dat is incl.post