Gimbal settings NAZA-M V2/LITE verschillend?!

Heren,

Ik ben in het bezit van een DJI Phantom 2 en heb hier een alom bekende "Goodluckbuy Gimbal" op gezet. De gimbal doet het prima als ik hem niet op de NAZA aansluit maar zodra ik hem wel op de F2 van de NAZA aansluit kan ik de pitch wel gebruiken maar de maximale uitslag is té hoog en niet laag genoeg. Ook blijft de gimbal pitch niet waar hij hoort, bij tilt achterover gaat de gimbal verder achterover en bij tilt voorover gaat de gimbal verder voorover...

Nu wil ik in de "DJI Phantom 2 Assistant" software (versie 3.0) de gimbal instellingen veranderen. In deze software zitten voor de gimbal instellingen alleen 3 sliders en een FPV checkbox... (waar de gimbal niet op verandering reageert) Ik wil graag de "Servo Travel Limit" en "Autmatic Control Gain" en dergelijk in kunnen stellen die wél in de "DJI NAZAM Lite Assistant" software (versie 1.00) zit!
Als ik de Phantom 2 met de "Lite" software wil verbinden lukt die (uiteraard?) niet maar wil wel graag deze instellingen kunnen wijzigen.

Hoe ga ik deze instellingen veranderen als deze niet in de, voor mijn NAZA compatible software zitten?

DJI Phantom 2 NAZA software versie is 3.04.
DJI Phantom 2 Assistant software versie is 3.0 (geen gimbal instellingen)
DJI NAZAM Lite Assistant software versie is 1.00 (geen verbinding met de Phantom 2)

Deze instellingen heb ik dus:
full

En deze instellingen wil ik:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zijn de instellingen die jij krijgt voor de h2-3D of de h3-3D. Maar die heb jij niet. Heeft jouw gimball geen eigen controle boardje ?

Nee die heeft hij niet anders zou het überhaupt niet werken. ;)
Hij heeft dus een servo gimbal wat prima werkt op de naza

Maar blijkbaar niet op een Phantom 2. Geen idee waarom die instellingen missen.

Dat dacht ik ook dat deze instellingen voor de Zenmuse zijn...

Gimbal heeft wel een eigen control board. (denk ik)
Kan erg weinig vinden over instellingen van het board zelf. Er zit wel een micro usb aansluiting op.

Dit is 'm...
full
full
full

Ah. Dat gaat niet werken op deze manier
De F2 is alleen bedoeld om een servo gimbal aan te sturen.
Het bordje op de gimbal zorg voor de stabilisatie. En nu laat je ook de Phantom een correctie signaal uitsturen.
Dat gaat niet samen

Wat je kan proberen is de gain op 0% zetten. En je limits op 100%
Daarmee schakel je de stabilisatie van de phantom uit, dan zou je theoretisch wel je gimbal kunnen bedienen.

Kijk! Daar heb ik wat aan! Nu weet ik wat!
Maar het probleem is dat nummers achter de 3 sliders grijs zijn. Deze veranderen wel maar het heeft geen invloed op de hardware... Gimbal blijft het zelfde reageren...
De F2 uitgang van de "NASA Lite" is dus anders dan die van de "NAZA V2"...?

Hmmm dat zou kunnen.
Ik ben dan toch bang dat die instellingen voor de Zenmuse bedoelt zijn.

Blijkbaar zit er wel een F2 aansluiting op de phantom maar word die echter niet ondersteunt door de software. (dat is mijn vermoede iig)

Stabiliseert de gimbal wel correct als je F2 niet aansluit?

Ik heb die gimball ook en wat ik dus al dacht deze heeft een eigen boardje.... Je moet de naza helemaal overslaan en vanaf dat boardje een servo draadje aansluiten op je ontvanger. Maar ik weet niet hoe dat werkt in een phantom zit daar een losse ontvanger in ?

Als de F2 niet aangesloten zit doet hij het prima, kan dan alleen de pitch niet op afstand bedienen... Denk inderdaad dat de software van de V2 dit type gimal niet ondersteund...

De Phantom heeft een onboard ontvanger, dus geen losse unit... Ik ga even kijken of ik hier toch een signaaltje van kan oppikken om deze op de gimbal aan te sluiten.

Er is wel het een en ander een stuk duidelijker geworden, snap nu de NAZA de gimbal corrigeert terwijl het controler board van de gimbal dit zelf al doet.
Moet inderdaad simpelweg een ontvanger output (zonder tussenkomst van NAZA) op de input van de gimbal prikken...

Ik ga even schroeven/meten/solderen/rommelen...
Wordt vervolgd!

De Phantom 2 heeft dus wel een los ontvanger printje maar kan er weinig mee.
De zender heeft 8 kanalen die allemaal werken maar het ontvanger printje zitten maar 2x 3 draden aan waar er al minimaal 2 voeding van moeten zijn. Dan blijven er 4 over voor de 8 kanalen, dit lijkt dus wel een soort data-bus in plaats van gewone signaal uitgangen die je op een gewone ontvanger vind...
Wel wat aan het meten en testen geweest maar ik kan op de ontvanger helaas geen uitgang voor kanaal 7 vinden waar normaal gesproken de pitch van de gimbal mee aangestuurd wordt.
Gek genoeg blijft de pitch wel reageren op kanaal 7 van de zender als ik de stekker op X1 los gooi terwijl hier de gimbal pitch mee word aangestuurd...

Denk dat de combinatie, deze gimbal met eigen controller en deze softwareversie van de NAZA gewoon niet gaat werken...

Mochten er nog slimme tweakers ideetjes hebben? Deze zijn welkom!

Zie hier het ontvanger printje...
full

De phantom maakt gebruik van D-BUS protocol.

Je zou er een ander ontvanger in kunnen zetten en traditioneel aansluiten.
Echter ondersteund de phantom software dit niet (weer een verschil tussen Phantom en Naza)
Dus ook dit zal niet gaan helaas :(

nu heb ik niet echt veel kaas gegeten van D-bus (ik gebruik zelf ppm-sum) maar volgens mij is dat hetzelfde als s.bus.
Misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Dan zou je een s.bus decoder kunnen gebruiken

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Je zou die dan parallel kunnen aansluiten op x2. Dit zou je kunnen doen door een Y kabel.
Met die program card zet je de juiste kanaal naar je gimbal

Het enige wat ik dus niet zeker van ben is dat de encoder werkt op de Phantom ontvanger.
Dit moet iemand anders bevestigen of je moet de gok wagen dat het wel werkt

Assan SBD4 s.bus decoder binnen gekomen!
Heb hem parallel met de Naza aangesloten op de ontvanger en het juiste kanaal naar een servo uitgang gezet, gimbal op die servo uitgang geprikt en het werkt geweldig!

De Naza bemoeit zich er niet meer mee dus de gimbal blijft mooi stabiel op z'n eigen controller bordje.
Ook de uitslag is nu van mooi recht naar beneden tot recht omhoog! (dat omhoog is niet noodzakelijk maar geen probleem... Misschien kan ik dat er nog wel uit toveren...)

Al met al, HET WERKT!!!

Dank voor het meedenken!

Assan SBD4 s.bus decoder binnen gekomen!
Heb hem parallel met de Naza aangesloten op de ontvanger en het juiste kanaal naar een servo uitgang gezet, gimbal op die servo uitgang geprikt en het werkt geweldig!

De Naza bemoeit zich er niet meer mee dus de gimbal blijft mooi stabiel op z'n eigen controller bordje.
Ook de uitslag is nu van mooi recht naar beneden tot recht omhoog! (dat omhoog is niet noodzakelijk maar geen probleem... Misschien kan ik dat er nog wel uit toveren...)

Al met al, HET WERKT!!!

Dank voor het meedenken!

Beste Thieu-S,
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Walkera G-2D gimbal op mijn Phantom 2. Is het mogelijk om in enkele stappen precies uit te leggen wat je hebt gedaan (liefst met enkele fotootjes, maar kan me voorstellen dat dat iets teveel gevraagd is...). De uitleg die eerder gegeven is, was me net iets te summier....
Bij voorbaat dank !!!

Back