GINAF 12x10

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door ruitje, 4 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hallo allemaal ,

Ik ga een poging doen om een Ginaf 12x10 te bouwen. Ik zag de truck in een topic van Piet en was meteen verkocht :D

Deze dus:

Ik zal beginnen om de truck 12x6 te maken waarna ik met de tijd als alles een beetje op z'n plek zit , er waarschijnlijk nog 2 aangedreven stuurassen op zal zetten waardoor de truck echt een 12x10 wordt.

Na e.e.a. goed bestudeerd te hebben moeten er dus 3 gestuurde voorassen op komen , waarvan de derde ook te 'liften' is. (denk dat ik dat met een servo ga doen)

Dan komen er 2 vaste aangedreven assen achter , gevolgt door een aangedreven gestuurde starre as... in eerste instantie was ik in de veronderstelling dat alleen de wielen draaide maar na de tekeningen goed bekeken te hebben bleek dit dus niet zo te zijn. Oftewel een nieuwe uitdaging qua constructie ;)

De cabine wordt van polystyreen , de bak van aluminium denk ik.

Ik heb al een beetje m'n huiswerk gedaan , zo heb ik al de tekeningen van een 10x8 gekregen van Ginaf (dit is de truck die ze verbouwd hebben naar 12x10) en heb ik op www.daf.com een tekening van de CF85 cabine kunnen vinden. Al met al gaat dit stukje al een stuk makkelijker als bij de DAF turbotwin waar ik het moest doen met foto's en aantekeningen ;)

Verders heb ik vandaag de donortruck binnen gehad , een King Hauler :p

Wat een grote cabine heeft dat ding zeg... de DAF is er niets bij

Ik heb het meteen maar goed aangepakt en lagers met rubber besteld , die water , stof en zand tegen zouden moeten houden...

Als laatste een foto van de 4x4 vs de 12x10 :D

Gaat best een truckje worden dacht ik zo.

Nu nog wat onderdelen bij elkaar gaan sparen en dan kunnen we aan de slag

PS mochten jullie nog tips hebben voor de lift as of gestuurde starre as dan hoor ik het graag!

Groet,
    Marcel

Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  2. da master22

da master22

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Dit zal een mooi project worden en ik zeker volgen.

Succes

Tom

3. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    als gestuurde/aangedreven voorassen kan je de tamiya tlt assen nemen,
    ik heb de carson voorassen hier liggen voor mn terberg fm3000 10x8,
    maar met supersingles van de reefer trailer met 6 kant velgmeenemers erin is hij te breed,de wielen steken onder de bred last volvo fm cabine uit,
    de reefer trailer heeft verschrikkelijk mooie wielen,er zijn 2 soorten velgen gebruikt,4 met lagerzitting en 2 met 6-kant voor de stuuras,
    ik had een tlt as ingekort,maar die ben ik kwijt geraakt op een meeting,
    dus er zal wel iemand met een aangedreven vooras van mij onder zn model rond tuffen,
    maar wegens familie omstandigheden ligt de bouw plat,net een staking,
    zie www.modellbau-seidel.de voor onderdelen los,
    en succes met je ginaf bouw,
    mvg markioo

4. Chris Cross

Chris Cross

Lid geworden:
    5 feb 2007
    dat is precies andersom

de 2 voorste reefer assen zijn met 6kant en de stuuras met 2 lagerzittingen!!

enne Mooi project!!

5. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    bedankt :D

@ Markioo : bedankt voor de tips!

De carson assen zijn volgens mij niet meer te koop en die kosten ook 200 euro per stuk.

Der Getriebedoktor heeft omgebouwde achterassen voor ongeveer 150 euro zag ik.

De TLT assen heb ik op m'n DAF zitten maar die zijn idd te breed en ik zou niet weten hoe ik die in moet korten.

Al met al dus een kostbare aanschaf ... daarom zal ik eerst maar eens kijken of ik het chassis met normale voorassen klaar krijg. Dan kan ik altijd nog kijken voor de aangedreven versie ;)

Deze velgen bedoel jij volgens mij : Tamiya 1/14 Reefer Trailer Super Singles Wheels Rims - eBay, Cars, Trucks Motorcycles, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 24-jun-10 14:56:37 CEST)

Ik had zelf deze op het oog , maar kan niet goed zien of dat dezelfde zijn als van de trailer: Carson / Tamiya Vorderachsfelge für Breitreifen #907013 - eBay, Sonstige, Autos, RC-Modellbau, Modellbau. (Eindtijd 13-jun-10 17:21:29 CEST)

Ik heb ook al banden gevonden maar weet niet of dat wat is.. ze zien er wel mooi uit vind ik : 2 Topcad Breit Reifen für Tamiya Truck TMT2000 bei eBay.de: Trucks (endet 19.06.10 21:54:05 MESZ)

Groet,
    Marcel

6. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    de velgen zijn vrijwel identiek,
    enkel de tamiya is met 6-kant meenemer leverbaar,
    carson heeft daar een rond alu busje voor die je dmv de moer aanklemt
    in het ronde gedeelte,
    ik heb wel de carson voorassen liggen en die kostte inderdaad veeel geld,
    ik wil ze wel aan je verkopen,maar ik heb deze in dortmund gekocht vorig jaar voor 200 euries per stuk,
    en heb nu alles klaar voor de terberg,enkel het chassis weer op maat maken en ophanging boren/monteren,
    dus ik kan die assen dan niet missen,
    hobma heeft ook voorassen maar dan van een ander leverancier ook tamiya voorassen,vraag het hem anders en gelijk voor die reefer wielen,
    tip;shop kunstof velgen met boutjes en banden goedkoop,
    mvg markioo

7. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hallo,

@ Markioo : bedankt voor de info :D ik heb inmiddels de carson velgen gekocht. De site die je opgaf staan idd mooie goedkope velgen op , alleen moet je dan nog adapters en schroefjes er bij kopen en dan ben ik nog duurder uit.

Inmiddels heb ik het chassis van de king hauler in elkaar gezet en zo op het oog klopt het aardig met de 1:1 qua afstand tussen de assen.

De brede banden en as met doorvoer zijn ook binnen en zit nu nog te wachten op wielen + banden voor de achteras en daarnaast op de twee voorassen die ik via Jan (Tanker) binnenkort binnenkrijg , waarvoor mijn dank ;)

Dankzij hulp van een aantal medebouwers heb ik nog een deeltje gevonden dat ik zocht om de sturende starre as mee te bevestigen.

Al met al heb ik tot nu toe goede hulp gehad van de medebouwers .. echt toppie ! :proost:

Hier even wat spy-pics , even met de telefoon genomen maar het gaat om het idee ;) De achterste banden worden nog vervangen door dubbele.

De banden (merk topcad) waren maar 7 euro per 2 , dus dat is geen geld vind ik zelf.. en ze hebben een vrij harde insert dus zullen niet snel inzakken. ze hebben zelfs bijna hetzelfde profiel als van tamiya

Groet,
    Marcel

8. Tanker

Tanker

Lid geworden:
    26 jan 2006
    Hoi Marcel,

Ziet er goed uit.
    Het begin is er......,maar de rest gaat ook wel goed komen.

M.vr.gr.

Jan

9. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    zo zo das al een aardig chassis zo bij elkaar.
    wordt al erg mooi. succes!! met de verdere bouw.

10. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    dat ziet er veel belovend uit zeg,
    zo als vele verslagen,zal ik deze ook weer blijven volgen,
    mvg markioo

11. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Bedankt :D

Vandaag ben ik aan de slag gegaan om een draaipunt op de sturende achteras te maken en het is me 100% meegevallen. Even een U-profiel gehaald en meteen m'n dremel look-a-like uitgeprobeerd met dit resulaat:

Het asje op de achteras zit met schroefdraad in het aluminium gedraaid en daarnaast gaat de bout nog een stukje in de plastic behuizing van het differentieel.

even een proef set-up:

Nu nog verzinnen hoe ik de achteras laat sturen...bij het origineel gaat dit met hydraulische cilinders die de as ook meteen op z'n plek houden , maar ik denk dat ik toch met asjes en draaipunten moet gaan werken.

Zoiets dus:

hoop dat jullie er wijs uit worden :confused:

De velgen zijn inmiddels ook binnen dus ik zal de stuurassen ook deze week gaan monteren... wordt al aardig bling bling

Groet,
    Marcel

Laatst bewerkt: 13 jul 2010
  12. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Hallo Ruitje,

Geweldig voorbeeld hoe het ook makelijk kan.
    En dalijk zie je er toch niets meer van.
    Heel erg goed bedacht!!
    Succes met de bouw ik zal deze volgen.

Groetjes Mitchell.

13. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Bedankt Mitchell :D

Bij nader inzien was mijn eerste tekening van de achterasbesturing niet handig ivm de stabiliteit van de as. Met deze nieuwe tekening klopt het al beter.

Inmiddels heb ik het chassis in mekaar gezet , moet alleen nog een stukje afzagen ;)

Nu is kijken of we de ideeen voor de stuurassen in de praktijk kunnen brengen

Groet,
    Marcel

14. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ik ben erg benieuwd hoe deze stuuras gaat werken!
    leuk dat je er geen fusee besturing van maakt wat voor de hand liggender is maar als in het echt de complete as laat sturen!!

15. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Marcel,

Ik denk dat deze achterste stuuras besturing niet goed zal gaan werken om 2 redenen :

1.
    Ik denk dat je in de problemen komt met de aandrijfas en de kruiskoppelingen, omdat het aandrijfpunt van het differentieel nogal ver naar buiten zal gaan zwenken/draaien en bovendien ook nog op en neer moet kunnen veren/bewegen.
    2.
    Ik denk dat de besturing nogal zal gaan wringen en je behoorlijke grote stuuruitslag krijgt.

Ik ben benieuwd of het gaat werken !!

16. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hallo Piet,

Dat moet ik ook even afwachten hoor :D

Het werkte iig goed bij de proefopstelling .

Ik ga een in-/uitschuifbare aandrijfas gebruiken (net als ik bij de DAF gebruikt heb) en de hoek wordt niet al te groot bij een bocht .

Hoe bedoel je dat het gaat wringen? Als ik de wielen in de juiste positie zet dan loopt het erg soepel door de bocht moet ik zeggen.

Enige nadeel is dat de stuurassen van tamiya niet zover kunnen sturen waardoor de draaicirkel bijna net zo groot wordt als bij het origineel hahaha ;)

Groet,
    Marcel

17. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marcel,

Ik denk dat het wringen als je in ruw terrein gaat rijden, want dan moet de stuuras zowel omhoog als omlaag kunnen veren, maar ook nog eens naar links en rechts kunnen veren en sturen, maar misschien valt het mee hoor !

18. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hallo Piet,

Ik verwacht geen problemen maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.;)

Ik heb wel wat nieuws bedacht voor de besturing , nl LEGO ! :D

Volgens mij kan ik met 2 van deze cilinders op de achteras en 1 cilinder op 1 van de voorste stuurassen het werkend krijgen...

Moet nog even kijken of dit sterk genoeg is , maar het zou wel dicht bij het origineel komen.

Groet,
    Marcel

19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    zou ik niet adviseren.. het doorzichte plastik zegt mij eigenlijk al genoeg.

als je dit al wilt proberen neem dan de oude gele cilinders. deze komen mij al degelijker over.

20. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ik denk dat je beter kan kijken voor hydraulische cilinders. lego werkt met luchtdruk en niet goed af te regelen. dus te on-naukeurig.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina