Glans lak voor of na montage van details?

Hallo medebouwers,

ik ben bezig met de bouw van een Tamiya F-16. Ik heb de romp al helemaal af en ook al geschilderd. De volgende fase is dat ik alle details aanbreng, zoals landingsgestel, bewapening, tanks en de diverse PE onderdelen. Ook de cockpit moet ik nog afmaken.

Voor het aanbrengen van de decals wil ik het model in de glans lak gaan zetten en na het aanbrengen van de decals weer in de matte lak.

Mijn vraag is nu: kan ik het beste alles afbouwen ( dus eerst de genoemde details aanbrengen/monteren) en dan pas de glans lak er overheen ( en daarna dus nog de matte lak) of kan ik beter nu eerst de romp in de glans lak zetten tbv het aanbrengen van de decals en daarna pas de details monteren?

Wie heeft hier ervaring mee en kan een goed advies geven?

Met dank alvast voor het meedenken.

Groetjes, Pedro

Hallo Marc2,

De glanslak is om de decals mooi strak en zonder slivering ( luchtbelletjes onder de decals) op het model te krijgen. Daarna matte lak omdat een vliegtuig en zeker een F-16 niet, in het echt glanzend is.

Groetjes, Pedro

ok.
da's nieuw voor mij.
ik deed de decals gewoon lichtje aandrukken met een stukje keukenrol zodat het overtollige water mooi geabsobeerd werd en de decals meteen goed aangedrukt werden.

eerst glanzend (blanke lak) en dan matte lak spuiten lijkt mij niet verstandig omdat je dan de kans hebt dat naadjes en dergelijke vollopen.

Hoi Pedro,

Kun je in plaats van een glans laag ook een matte laag gebruiken.??om de decals goed te laten plakken.
Want blanke lak is toch blanke lak?of het glimt of niet.

gr. modellmaker

Gewoon je model in kleur maken .
Dan met micro set de decals aanbrengen.
De decal laten drogen. Door de micro set zal de decal zich in alle rondingen en ontheffen inkrimpen. Dan met micro Sol de decal borgen. En je decal. Gaat nooit meer los.
Nu kun je ook aflakken met mat.

Even Google gebruiken over hoe je het precies moet doen. Of YouTube.

Gr Sander.

Idd mooie omschrijving.
Er is ook een potje micro set. (blauw potje)
Voordat je de decal ergens op wilt plakken. Smeer je eerst de plek nat. Met de set kun je de decal veel langer blijfen schuifen. En dan met se Sol eroverheen als je tevreden bent met de positie van de decal.

De set gebruik ik vooral met grote deals en als ze in rondingen komen.

Succes.
Gr Sander.

Geen risico nemen met de decals. Vooral eerst glanslak er op doen om silvering te voorkomen. Ook Set en Sol verhinderen niet de silvering op matte lak! Bovendien komen de kleuren beter tot zijn recht als er lak over de verf zit.

Ik adviseer om zoveel mogelijk uitstekende details zoals landingsgestel, bewapening en tanks afzonderlijk te lakken en pas naderhand te monteren. Je moet tijdens het decals plakken toch vaak het model hanteren met het risico dat de onderdelen er weer af breken.

Succes.

Erik

Eerst de glans lak aanbrengen en dan terug mat word heel veel gedaan voor het aanbrengen van decals met zeer goed resultaat.
Met de glanslak bekomt men een vrij glad oppervlak waardoor de decals geen silvering krijgen, ook wel nog een decal vloeistof gebruiken om de decal soepel te maken om ze in de pannelnaden te kunnen drukken. Vervolgens matlak er op om terug mat te krijgen.
Wel een goede raad, gebruik de AB en geen lak uit bussen zodat je de lak zeer dun en gecontroleerd kunt aanbrengen.

Back