glasmatten over PU schuim

Hoi allemaal, mijn excuses als de vraag ooit werd beantwoord maar ik kon het antwoord zo op het eerste zicht hier niet vinden.

Ik heb een mal van een schip. Hieruit wil ik nu een nieuwe romp maken voor een nieuw project voor een statisch model; Alleen de achtersteven moet aangepast worden. (beetje rechter en wat breder. Ik dacht daarvoor PU schuim te gebruiken en vervolgens mooi op maat te schuren.
Maar ik wil er toch glasvezel over trekken om het perfect glad te krijgen en wat stevigheid te geven.

De vraag is nu of ik epoxy met glasvezel over die PU schuim kan trekken zonder dat de PU daarop reageert.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Thanks,
Jan

Epoxy is niet heel agressief, het tast zelfs polystyreenschuim niet aan. PU schuim ermee glassen moet dus geen probleem zijn.

Nee, epoxy tast niets aan, alleen de gezondheid.

Werken met vinyl handschoenen, niet met latex! Epoxy diffundeert er dwars doorheen.
De romp van je model uit PU? Mogelijk styreenschuim. (Piepschuim) is in combi met epoxy stabiel.
Epoxy is er in vele soorten. (ook als lijm). Wat je nodig hebt is een dunne lamineer epoxy.

Zou je polyester nemen, bevat styreen, dan lost het wel op. PU schuim mogelijk niet. PU is behoorlijk stabiel nadat het uitgereageerd is. Beste te testen te onderzoeken welk schuim je hebt genomen.

Ga je werken met epoxy, wat aan te raden is. Werk je in combinatie met glasweefsel. Geweven stof. Verkrijgbaar in verschillende grams gewichten.
Glasmat kan je niet gebruiken. De vezels daarvan zijn verlijmd. De lijm lost op in polyester, niet in epoxy. Zou je het gebruiken met epoxy, krijgt het laminaat geen optimale sterkte, blijft daarmee broos. Niet wat je wilt hebben als eindrestultaat.

Je romp kan je in model schuren langs een uitgezette spantencontour. Stapeling/sandwitch van schuim en spantvorm.

Schuren met zeer grof schuurpapier met schuurblokken van zekere lengte.
Vlakke vormen, rondere vormen. Waar langs je schuurpapier plakt of klemt.
En zo kan je behoorlijk snel een vorm in model schuren met timmermansoog.
Boot, vliegtuig of kunstzinnig beeldhouwwerk
Schuren is een zomerklusje. Het statische stof wil je niet in huis hebben, tenzij een lekkere werkplaats hebt.

Je kan ook veel over dit onderwerp op het internet vinden. Je moet dan wel de juiste zoektermen invoeren, taal gebruik van over de grens. (Omdat je er eenvoudig weg meer hits mee aan kan treffen...)

Google: "foam hull" of "foam fuse" etc...
Zoeken via de plaatjes... had direct legio hits. Bootje of vliegtuigje... manier van werken is het zelfde.

Bijvoorbeeld nuttige informatie aanschaffen:
Rumpfbaupraxis
Formenbau und Laminieren
GFK-Rumpf- und Bauteileherstellung

Groet Bas

Hallo naamgenoot,

Ik heb recentelijk glasweefsel en epoxy over een scheeps(model)romp gezet waarbij PUR uit een spuitbus was gebruikt.
Het gebruik van PUR was niet mijn idee, ik had het zelfs afgeraden, omdat het oppervlak na het schuren er grof blijft en er veel plamuurwerk achter weg komt...

De epoxy tastte de PUR enigzins aan, waardoor er deuken in het laminaat ontstonden die nóg meer plamuurwerk noodzakelijk maakten.

Als je gebruik maakt van PU plaatmateriaal, óf het duurdere twee componenten PU gietschuim, dan heb je van bovenstaande geen last.

Groeten, Jan.

Pu schuim glassen

Hey,

Zoals hierboven aangehaald kun je PUschuim met epoxy en glas behandelen.Als je wat betere 2 comp Pu schuim hebt wat uitgedampt is kun je het ook met polyester en glas behandelen.Polyester heeft het voordeel dat je het vanaf 10 gr C kan aanbrengen en is veel vlugger hard,suc6 Bel10.

hallo

ik gebruik reeds jaren sturodure (roofmate)zie hier een verslagje

grund-hai

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey ik ben bezig met de Arklow Rally en gerbuik ook PU schuim, Dan wel de Sturodure net als raf zie hier:

normal_DSCF1506.JPG

hier het verslag: Bouwverslag Arklow Rally

Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb dit vroeger veel met balsa hout gedaan als basis, dat reageert natuurlijk niet op die chemische produkten. Maar Balsa is ideaal mee te schuren in de richting van de vezels. Als je loodrecht op de vezels ingaat is de finesse al een stuk minder.
Dus dit materiaal is op dat vlak handiger.

Nu een volgend vraagje, ik dacht een soort vorm te bouwen en die met een spuitbus vol te spuiten, maar ik denk dat ik beter de achterkant van de romp afzaag, en er een PU blok opzet. Dat wil zeggen een blok van 30x30x30cm. Waar koop je zo iets? Indien ik 2 blokken tegen elkaar moet lijmen, waarmee lijm je dat, epoxy lijkt me het meest logische?

Groetjes,
Jan

hallo jan

als je nu je profiel eens aan past zodat we kunnen zien waar je woont dan kunnen we je ook advies geven waar je wat kunt kopen
in belgië koop je styrodure(roofmate) bij een zaak waar ze bouw materialen verkopen
in nederland zou ik het bij god niet weten
het lijmen waarom doen jullie toch allemaal zo moeilijk
gewoon witte hout lijm en van de te schuren rand weg blijven
de lijm laat zich moeilijker schuren dan de styro en zo hou je dus een rand over die je niet wil hebben
je koopt geen blokken maar een plaat en das 1m² dacht ik
je hebt wel verschillende diktes

gr raf

hallo

die pva is goed en de was ook
ikzelf gebruik ook die nakiplast om snel een vormpje te maken of ergens een dam op te bouwen
ook als ik een halve mal maak gebruik ik die nakiplast

gr raf

maar als ik nou die Mirrorglaze wax neem (welke ik wel wil gaan bestellen) is de PVA niet meer nodig.

Maar alleen PVA gerbuiken is zeker niet aan te raden?

Raf, bij deze mijn locatie aangepast, je hebt gelijk dat moest er wel bij, niet dat ik graag zo incognito blijf, gewoon vergeten.

Het zijn dus platen tegen elkaar te lijmen, da's inderdaad gemakkelijker te vinden. Ik heb een Brico en een Gamma bij mij in de buurt, ik stap er straks eens binnen om te gaan zien.

Nu je weet waar ik woon, ik heb produkten van Voss Chemie besteld in Genk bij een dealer aan de Ring bij Genk. Maar die heeft niks op voorraad en moet alles bestellen. Vervelend als je maar iets klein nodig hebt. Waar koop jij dat? (je woont zelf dicht bij Genk) Ik kom nu tot de conclusie dat mijn mold release op is, en ik belde gisteren, en jawel hoor,moet besteld worden.
Jan

hallo jan

T' atelier in genk heeft dit allemaal op voorraad
das op de bocht laan 5
zelf bestel ik bij iemand anders die in een polyester verwerkend bedrijf werkt
en krijg dat natuurlijk veel goed koper
maar het zijn dan wel grote potten die je moet nemen

gr raf

T'atelier ken ik, die hebben inderdaad veel leuke dingen. Bij Lucas in Zonhoven hebben ze een iets meer uitgebreid assortiment eerlijk gezegd. Zeker eens gaan zien als ge in de buurt zijt.

Ik heb nu eens een test gedaan, of ik ben er nog mee bezig; PU schum hecht goed, en de regel is dat ge moet snijden met een nieuw vlijmscherp stanleymes om de schuim zo weinig mogelijk te beschadigen of te laten brokkelen. Ook minstens 24u wachten nadat de schuim is opgespoten is aan te raden, want de kern heeft tijd nodig om uit te harden.

Blijkt inderdaad dat dit materiaal schitterend te schuren is, en dat is handig. Groot voordeel is dat ge geen rekening moet houden met de richting van de vezels zoals bij balsa hout. Ik had opzettelijk wat putjes gemaakt en die putjes heb ik dan met plamuur gevuld. Maar die opschuren lijkt me onmogelijk, want de plamuur is heel hard en het schuim heel zacht. Wat soort vuller gebruiken jullie daarvoor?

Bij het opleggen van glasvezelmatten, moet daar ook eerst een laag opgelegd worden of leggen jullie direct de glasvezelmat op de schuim?

Jan

hallo jan

T' atelier in genk heeft dit allemaal op voorraad
das op de bocht laan 5
zelf bestel ik bij iemand anders die in een polyester verwerkend bedrijf werkt
en krijg dat natuurlijk veel goed koper
maar het zijn dan wel grote potten die je moet nemen

gr raf

Back