Hallo, Trots stel ik mijn winterproject 2005 even voor. Doel was het bouwen van een Spit op (semi)schaal 1/9 met een romp in glasvezel/carbon. Maiden was drie weken geleden en eerste testvluchten waren positief. Ondertussen heeft de Spit al een tiental keer gevlogen en zijn hier en daar kleine verbeteringen aangebracht (optimalisatie project). De bouw van het vliegtuig (positief romp, negatief romp, prototype romp, vleugelbouw, afwerking, maidenpics, pics in flight) zijn te bekijken op onderstaande website: http://kris-panis.magix.net Echt een aanrader om eens te gaan kijken ! Veel plezier, Kris Panis
waar staan de specificaties van het model? (gewicht, span, vleugeloppervlak, vermogen motor....?) groeten steffe
Model heeft span 1285 mm en vliegt met volgende setup: Motor :Feigao 380XL 7 wikkelingen op zelfbouw reductie van 4.6/1 en schroef APC 11*5.5 (electroprop). (Eigenlijk is het een Vortex motor maar is net hetzelfde als Feigao, enkel Duitse verdeler) Batterij is 8x GP3300Mah en Hacker 40A regelaar. Deze setup biedt genoeg power voor een werpstart (zelf) en ik vlieg 5.5 min (dan heb ik nog genoeg over om 2x te landen). Hierbij vlieg ik meestal driekwart gas. Vleugelopp is 26 dm² dacht ik en mijn vlieggewicht is tegen de 1800gr. Groeten, Kris
Kris, waar zit je zelfbouw borstelloze motor in? En heb je die lichtgroene statorisolatieschijven zelf gemaakt?
Ron, Die zelfbouwmotor zit in mijn acrovlieger. Zie op mijn site even bij vliegtuigen algemeen : http://kris-panis.magix.net Deze gebruik ik zowel in de violet/witte (1m span) als in die geel/blauwe (1.3m span). Regelmatig wissel ik eens tussen de modellen en bouw ik over. Beiden vliegen met 8x GP3300 en een APC 14*7. Gaan beide zo goed als verticaal (kleine is beter dan grote). De bouw van die motor was mijn winterpoject vorig jaar, samen met die grotere acro. Persoonlijk ben ik toch meer voorstander van snellopers op reductie. Daar kan ik gemakkelijker mee experimenteren ( stel reductie in voor #cellen en schroef die ik wil proberen). Ook speelt het gevoel van "veiligheid" ook wel een beetje. Misschien stom maar ik vliegen met die zelfbouw LRK geeft mij extra schrik om te crashen (ligt niet altijd puur aan jezelf). Al heeft die LRK al meer dan 100 vluchten gedaan en er is nog nooit iets mee gebeurd. Een as van een zelfbouwreductie kost mij niks. Niet zo erg bij crash. Daarom zit er bij de spit geen LRK in. Ik heb zo al genoeg zenuwen voor die handlaunch Achteraf bleek ook dat ik met een LRK stevige problemen had gehad om mijn zwaartepunt ok te krijgen (nu 250 gr in neus) Die epoxy plaatjes heb ik bij de statorplaatjes bij gekocht. Bij handlaunchglider.de Groeten, Kris
hoi Kris mooi toestel zeg.. ik heb berekend dat jouw vleugelbelasting = 70 gr/cm2 prima voor een jager of hotliner als je vliegt op 3/4 gas, hoeveel vermogen en amperes trek je dan? (ik zie dat je een batterijspanning hebt van 9,6 volt) wou ik even weten hoeveel watt/kg je hebt..... vriendelijke groeten steffe
Steffe, Ik wist dat mijn vleugelbelasting rond de 65 gr/dm² zit. Daarmee zweeft ie nog behoorlijk. Statisch trekt hij 37 A maar hoeveel hij trekt tijdens vliegen weet ik niet. Statische meting is gebeurd met shunt. Mijn vliegtijd is voor mij meer dan voldoende en daaruit leid ik af dat mijn vliegverbruik toch een stuk lager moet liggen (5.5 min vlieg ik zeker). Bij belasting was mijn batterijspanning trouwens maar 9.1v....niet met 9.6v rekenen hé. Groeten, K