Gloeiplug systeem

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Jelle-, 5 dec 2003.

  1. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb zo'n "Gloeiplug systeem" van pkracing met een Panasonic NMH-3000 mAH batterij.
    [​IMG]
    Dat gloeiplug ding is echt super snel leeg, als ik 2 keer gereden heb is dat ding al weer leeg, en ik laad het c.a. 14 uur op.

    Als ik dus een keer een dagje wil gaan rijden met die auto kan ik het wel vergeten met die eene 3000 mAH batt.

    Heeft iemand hier tips voor, want op deze manier werkt het gewoon niet.



    Nog een klein vraagje
    Op de batterij zit een stikker van Corally daar staat op 565sec 1.189volt
    Waar staat dat 565sec voor ?

    dit is hem:
    [​IMG]
     
  2. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Hoe lang laat je dat ding op de gloeiplug in de auto zitten bij het starten? Normaal gesproken zou je de auto minimaal 50 keer moeten kunnen starten (tenminste, dat is mijn ervaring) misschien nog wel veel meer.
    Het kan wel zijn dat de accu nog even op capaciteit moet komen, en eerst een paar keer geladen moet worden, mar het kan niet zijn dat 'ie na twee keer al leeg is. Dat klopt niet. Je moet dagen met zo'n accu kunnen doen, zonder te laden.

    Enne, zie je tijdens het starten waar dat metertje op dat ding staat? Die zou net voorbij het rood moeten staan (niet helemaal in het groen. Dat zie je wel aan de schaalverdeling, die (vreemd genoeg) tot 6 volt loopt, terwijl één accu maar 1,2 volt geeft.....) Als het wijzertje niet helemaal in het rood staat, zou je hem nog gewoon moeten kunnen starten. Als hij toch niet start, ligt het niet aan dat ding, maar aan de motor zelf....

    Wat die 565sec. (ik neem aan seconde..) betekend weet ik ook niet. zal niet belangrijk zijn. Staat er normaal gesproken nooit op, dus.... :D

    Greetzz, Robbert
     
  3. BlackFox

    BlackFox Guest

    Hmm, raar, kheb ook een 3000 mAH in mijn gloeiplugdriver en daar kom ik een week ofzo mee toe, ligt er natuurlijk aan, hoeveel je start natuurlijk, maar slechts 2 keer starten is echt weinig.
     
  4. Jelle-

    Jelle- Guest

    Niet 2 keer starten, maar 2 keer:
    De auto start niet zo snel, iets van 5 keer glowen trekken en afstellen en starten zegmaar, en dan slaat hij soms af, maar als ik er een maal mee gereden heb en hij is uit zet ik de glow ding er op en trek ik 1 keer en hij draait... en dit verhaal de volgende dag weer als ik wil gaan rijden en dan de keer er na is hij gewoon leeg...
    Soms set ik hem er max 20 sec op om een beetje warm te worden.
    dit verhaal dus 2 keer bedoel ik :)


    Heeft iemand mischien wat tips als ik hem wil gaan starten.
    Wat ik doe is brandstof pompen tot de brandstof bij de carb komt en dan nog 2 keer pompen, dan 2 keer trekken zonder te glowen, dan zet ik hem redelijk hoog stationair en glow ik en trek ik vier tot vijf keer beetje de sproeier stellen dat hij wat rijk staat(choken zegmaar) en dan start hij.
    Maar als ik de glower(hoe heet zo'n ding eigelijk :)) er dan afhaal en hem zo stationar zet dat de koppeling net niet pakt(als de wielen vrij van de grond zijn) maar dan draait hij nog 5 a 10 sec en slaat hij af(motor is trouwens net ingereden)...

    De sproeier zet is steeds op factory default als ik weer voor het eerst wil starten, niet als hij eenmaal gereden heeft zegmaar.
    De opneem sproeier staat gewoon altijd op factory default

    Het gaat om een HPI S-25 motor met de schuif carb. die daar bij geleverd is
    Factory defautl is
    Sproeier 4 1/2 slagen
    Opneem sproeier 3 slaagen

    beetje moeilijk uitleggen.. hij start naar mijn menig niet echt lekker als hij koud is.

    Kan iemand anders even door geven hoe zijn sproeier en opneem sproeier meestal staat als hij koud gaat starten.
    Niet als je een andere motor als een HPI S-25 met standaard schuif carb. die er bij zit hebt natuurlijk :)
    Er zit een snelle pijp op(Standaard HPI Savage SS is het)
     
  5. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Ok.
    1) Dat 20 sec. er op laten staan voor het starten hoeft niet. Die gloeiplug (het ding wat ín je motor zit) is na 1,5 sec opgewarmt.
    2)2 keer trekken zonder te glowen hoeft ook niet. als de brandstof maar in de carb gestroomd is...
    3)Dat de motor afslaat als'ie ff stilstaat, kan aan 101 dingen liggen. Zonder de motor te zien is dat moeilijk vast te stellen. Advies: ga naar de winekl waar je hem hebt gekocht. Zij kunen hem goed afstellen, en zeggen hoe het moet, terwijl ze het voordoen. Je kunt alles wel uit een boekje halen, maar als je het in het echt ziet, onthou je het toch beter. Als de motor een tijdje stilstaat kan het altijd zijn dat ie afslaat. Dat komt omdat'ie dan koud is (of kouder wordt nadat'ie gereden heeft). Hierdoor wordt de afstelling te rijk (ja, dit doet de motor zelf, door zijn temperatuur beïnvloedt hij dat iets..) Als de toeren dan laag zijn, slaat'ie makkelijk af. Probeer na het starten meteen héél rustig rondjes te rijden, om da motor langzaam op temperatuur te laten komen. Zet vervolgens het stationair toerental niet te laag en kijk dan of'ie nog zo snel afslaat. Voorkomen kun je dit allee nooit. Zoals ik al zei, het is afhankelijk van 101 dingen...

    Greetzz, Robbert

    P.S.: niet op een blokje starten, met wielen van de grond, maar gewoon rijden. Uiteindelijk zul je de auto ook alleen rijden, niet stationair laten lopen op een blokkie. De afstelling die je maakt, moet je maken bij bedrijfstemperatuur (dus als je een tijdje aan het rijden bent), en zodat hij het hoogste aantal toeren kan draaien (zonder té arm te staan, zodat hij kapotdraait...)

    P.S.2:Je hebt waarschijnlijk erg veel weerstand als je aan het trekstartertje trekt. Dit kotmt door de zogenaamde compressie die het motortje heeft. Tijdens en net na het inlopen is die compressie heel hoog, omdat de cilinder en zuiger nog niet zo goed op elkaar aangepast zijn. Na een tijdje is dit beter, en heb je ook wat minder kracht nodig om hem te starten.

    P.S.3: Hoe de afstelling van het motortje precies moet zijn als het koud is kan ik niet zeggen. Niemand kan dat eigenlijk. Dat hangt van zoveel dingen af, dat het per motortje verschilt. De afstelling moet als het koud is meestal wat rijker zijn dan in de zomer, maar hóeveel rijker, dat is niet te zeggen. Dat hangt ook weer van 101 dingen af....
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Wat zou je denken van een startbox met glowtronic, scheelt je veel rukken :lol: en beter gloeien.
     
  7. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Het gaat hier om een Savage.....die kan niet op een startbox.... Er is wel een electrische starter te koop, maar als je motoro nog gewoon goed is, is een trekstarter net zo makkelijk. Hoef je die niet mee te sjouwen als je het bos in gaat om te crossen. Startbox is vooral handig als je met je serpent op een circuit gaat racen...

    Greetzz, Robbert

    P.S.: Ik heb zelf die electrische starter van HPI voor m'n Savage. is heel fijn. Niet meer zweten in de zomer. Je moet hem alleen wel steeds meenemen, en hij kan kapot. Één gelukje: als'ie kapot gaat, teruggaan naar de winkel --> je krijgt dan onder 'garantie' van de importeur binnen een paar dagen een nieuwe :lol:
     
  8. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    dan koop je toch meerdere batterijen en die draai je er dan in als er 1 leeg is.
     
  9. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Beetje dure oplossing.... een 3000mA batterij moet zo lang meegaan dat je er maar ééntje van nodig hebt. Als dat niet zo is, is de batterij niet goed.

    Greetzz, Robbert
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Koop dan maar een Gloeiplug systeem waar geen baterij in moet :D
     
  11. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    haha. Op zonne-energie of zo? :wink:

    Greetzz, Robbert
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Bij mijn Gloeiplug systeem hoeft geen baterijen
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Heb ik de verkeerde Gloeiplug systeem ofzo?
     
  14. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Wat dan? :? Of werkt het op een losse accu? dat is hetzelfde, moet je alleen twee keer zoveel meenemen en prutsen.... Zonder batterij (accu) kun je geen gloeiplug laten gloeien....

    Greetzz, Robbert
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik gebruik al jaren een 2v-10Ah lood accu, onverwoestbaar en werkt altijd.
     
  16. Jelle-

    Jelle- Guest

    Bedankt voor de tips enzo...
    Ik zal op een aantal dingen letten en ga een keer langs bij iemand die al heel veel jaar ervaring hebben met die motortjes.



    Er zit trouwens een R4 gloeiplug in, weet niet of daar nog wat op aan te merken is.
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Serieus mijn gloeiplug systeem hoeft geen batterij in ik moet hem alleen maar een paar uur op te laden en dan kan ik hem gebruiken.
     
  18. Guest

    Guest Guest

  19. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    ja maar de bovenkant is een ingepakte batterij en die laat je op :? en bij sommige kan je die vervangen.
     
  20. juriaan

    juriaan Guest


    HPI_Racing: als je geen accu/batterij hebt op je gloeiplug driver wat laad je dan die paar uur ben ik wel erg in geintresseerd. :?

    volgens mij kan je niets amders laden dan een acce/batterij :twisted:

    vr/gr
     

Deel Deze Pagina